REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity czasu kontroli od 7 marca 2009 r. - czyli ile może u Ciebie siedzieć kontroler

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
ile może u Ciebie siedzieć kontroler
Ile może u Ciebie siedzieć kontroler
Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcę może kontrolować prawie 40 różnych instytucji. Jednak warto wiedzieć, że dany organ kontrolny nie może prowadzić w firmie swoich czynności dowolnie długo. Sprawdź zatem ile dni musisz gościć kontrolerów.

7 marca 2009 r. weszła w życie ustawa z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (zwanej dalej „ustawą o sdg”) oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97).

Nowelizacja ta dokonuje między innymi zmian w limitach czasu kontroli, czyli w maksymalnych ilościach czasu, jakie w ciągu danego roku mogą spędzać u przedsiębiorcy różnorodni kontrolerzy.

REKLAMA

REKLAMA

Jak jest obecnie ?

W przypadku kontroli wszczętych i niezakończonych do 7 marca 2009 r. obowiązują zasady dotychczasowe. Zgodnie z tymi zasadami czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może, co do zasady, przekraczać 4 tygodni w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, oraz 8 tygodni w przypadku pozostałych przedsiębiorców.

Zobacz: Kto jest przedsiębiorcą według przepisów prawa?

Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy.

REKLAMA

Wyjątkowo kontrola mogła przebiegać dłużej (i mogła być prowadzona przez więcej niż jeden organ), gdy np. (art. 83 ust. 2 ustawy o sdg):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przeprowadzenie kontroli było niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia,

- przeprowadzenie kontroli było uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego,

- kontrola dotyczyło zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu.


Warto też wiedzieć, że niektórych kontroli nie dotyczą powyższe limity czasu kontroli i ilości toczących się jednocześnie postępowań kontrolnych. Chodzi tu np. o kontrole w zakresie objętym:

- szczególnym nadzorem podatkowym - na podstawie ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej,

- nadzorem weterynaryjnym, na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt, ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej, ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego oraz ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach,

- nadzorem sanitarnym na podstawie ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa żywności


Tak czy inaczej opisywana nowelizacja ustawy o sdg nakazała zakończyć kontrole wszczęte i niezakończone przed 7 marca 2009 r. w terminie 60 dni od tej daty.

Co się zmieniło od 7 marca 2009 r.?

Wprowadzono nowe limity czasu kontroli (dotyczą kontroli wszczętych po 7 marca 2009 r.):

1) w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych;

2) w odniesieniu do małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych;

3) w odniesieniu do średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych;

4) w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.

Nie zmieniła się również liczba opisanych w art. 83 ust. 2 ustawy o sdg wyłączeń z tych limitów, przy czym dotychczasowe punkty 2-4 otrzymały nowe brzmienie, tj. ograniczeń tych nie stosuje się w przypadkach, gdy

2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;

3) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;

4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.

Zachowano zasadę ogólną, iż możliwe jest przedłużenie czasu trwania kontroli w sytuacji, jeżeli w toku kontroli zostanie ujawnione zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie straty.

Jednak teraz przedłużenie uzależniono od tego, aby zaniżenie zobowiązania lub zawyżenie straty przekraczało 10% kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty. Dodatkowo przedłużenia takiego będzie można dokonać również w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo istnienia takiego obowiązku.

W takich przypadkach organ kontroli zawiadamia kontrolowanego o ujawnionych okolicznościach, wskazując jednocześnie zgromadzony w tym zakresie materiał dowodowy. Takie uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli oczywiście umieszcza się w książce kontroli i protokole kontroli – tym razem jednak czas trwania tej przedłużonej kontroli jest jednak również limitowany, gdyż nie może spowodować przekroczenia odpowiednio dwukrotności „normalnego” limitu czasu kontroli.

Nadal również pozostała w mocy zasada, że gdy wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w danym roku kalendarzowym. Czasu trwania takiej „ekstra” kontroli nie wlicza się do „normalnego” limitu czasu kontroli, ale nie może ona przekraczać 7 dni.

„Zwykłe” przedłużanie czasu kontroli będzie teraz możliwe jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli i nadal będzie wymagać uzasadnienia na piśmie. Uzasadnienie to, tak jak dotychczas, będzie trzeba doręczyć przedsiębiorcy i wpisać do książki kontroli przed podjęciem dalszych czynności kontrolnych. Należy jednak zwrócić uwagę, że poza powyższymi przypadkami, przedłużenie czasu trwania kontroli nie będzie mogło naruszać standardowych limitów czasu kontroli.

Wprowadzono możliwość przerwania kontroli na czas niezbędny do przeprowadzenia badań próbki produktu lub próbki kontrolnej. Można tego dokonać po pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy w sytuacji, gdy jedyną czynnością kontrolną po otrzymaniu wyniku badania próbki będzie sporządzenie protokołu kontroli.

Co ważne, czasu przerwy nie wlicza się do limitów czasu kontroli, jeżeli podczas przerwy przedsiębiorca będzie miał możliwość wykonywania działalności gospodarczej oraz będzie miał nieograniczony dostęp do prowadzonej przez siebie dokumentacji i posiadanych rzeczy, z wyjątkiem zabezpieczonej w celu kontroli próbki.

W takim przypadku doręczenie przedsiębiorcy protokołu kontroli nie wymaga ponownego wszczęcia kontroli, a dnia, w którym doręczono przedsiębiorcy protokół kontroli, nie wlicza się do czasu trwania kontroli - dopuszcza się również doręczenie protokołu kontroli w trakcie trwania kontroli innego organu.

Zobacz: Czy przedsiębiorca może współpracować z wolontariuszem

Utrzymano zasadę, że nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy

Wyjątki od tej zasady pozostały niezmienne (tj. punkty 1-6 i 8 art. 83 ust. 2 ustawy o sdg), choć zmieniono nieco treść punktów 2-4.

Jednak pojawiła się możliwość jednoczesnego przeprowadzenia odrębnych kontroli w różnych zakładach lub innych wyodrębnionych częściach przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy.

Rozszerzono listę kontroli, których nie dotyczą opisywane ograniczenia – m.in. o kontrole w zakresie objętym:

- kontrolą przemieszczających się środków transportu, osób z nich korzystających oraz towarów nimi przewożonych, na podstawie ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej, ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,

- zakupem produktów lub usług sprawdzającym rzetelność usługi, na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej,

- sprzedażą dokonywaną poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Dodatkowo, poza powyższymi przypadkami, limitów czasu kontroli i zakazu prowadzenia dwóch kontroli jednocześnie nie stosuje się do kontroli wszczętej w toku postępowania prowadzonego w wyniku złożenia wniosku przez przedsiębiorcę we własnej sprawie, na podstawie przepisów odrębnych ustaw oraz bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego.


Grzegorz Musolf

Ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA