Umowa rachunku bankowego
REKLAMA
REKLAMA
Umowa rachunku bankowego zawierana jest między konsumentem a bankiem. Może być zawarta na czas określony albo na nieokreślony. Głownem celem tejże umowy jest zobowiązanie się banku do przechowywania środków pieniężnych zgromadzonych na tym koncie. Dodatkowo strony mogą się umówić na dokonywanie rozliczeń pieniężnych na zlecenie klienta, np. przelewy, stałe polecenia zapłaty itp. Najbardziej popularne rachunki to konta oszczędnościowo-rozliczeniowe (tzw. ROR) lub lokaty.
REKLAMA
Umowa
Umowę rachunku bankowego zawiera się na piśmie. W umowie powinny znaleźć się informacje dotyczące w szczególności:
- strony umowy (bank, instytucja finansowa, SKOK),
- rodzaj otwieranego rachunku,
- walutę rachunku,
- czas, na jaki umowa ma być zawarta,
- wysokość oprocentowania środków znajdujących się na koncie, możliwość jego zmiany, terminy wypłaty lub kapitalizacji odsetek,
- wysokość prowizji i opłat,
- formy i zakres rozliczeń pieniężnych dokonywanych na polecenie posiadacza rachunku oraz terminy ich realizacji,
- zmiany umowy,
- przyczyny i procedury rozwiązania umowy rachunku bankowego,
- zakres odpowiedzialności banku.
Jeżeli na rachunku bankowym nie są dokonywane żadne operacje przez 2 lata, a stan środków pieniężnych na rachunku poza dopisywaniem odsetek nie przekracza kwoty minimalnej określonej w tej umowie, umowa rachunku bankowego ulega rozwiązaniu.
Obrót pieniędzmi
Wolnymi środkami, które znajdują się na rachunku bankowym, bank może obracać z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na każde żądanie, chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia.
Informacja o stanie konta
Jeżeli umowa jest zawarta na czas nieokreślony bank ma obowiązek informować posiadacza rachunku, w taki sposób, jaki został wskazany w umowie, o każdej zmianie stanu rachunku bankowego. W tym celu bank powinien przesyłać klientowi co najmniej raz w miesiącu bezpłatnie wyciąg z rachunku z informacją o zmianach stanu rachunku i ustaleniem salda. Niekiedy konsumenci nie chcą otrzymywać wyciągów. Muszą wtedy na piśmie wyrazić zgodę na otrzymywanie informacji w inny sposób. Każda niezgodność salda powinna być zgłoszona do banku w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wyciągu z rachunku.
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo przechowywanych środków pieniężnych oraz realizacje zleconych czynności ponosi bank.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.