Na czym polega misja firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Misja określana jest mianem zasady działalności gospodarczej. Jej charakter kreowany i oznaczany jest przez organy kierujące i zarządzające danym przedsiębiorstwem. Dokonuje się to w oparciu przyjęte, zróżnicowane kryteria. Przykładowo należą do nich: zasady współpracy z klientami, rodzaj produkowanych dóbr, typ świadczonych usług, zasady rywalizacji z konkurencją.
REKLAMA
Od misji firmy należy odróżnić jej wizję, która oznacza obraz lub kształt przedsiębiorstwa w przyszłości. Wizja może występować w dwojakim ujęciu. Po pierwsze jako kierunkowa wizja firmy, czyli pewien obraz o charakterze ogólnym, nieszczegółowym. Drugim rodzajem jest obraz konkretny nazywany wizją całościową.
Polecamy: serwis Zakładam firmę
REKLAMA
Do podstawowych zadań misji firmy zalicza się:
- wyrażanie odrębności przedsiębiorstwa.
- stanowi hasło umożliwiające identyfikację pracowników z firmą i jej celami
- budowanie wizerunku firmy
- wyznaczanie szczegółowych celów zaspokajania potrzeb m.in. pracowników.
Problemem stojącym przed misją firmy jest kwestia sposobu jej formułowania. Wśród przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą występują podmioty utożsamiające ją ze sloganem. Formułowanie misji w tym duchu powoduje jednak utratę jej podstawowego charakteru i uniemożliwi spełnianie określonych funkcji. Częste traktowanie jej jako przekazu reklamowego może prowadzić do zmiany jej cech i przekwalifikowania na pełniącą zupełnie inną funkcję.
Kłopotliwą kwestia jest również formułowanie misji w sytuacji ukierunkowania na zysk, co jest istotą prowadzenia działalności gospodarczej. Celem uniknięcia przypadku, w którym nastąpiłby zanik istoty misji firma powinna kierować się określonymi zasadami:
- zasadą gospodarności mówiącej o racjonalności działania;
- zasadą przedsiębiorczości – dążenie do rozwiązywania pojawiających się problemów;
- zasadą rentowności – wypracowanie zysku;
- zasadą rachunku ekonomicznego – dążenie do ogólnej optymalizacji.
Polecamy: Mała firma
Misja firmy bywa również utożsamiana z racją istnienia firmy w poniższych płaszczyznach (model tzw. DOSKO autorstwa Piotra Dwojackiego):
- domena – jako profil działalności lub też zbiór strategicznych bilansów firmy;
- odpowiedzialność - stanowiąca o relacji firmy do kluczowych partnerów;
- sukces – czyli standardy określające zasady mierzenia stopnia powodzenie firmy;
- kompetencje – będące umiejętnościami do osiągania sukcesu;
- organizacja – podstawowe reguły zarządzania firmą.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.