Czy banki wprowadzają klientów w błąd
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nie informują, bo zazwyczaj kilkudziesięciosekundowy spot reklamy po prostu na to nie pozwala. Kampania reklamowa kosztuje grube pieniądze i trudno się dziwić, że krótki spot nie jest streszczeniem regulaminu i przede wszystkim odwołuje się do naszych emocji. Taka jest w końcu rola reklamy. Te same zasady powinny dotyczyć promocji proszku do prania, usług telekomunikacyjnych czy właśnie produktów finansowych.
REKLAMA
To prawda, że coraz częściej przy eksponowanym, najbardziej atrakcyjnym elemencie produktu pojawiają się gwiazdki. Na przykład Millennium na 3-miesięcznej lokacie oferuje aż 8 proc. Tyle w rzeczywistości można zarobić, ale pod warunkiem skorzystania z co najmniej czterech dodatkowych produktów banku. Oprocentowanie lokaty Szczerozłotowej w Banku BGŻ wynosi 5,25 proc. Taki depozyt można założyć, jeżeli połowa środków na lokatę pochodzić będzie z innych źródeł niż pieniądze już zdeponowane w banku. Miesięczna lokata Turbo w Citi Handlowy da aż 18 proc. w skali roku, ale pod warunkiem, że kartą płatniczą zrobimy zakupy o wartości 7 tys. zł.
Podobne przykłady można mnożyć. W wielu bankach założenie lokaty wiąże się z koniecznością posiadania lub założenia rachunku. Niektóre banki wyższymi odsetkami nagradzają osoby, które namówią znajomych do korzystania z usług banku.
REKLAMA
Prędzej czy później klient pozna szczegóły oferty. Na przykład skuszony wysokim oprocentowaniem przyniesie do banku 500 zł z myślą o świetnej lokacie kapitału. I tu dowie się, że wysokie odsetki owszem bank wypłaci, ale przy wpłacie co najmniej 50 tys. zł. Nie wgłębienie się w szczegóły oferty w tym przypadku kosztować będzie stratę czasu.
Może więc zamiast narzekać na banki, które raczej nie zmienią sposobu reklamowania swoich produktów, powinniśmy przyzwyczaić się do tego, że z dużym prawdopodobieństwem gdzieś kryje się gwiazdka. Decyzji o założeniu lokaty nie musimy przecież podejmować błyskawicznie. Zawsze szczegóły produktów można sprawdzić, choćby na bankowej infolinii. Warto uzbroić się w podstawowy zestaw pytań: czy założenie lokaty wymaga skorzystania z innego produktu? Jaka jest minimalna kwota lokaty i przy jakiej wpłacie zarobimy tyle, ile bank obiecuje w reklamie? Jaka jest maksymalna wartość depozytu? Jakie są konsekwencje zerwania lokaty? Do kiedy obowiązują promocyjne warunki?
Aktualna oferta banków
Ranking lokat terminowych (wpłata 5 tys. zł)
Lokaty 1-miesięczne
Bank | Nazwa lokaty | Odsetki netto | Oprocentowanie |
Eurobank | Lokata - stałe oprocentowanie | 20,25 zł | 6 proc. |
AIG Bank | Lokata Zysk + | 18,39 zł | 5,45 proc. |
Raiffeisen Bank | Lokata Rewolucyjna | 17,89 zł | 5,3 proc. |
Toyota Bank | Lokata - stałe oprocentowanie | 17,72 zł | 5,25 proc. |
Fortis Bank | e-Lokata | 16,88 zł | 5 proc. |
Bank Pocztowy | Lokata internetowa | 16,88 zł | 5 proc. |
Lokaty 3-miesięczne
Bank | Nazwa lokaty | Odsetki netto | Oprocentowanie |
Millennium Bank | Lokata Premia* | 81,00 zł | 8 proc. |
AIG Bank | Lokata Direct + (w Centrum Telefonicznym) | 66,83 zł | 6,6 proc. |
Getin Bank | Lokata z kontem (dla posiadaczy ROR e-GETIN) - oprocentowanie stałe | 65,81 zł | 6,5 proc. |
Allianz Bank | Allianz lokata | 65,81 zł | 6,5 proc. |
AIG Bank | Lokata Direct + (lokata terminowa) | 65,81 zł | 6,5 proc. |
AIG Bank | Lokata Zysk + | 65,81 zł | 6,5 proc. |
*Oprocentowanie jest uzależnione od ilości produktów/usług, z których aktywnie korzysta klient. Oprocentowanie bazowe wynosi 4 proc. w przypadku nie spełnienia żadnego warunku.
Lokaty 12-miesięczne
Bank | Nazwa lokaty | Odsetki netto | Oprocentowanie |
Getin Bank | Polisa lokacyjna 'Pewne Oszczędzanie' | 283,50 zł | 7 proc. |
DnB Nord | Polisa lokacyjna NORD fortjene | 283,50 zł | 7 proc. |
Noble Bank | Lokata - stałe oprocentowanie | 283,50 zł | 7 proc. |
Open Finance | Lokata internetowa Noble Bank dla Open Finance | 283,50 zł | 7 proc. |
Lukas Bank | Polisa lokacyjna "Antidotum PRO na podatek" | 275,40 zł | 6,8 proc. |
REKLAMA
REKLAMA