Czy misja firmy powinna być stanowcza?
REKLAMA
REKLAMA
Misja firmy powinna charakteryzować się:
- prostotą brzmienia;
- łatwością rozumienia;
- szerokim zakresem przekazywanego komunikatu;
- wskazywaniem ogólnie pojętego celu;
- oznaczaniem drogi do osiągnięcia wskazanego celu;
- udzielaniem odpowiedzi na ogólne pytania o charakterze rynkowym;
- konkretnością przekazu;
- stanowczością przekazu;
- formułować sens istnienia firmy.
REKLAMA
Stanowczość przekazu
Stanowczości nie należy utożsamiać z konkretnością. O ile ta druga oznacza, że misja firmy powinna nieść ze sobą treść, której końcowe znaczenie może być tylko jedno oraz z praktycznego punktu widzenia, że należy unikać wyrazów o jednakowym brzmieniu, a różnym znaczeniu, o tyle pierwsza wskazuje bardziej na ton w jakim komunikat jest nadany.
Polecamy: serwis Zakładam firmę
REKLAMA
Misja firmy stworzona w sposób, który nie będzie stronił od trybu przypuszczającego np. „Chcielibyśmy być pierwsi dziś, jutro, pojutrze” będzie wywoływała skutki negatywne patrząc z pozycji przedsiębiorstwa i wyników sprzedażowych. „Jesteśmy pierwsi dziś, jutro, pojutrze” nabiera zupełnie innego charakteru niż poprzednia propozycja, z uwagi na budowanie wizerunku firmy poprzez zastosowanie twierdzenia „jesteśmy”. Istnieją oczywiście wyjątkowe sytuacje, które mogą powodować konieczność użycia pierwszego ze wskazanych rozwiązań.
Stanowczość nie powinna z uwagi na ogólne zasady obrotu gospodarczego przeradzać się w stosowanie środków i określeń sugerujących nakazy lub zakazy. Misja firmy formułująca np. zakaz palenia powoduje odtrącenie jej przez grupę klientów, którzy nie są z taką ideą zgodni.
Polecamy: serwis Umowy
Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- powinna być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.