REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki pomogą przenieść konto osobiste

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Bar

REKLAMA

REKLAMA

Od tygodni w mediach głośno jest o drenowaniu kieszeni klientów banków na wszelkie możliwe sposoby. Jednym z nich jest podnoszenie opłat za korzystanie z usług bankowych m.in. prowadzenie konta osobistego, przelewy, wyciągi, wypłaty z bankomatów.

Związek Banków Polskich idąc śladem Komisji Europejskiej planuje dostosowanie przepisów i najpóźniej w czerwcu wyda stosowną rekomendację, która zobowiąże bank do pomocy klientowi w przeniesieniu rachunku bankowego do innego banku, o ile tylko ten wyrazi taką chęć. Jak wynika z komunikatu ZBP, na pełne dostosowanie się do nowych przepisów banki będą miały pół roku.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zmiany dostawcy usług nie jest w Polsce nowością. Dotyczy to już m.in. rynku energii, telefonii stacjonarnej, a przede wszystkim telefonii komórkowej. W tej ostatniej branży po dość nieśmiałym początku obserwować można spory ruch. Prym wiedzie operator Play, który w swoich reklamach zapewnia załatwienie wszelkich formalności związanych z przeniesieniem numeru podczas jednej wizyty w salonie.

W bankowości znany jest kredyt refinansowy, czyli zaciągnięcie kredytu hipotecznego na spłatę kredytu w innych banku. Posiadacze kart kredytowych również mogą skorzystać z ofert przeniesienia karty do innego banku z zachowaniem przywilejów, a nawet mogą liczyć na wyższy limit zadłużenia. Po kredytach i kartach przyszła widać kolei na konta osobiste.

Zobacz też serwisy: Karty kredytowe, Kredyty

Nic za darmo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można być niemal pewnym, że banki nie oddadzą łatwo swoich klientów. Będą też opóźniać cały proces przeniesienia konta, byleby maksymalnie zarobić na klientach. Niewykluczone, że wraz z wejściem w życie nowych przepisów, tabele opłat i prowizji powiększą się o ekstra opłaty.

Pierwsze „haczyki” zapisane drobnym druczkiem już są.

Jak można wyczytać z informacji prasowych ZBP przeniesienie konta będzie:

  • możliwe bezpłatnie, o ile klient posiada je minimum rok,
  • możliwe za zgodą banku, o ile do konta przyznany jest debet.

Już te dwa wymogi stawiane klientom pokazują, że określenie „banki pomogą przenieść rachunek” może być nieco na wyrost. Bliżej mu raczej do „dadzą możliwość”, o ile…klient spełni dodatkowe warunki.

REKLAMA

Oferta przeniesienia konta skierowana jest raczej dla osób, które korzystają z rachunku osobistego od dłuższego czasu i ograniczają się do najprostszych operacji, jak np. otrzymywanie na konto wynagrodzenia, a następnie podejmowanie pieniędzy w bankomacie.

Przeniesienie konta to wbrew pozorom operacja znacznie bardziej złożona, niż przeniesienie numeru telefonu do innego operatora. Przy zachowaniu numeru telefonu jedyną odczuwalną różnicą są nieco niższe rachunki i nowe logo na fakturze.

Przenosiny konta natomiast, to nie tylko nowy numer rachunku, to także nowe karty płatnicze, debety, linie kredytowe, lokaty terminowe, na nowo ustalone płatności, jak zlecenia stałe, polecenia zapłaty i przede wszystkim historia klienta, którą budujemy w banku podczas całego okresu użytkowania konta.

Wszystkie w/w sprawy mamy zazwyczaj odpowiednio zdefiniowane. Usprawniamy w ten sposób zarządzanie naszymi pieniędzmi. Jako stali klienci banku X, możemy liczyć na niższe oprocentowanie kredytów, wyższe oprocentowanie lokat itp. To wszystko wymierne korzyści finansowe. Konta osobiste to coraz bardziej funkcjonalne narzędzia. Możemy łączyć je z rachunkami oszczędnościowymi, co zwiększa stan naszych oszczędności. Coraz częściej umożliwiają również zakup jednostek funduszy inwestycyjnych i akcji.

W praktyce może się okazać, że nowy bank nie ma takiej funkcjonalności do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni. Nie daje takiej samej wygody korzystania z call center czy dostępu do rachunku przez internet. Narzuca różne ograniczenia co do kwot przelewów czy wysokości pojedynczych transakcji, o czym bank nie raczy klientów jasno informować. Mało tego, za pewne funkcje, z których korzystaliśmy w starym banku za darmo, każe nam dopłacać, np. za dostęp do konta przez internet lub call center. W takim wypadku zatem o oszczędnościach nie ma mowy. Pojawią się raczej nerwy i zmarnowany czas.

Znane są sytuacje okresowego odcięcia klientów od swoich środków podczas procesu zmiany konta. Takie rzeczy miały miejsce w Banku BPH tuż przed fuzją z Pekao SA. Jednym ze sposobów na złowienie klienta było wówczas oferowanie przeniesienia konta wraz z historią z innego banku do BPH. W praktyce nie obyło się bez problemów i wielu klientów po przenosinach narzekało, że bank wcale nie dał im tego, co obiecywał. Dotyczyło to m.in. honorowania historii konta z innego banku, jak również bezproblemowego wydania nowej karty do bankomatu.

Agresywna kampania reklamowa BPH przyniosła jednak efekt w postaci znacznego zwiększenia ilości rachunków. Cel uświęcił środki. Interes klientów przegrywał jednak z interesem banku.

Po wprowadzeniu nowych przepisów może się okazać, że niektóre banki zechcą wykorzystać możliwość przeniesienia konta do złapania nowych klientów i zaczną kusić ich specjalnymi ofertami. Policzmy trzy razy, czy coś takiego ma sens i czy jest to oferta akurat dla nas.

Reasumując, przeniesienie konta do innego banku może być torem przeszkód niewartym kilku złotych miesięcznie. Poza tym, nigdy nie mamy pewności, że kiedy już przeniesiemy konto, nasz nowy bank nie zechce na nas dorobić podnosząc opłaty. W ten sposób wpadniemy w pułapkę, bo kolejne przeniesienie przed upływem roku będzie nas już kosztować. Na Komisję Nadzoru Finansowego nie mamy za bardzo co liczyć, bo przepisy musiałyby zamrażać opłaty za konta dla nowych klientów. Ponadto KNF reaguje z dużym opóźnieniem na różne niekorzystne zapisy w umowach banków. Wystarczy wspomnieć o głośnych ostatnio sprawach umów kredytów hipotecznych. Banki zarabiały na klientach od miesięcy, a zakazy dotyczące stosowania niedozwolonych klauzul pojawiły się dopiero niedawno. Trudno, aby w przypadku przepisów dotyczących przeniesienia konta osobistego, dokonał się jakiś przełom.

Dobrze, że banki dadzą możliwość przeniesienia konta, ale masowej migracji klientów i oszczędności z tego tytułu nie należy się spodziewać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA