REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy banki wprowadzają klientów w błąd

Maciej Bednarek

REKLAMA

REKLAMA

Czy można mieć pretensje do banków, że z reklam lokat nie dowiemy się wszystkiego o produkcie? Co pewien czas w mediach można usłyszeć, że banki wprowadzają klientów w błąd. To zbyt odważne i nie do końca prawdziwe stwierdzenie. Lepszym określeniem byłoby: banki w reklamie nie informują wprost o wszystkich aspektach oferty.

REKLAMA

Nie informują, bo zazwyczaj kilkudziesięciosekundowy spot reklamy po prostu na to nie pozwala. Kampania reklamowa kosztuje grube pieniądze i trudno się dziwić, że krótki spot nie jest streszczeniem regulaminu i przede wszystkim odwołuje się do naszych emocji. Taka jest w końcu rola reklamy. Te same zasady powinny dotyczyć promocji proszku do prania, usług telekomunikacyjnych czy właśnie produktów finansowych.

REKLAMA

To prawda, że coraz częściej przy eksponowanym, najbardziej atrakcyjnym elemencie produktu pojawiają się gwiazdki. Na przykład Millennium na 3-miesięcznej lokacie oferuje aż 8 proc. Tyle w rzeczywistości można zarobić, ale pod warunkiem skorzystania z co najmniej czterech dodatkowych produktów banku. Oprocentowanie lokaty Szczerozłotowej w Banku BGŻ wynosi 5,25 proc. Taki depozyt można założyć, jeżeli połowa środków na lokatę pochodzić będzie z innych źródeł niż pieniądze już zdeponowane w banku. Miesięczna lokata Turbo w Citi Handlowy da aż 18 proc. w skali roku, ale pod warunkiem, że kartą płatniczą zrobimy zakupy o wartości 7 tys. zł.

Podobne przykłady można mnożyć. W wielu bankach założenie lokaty wiąże się z koniecznością posiadania lub założenia rachunku. Niektóre banki wyższymi odsetkami nagradzają osoby, które namówią znajomych do korzystania z usług banku.

REKLAMA

Prędzej czy później klient pozna szczegóły oferty. Na przykład skuszony wysokim oprocentowaniem przyniesie do banku 500 zł z myślą o świetnej lokacie kapitału. I tu dowie się, że wysokie odsetki owszem bank wypłaci, ale przy wpłacie co najmniej 50 tys. zł. Nie wgłębienie się w szczegóły oferty w tym przypadku kosztować będzie stratę czasu.

Może więc zamiast narzekać na banki, które raczej nie zmienią sposobu reklamowania swoich produktów, powinniśmy przyzwyczaić się do tego, że z dużym prawdopodobieństwem gdzieś kryje się gwiazdka. Decyzji o założeniu lokaty nie musimy przecież podejmować błyskawicznie. Zawsze szczegóły produktów można sprawdzić, choćby na bankowej infolinii. Warto uzbroić się w podstawowy zestaw pytań: czy założenie lokaty wymaga skorzystania z innego produktu? Jaka jest minimalna kwota lokaty i przy jakiej wpłacie zarobimy tyle, ile bank obiecuje w reklamie? Jaka jest maksymalna wartość depozytu? Jakie są konsekwencje zerwania lokaty? Do kiedy obowiązują promocyjne warunki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktualna oferta banków

Ranking lokat terminowych (wpłata 5 tys. zł)

Lokaty 1-miesięczne

Bank

Nazwa lokaty

Odsetki netto

Oprocentowanie

Eurobank

Lokata - stałe oprocentowanie

20,25 zł

6 proc.

AIG Bank

Lokata Zysk +

18,39 zł

5,45 proc.

Raiffeisen Bank

Lokata Rewolucyjna

17,89 zł

5,3 proc.

Toyota Bank

Lokata - stałe oprocentowanie

17,72 zł

5,25 proc.

Fortis Bank

e-Lokata

16,88 zł

5 proc.

Bank Pocztowy

Lokata internetowa

16,88 zł

5 proc.

Lokaty 3-miesięczne

Bank

Nazwa lokaty

Odsetki netto

Oprocentowanie

Millennium Bank

Lokata Premia*

81,00 zł

8 proc.

AIG Bank

Lokata Direct + (w Centrum Telefonicznym)

66,83 zł

6,6 proc.

Getin Bank

Lokata z kontem (dla posiadaczy ROR e-GETIN) - oprocentowanie stałe

65,81 zł

6,5 proc.

Allianz Bank

Allianz lokata

65,81 zł

6,5 proc.

AIG Bank

Lokata Direct + (lokata terminowa)

65,81 zł

6,5 proc.

AIG Bank

Lokata Zysk +

65,81 zł

6,5 proc.

*Oprocentowanie jest uzależnione od ilości produktów/usług, z których aktywnie korzysta klient. Oprocentowanie bazowe wynosi 4 proc. w przypadku nie spełnienia żadnego warunku.

Lokaty 12-miesięczne

Bank

Nazwa lokaty

Odsetki netto

Oprocentowanie

Getin Bank

Polisa lokacyjna 'Pewne Oszczędzanie'

283,50 zł

7 proc.

DnB Nord

Polisa lokacyjna NORD fortjene

283,50 zł

7 proc.

Noble Bank

Lokata - stałe oprocentowanie

283,50 zł

7 proc.

Open Finance

Lokata internetowa Noble Bank dla Open Finance

283,50 zł

7 proc.

Lukas Bank

Polisa lokacyjna "Antidotum PRO na podatek"

275,40 zł

6,8 proc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA