Na czym polega misja firmy?

REKLAMA
REKLAMA
Misja określana jest mianem zasady działalności gospodarczej. Jej charakter kreowany i oznaczany jest przez organy kierujące i zarządzające danym przedsiębiorstwem. Dokonuje się to w oparciu przyjęte, zróżnicowane kryteria. Przykładowo należą do nich: zasady współpracy z klientami, rodzaj produkowanych dóbr, typ świadczonych usług, zasady rywalizacji z konkurencją.
REKLAMA
REKLAMA
Od misji firmy należy odróżnić jej wizję, która oznacza obraz lub kształt przedsiębiorstwa w przyszłości. Wizja może występować w dwojakim ujęciu. Po pierwsze jako kierunkowa wizja firmy, czyli pewien obraz o charakterze ogólnym, nieszczegółowym. Drugim rodzajem jest obraz konkretny nazywany wizją całościową.
Polecamy: serwis Zakładam firmę
Do podstawowych zadań misji firmy zalicza się:
- wyrażanie odrębności przedsiębiorstwa.
- stanowi hasło umożliwiające identyfikację pracowników z firmą i jej celami
- budowanie wizerunku firmy
- wyznaczanie szczegółowych celów zaspokajania potrzeb m.in. pracowników.
REKLAMA
Problemem stojącym przed misją firmy jest kwestia sposobu jej formułowania. Wśród przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą występują podmioty utożsamiające ją ze sloganem. Formułowanie misji w tym duchu powoduje jednak utratę jej podstawowego charakteru i uniemożliwi spełnianie określonych funkcji. Częste traktowanie jej jako przekazu reklamowego może prowadzić do zmiany jej cech i przekwalifikowania na pełniącą zupełnie inną funkcję.
Kłopotliwą kwestia jest również formułowanie misji w sytuacji ukierunkowania na zysk, co jest istotą prowadzenia działalności gospodarczej. Celem uniknięcia przypadku, w którym nastąpiłby zanik istoty misji firma powinna kierować się określonymi zasadami:
- zasadą gospodarności mówiącej o racjonalności działania;
- zasadą przedsiębiorczości – dążenie do rozwiązywania pojawiających się problemów;
- zasadą rentowności – wypracowanie zysku;
- zasadą rachunku ekonomicznego – dążenie do ogólnej optymalizacji.
Polecamy: Mała firma
Misja firmy bywa również utożsamiana z racją istnienia firmy w poniższych płaszczyznach (model tzw. DOSKO autorstwa Piotra Dwojackiego):
- domena – jako profil działalności lub też zbiór strategicznych bilansów firmy;
- odpowiedzialność - stanowiąca o relacji firmy do kluczowych partnerów;
- sukces – czyli standardy określające zasady mierzenia stopnia powodzenie firmy;
- kompetencje – będące umiejętnościami do osiągania sukcesu;
- organizacja – podstawowe reguły zarządzania firmą.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA