REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki pomogą przenieść konto osobiste

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Bar

REKLAMA

REKLAMA

Od tygodni w mediach głośno jest o drenowaniu kieszeni klientów banków na wszelkie możliwe sposoby. Jednym z nich jest podnoszenie opłat za korzystanie z usług bankowych m.in. prowadzenie konta osobistego, przelewy, wyciągi, wypłaty z bankomatów.

Związek Banków Polskich idąc śladem Komisji Europejskiej planuje dostosowanie przepisów i najpóźniej w czerwcu wyda stosowną rekomendację, która zobowiąże bank do pomocy klientowi w przeniesieniu rachunku bankowego do innego banku, o ile tylko ten wyrazi taką chęć. Jak wynika z komunikatu ZBP, na pełne dostosowanie się do nowych przepisów banki będą miały pół roku.

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość zmiany dostawcy usług nie jest w Polsce nowością. Dotyczy to już m.in. rynku energii, telefonii stacjonarnej, a przede wszystkim telefonii komórkowej. W tej ostatniej branży po dość nieśmiałym początku obserwować można spory ruch. Prym wiedzie operator Play, który w swoich reklamach zapewnia załatwienie wszelkich formalności związanych z przeniesieniem numeru podczas jednej wizyty w salonie.

W bankowości znany jest kredyt refinansowy, czyli zaciągnięcie kredytu hipotecznego na spłatę kredytu w innych banku. Posiadacze kart kredytowych również mogą skorzystać z ofert przeniesienia karty do innego banku z zachowaniem przywilejów, a nawet mogą liczyć na wyższy limit zadłużenia. Po kredytach i kartach przyszła widać kolei na konta osobiste.

Zobacz też serwisy: Karty kredytowe, Kredyty

Nic za darmo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można być niemal pewnym, że banki nie oddadzą łatwo swoich klientów. Będą też opóźniać cały proces przeniesienia konta, byleby maksymalnie zarobić na klientach. Niewykluczone, że wraz z wejściem w życie nowych przepisów, tabele opłat i prowizji powiększą się o ekstra opłaty.

Pierwsze „haczyki” zapisane drobnym druczkiem już są.

Jak można wyczytać z informacji prasowych ZBP przeniesienie konta będzie:

  • możliwe bezpłatnie, o ile klient posiada je minimum rok,
  • możliwe za zgodą banku, o ile do konta przyznany jest debet.

Już te dwa wymogi stawiane klientom pokazują, że określenie „banki pomogą przenieść rachunek” może być nieco na wyrost. Bliżej mu raczej do „dadzą możliwość”, o ile…klient spełni dodatkowe warunki.

REKLAMA

Oferta przeniesienia konta skierowana jest raczej dla osób, które korzystają z rachunku osobistego od dłuższego czasu i ograniczają się do najprostszych operacji, jak np. otrzymywanie na konto wynagrodzenia, a następnie podejmowanie pieniędzy w bankomacie.

Przeniesienie konta to wbrew pozorom operacja znacznie bardziej złożona, niż przeniesienie numeru telefonu do innego operatora. Przy zachowaniu numeru telefonu jedyną odczuwalną różnicą są nieco niższe rachunki i nowe logo na fakturze.

Przenosiny konta natomiast, to nie tylko nowy numer rachunku, to także nowe karty płatnicze, debety, linie kredytowe, lokaty terminowe, na nowo ustalone płatności, jak zlecenia stałe, polecenia zapłaty i przede wszystkim historia klienta, którą budujemy w banku podczas całego okresu użytkowania konta.

Wszystkie w/w sprawy mamy zazwyczaj odpowiednio zdefiniowane. Usprawniamy w ten sposób zarządzanie naszymi pieniędzmi. Jako stali klienci banku X, możemy liczyć na niższe oprocentowanie kredytów, wyższe oprocentowanie lokat itp. To wszystko wymierne korzyści finansowe. Konta osobiste to coraz bardziej funkcjonalne narzędzia. Możemy łączyć je z rachunkami oszczędnościowymi, co zwiększa stan naszych oszczędności. Coraz częściej umożliwiają również zakup jednostek funduszy inwestycyjnych i akcji.

W praktyce może się okazać, że nowy bank nie ma takiej funkcjonalności do jakiej jesteśmy przyzwyczajeni. Nie daje takiej samej wygody korzystania z call center czy dostępu do rachunku przez internet. Narzuca różne ograniczenia co do kwot przelewów czy wysokości pojedynczych transakcji, o czym bank nie raczy klientów jasno informować. Mało tego, za pewne funkcje, z których korzystaliśmy w starym banku za darmo, każe nam dopłacać, np. za dostęp do konta przez internet lub call center. W takim wypadku zatem o oszczędnościach nie ma mowy. Pojawią się raczej nerwy i zmarnowany czas.

Znane są sytuacje okresowego odcięcia klientów od swoich środków podczas procesu zmiany konta. Takie rzeczy miały miejsce w Banku BPH tuż przed fuzją z Pekao SA. Jednym ze sposobów na złowienie klienta było wówczas oferowanie przeniesienia konta wraz z historią z innego banku do BPH. W praktyce nie obyło się bez problemów i wielu klientów po przenosinach narzekało, że bank wcale nie dał im tego, co obiecywał. Dotyczyło to m.in. honorowania historii konta z innego banku, jak również bezproblemowego wydania nowej karty do bankomatu.

Agresywna kampania reklamowa BPH przyniosła jednak efekt w postaci znacznego zwiększenia ilości rachunków. Cel uświęcił środki. Interes klientów przegrywał jednak z interesem banku.

Po wprowadzeniu nowych przepisów może się okazać, że niektóre banki zechcą wykorzystać możliwość przeniesienia konta do złapania nowych klientów i zaczną kusić ich specjalnymi ofertami. Policzmy trzy razy, czy coś takiego ma sens i czy jest to oferta akurat dla nas.

Reasumując, przeniesienie konta do innego banku może być torem przeszkód niewartym kilku złotych miesięcznie. Poza tym, nigdy nie mamy pewności, że kiedy już przeniesiemy konto, nasz nowy bank nie zechce na nas dorobić podnosząc opłaty. W ten sposób wpadniemy w pułapkę, bo kolejne przeniesienie przed upływem roku będzie nas już kosztować. Na Komisję Nadzoru Finansowego nie mamy za bardzo co liczyć, bo przepisy musiałyby zamrażać opłaty za konta dla nowych klientów. Ponadto KNF reaguje z dużym opóźnieniem na różne niekorzystne zapisy w umowach banków. Wystarczy wspomnieć o głośnych ostatnio sprawach umów kredytów hipotecznych. Banki zarabiały na klientach od miesięcy, a zakazy dotyczące stosowania niedozwolonych klauzul pojawiły się dopiero niedawno. Trudno, aby w przypadku przepisów dotyczących przeniesienia konta osobistego, dokonał się jakiś przełom.

Dobrze, że banki dadzą możliwość przeniesienia konta, ale masowej migracji klientów i oszczędności z tego tytułu nie należy się spodziewać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

REKLAMA