Co powinna mówić misja firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Misja firmy powinna charakteryzować się:
- prostotą brzmienia;
- łatwością rozumienia;
- szerokim zakresem przekazywanego komunikatu;
- wskazywaniem ogólnie pojętego celu;
- oznaczaniem drogi do osiągnięcia wskazanego celu;
- udzielaniem odpowiedzi na ogólne pytania o charakterze rynkowym;
- konkretnością przekazu;
- stanowczością przekazu;
- formułować sens istnienia firmy.
REKLAMA
Udzielanie odpowiedzi na ogólne pytania o charakterze rynkowym
Misja firmy powinna udzielać odpowiedzi na szereg pytań stawianych co do zasady przez klientów.
Należą do nich:
- Kto? – sugeruje konieczność uzupełnienia wiedzy z jakim podmiotem adresat ma do czynienia (czy jest to firma, czy osoba fizyczna), a także wskazania przedmiotu prowadzonej działalności;
- Co? – również wymaga wskazania, chociażby ograniczonego, rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej;
- Gdzie? – odnosi się do obszaru działalności firmy oraz rynków zbytu, często pojawia się w odniesieniu do firm działających jedynie lokalnie lub międzynarodowo, a rzadziej w stosunku do przedsiębiorstw uczestniczących w obrocie ogólnokrajowym;
- Dla kogo? – pytanie o grono klientów docelowych, w tym również o zasady ich traktowania oraz towarzyszące działalności standardy prawne;
- Z kim? – pytanie o kontrahentów, z którymi firma współpracuje.
Polecamy: serwis Zakładam firmę
REKLAMA
Misja firmy nie może literalnie odpowiadać na wszystkie stawiane wyżej pytania, dlatego też sztuką stworzenia skutecznej misji będzie udzielenie odpowiedzi na jak najwięcej pytań przy niewielkiej objętości znakowej. Cecha udzielania przez misję firmy odpowiedzi na ogólne pytania o charakterze rynkowym wiąże się ściśle z jej konkretnością i szerokim zakresem przekazywanego komunikatu.
Misja, aby skutecznie realizowała swoje funkcje powinna:
- odpowiadać na proste pytania o charakterze rynkowym dotyczące zarówno klienta, produktów lub usług, a także konkurencji (niebezpośrednio przedstawianej jako gorsza);
- stanowić reakcję na potrzeby kreowane przez rynki, na których przedsiębiorstwo działa lub będzie działać;
- być stała i nie ulegać zmianom, za wyjątkiem dostosowywania do rozwijających się rynków;
- mieć charakter realny, co oznacza, iż działania firmy względem klienta, pracownika i kontrahentów powinny odpowiadać przedstawionym w misji założeniom;
- być prosta w odbiorze (zarówno w płaszczyznach brzmienia, znaczenia, rozumienia);
- powodować powstanie motywacji po stronie odbiorcy;
- być konkretna, stanowcza, a zarazem elastyczna z elementami szerokiego znaczenia semantycznego komunikatu.
Polecamy: serwis ABC umów
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.