REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone przenoszenie kont nie powoduje exodusu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halina Kochalska
Analityk Gold Finance

REKLAMA

REKLAMA

Po rekomendacji Związku Banków Polskich dzięki której ułatwione ma być przenoszenie kont między bankami nie widać zwiększonego przepływu klientów. Posiadacze kont w co dziesiątym banku zastanawiają się nad zmianą rachunku.

Wprawdzie wciąż w zdecydowanej większości banków (87 proc.) nie widać, aby ułatwienia w przenoszeniu kont między bankami wpłynęły na faktyczną mobilność klientów. Jednak w co dziesiątym banku można już odczuć skutki tego kroku – wynika z przedstawionych w tym tygodniu badań Pentora na temat rekomendacji Związku Banków Polskich dotyczącej ROR-ów.

REKLAMA

Bankom opłaciło się skorzystać z darmowej reklamy

Gold Finance sprawdził bezpośrednio w bankach, jak wygląda sytuacja z przenoszeniem kont według uproszczonej procedury. Zainteresowaliśmy się też, jaki wpływ na rynek miały informacje podawane w mediach, zachęcające klientów do zmiany konta, z którego są niezadowoleni. Banki, które wykorzystały szum medialny i szybko wyszły z promocją i kampanią reklamową swoich ROR-ów, skorzystały z sytuacji i odnotowały atrakcyjny przyrost liczby kont. Zaprocentowała też nadgorliwość i przygotowanie bardziej wyśrubowanych standardów w przenoszeniu kont z innego banku, niż te zawarte w rekomendacji ZBP. W efekcie szczególnie zadowoleni z obrotu sprawy są: BZ WBK, Nordea, MultiBank, czy BPH.

Wyszukiwarka kont osobistych

Według Pentora, największą mobilność zdają się wykazywać klienci banków notowanych na giełdzie - w 14 proc. placówek zauważono większą skłonność do przenoszenia kont niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Najmniejszą aktywnością pod tym względem wykazują się klienci banków spółdzielczych (5 proc. placówek). Jak podaje Związek Banków Polskich, w I kwartale tego roku zgodnie z procedurami wyznaczonymi przez nową rekomendację konto zmieniło 3307 osób. Przy czym z każdym miesiącem liczba ta się podwajała – mówi Norbert Jeziolowicz, z ZBP. Na tle liczby wszystkich rachunków to nadal bardzo mało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umiesz liczyć? Licz na siebie

Wiele osób, otwierając nowy rachunek, wciąż woli samodzielnie dopilnować wszystkich formalności z tym związanych – zauważa Monika Szlosek, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej Deutsche Bank PBC. Do przenoszenia rachunku zniechęcać też może konieczność wypełnienia formularza, w którym należy podać szczegóły dotyczące płatności, w tym np. zleceń stałych – dodaje Szlosek. Trzeba tam wpisać własnoręcznie zlecenia stałe i polecenia zapłaty. Operacja ta właściwie byłaby dużo prostsza, gdyby wykonać ją w domu, na ekranie monitora, po zalogowaniu się na nowe konto. Między innymi dlatego jest to przede wszystkim usługa dla osób korzystających z tradycyjnych kont bankowych. Osoby otwierające nowe konto w Internecie szybciej poradzą sobie same – zwraca uwagę Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP. Z drugiej jednak strony, klient może przy okazji korzystania z ułatwiającej przenoszenie konta procedury poprosić bank o powiadomienie o zmianie rachunku bankowego ZUS, Urząd Skarbowy, pracodawców, itd. A to przecież bardzo zniechęca do wszelkich zmian numeru rachunku. Tu jednak od razu pojawia się ryzyko. Czy na przykład Urząd Skarbowy uhonoruje informację z banku, zamiast tej przekazanej na swoim formularzem przeznaczonym do tego celu?

Nowa usługa wciąż mało znana

Zdaniem Tomasza Geburczyka, dyrektora segmentów klientów indywidualnych w BZ WBK, możliwe, że potrzeba czasu, aby upowszechniła się wiedza o istnieniu takiego uproszczonego procesu. BZ WBK obecnie aktywnie promuje konto i za otwarcie rachunku daje nowym klientom 100 zł. Dziennie przychodzi do banku średnio 2,5 tys. nowych klientów, tymczasem w całym I kwartale z ułatwień rekomendacji skorzystało około 800 osób. Niewykluczone, że obawiali się, że zanim uda się przenieść konto, skończy się promocja i 100 zł przejdzie im koło nosa.

Czytaj też: Jak przenieść rachunek bankowy

Czas przeniesienia rachunku zależy bowiem od czasu oczekiwania na informacje z poprzedniego banku. Termin określony Rekomendacją ZBP na przekazanie informacji to 7 dni, ale zdarza się, że jest przekraczany. Cały proces, jak informują banki, trwa od 10 dni do dwóch tygodni, ale potrafi też przeciągnąć się do ponad trzech tygodni.

Nie pamiętamy swojego podpisu sprzed lat

Spytaliśmy banki, jakie są najczęściej spotykane problemy w dopełnianiu formalności za klienta. Dominują niezgodność podpisu, złożonego przez klienta na dokumentacji, dotyczącej przeniesienia rachunku z Kartą Wzorów Podpisów w dotychczasowym banku, a także niewystarczające środki na pokrycie opłat i prowizji w „starym banku”. Problemem jest również wykorzystany limit kredytowy w rachunku, (nie każdy nowy bank „weźmie” klienta z długiem) i niezgodność danych na wniosku z danymi w dotychczasowym banku. Zdarza się także, że wniosek dotyczy innego typu rachunku, niż ROR-u lub podpisany jest przez pełnomocnika, który nie posiada uprawnień do rozwiązania umowy rachunku. W efekcie np. w ING Banku Śląskim na 244 wnioski o przeniesienie konta w I kwartale roku udało się to zrobić w 184 przypadkach. W Citibanku Handlowym w I kwartale 2010 r. w ramach procesu określonego w Rekomendacji ZBP zgłosiło się 89 osób. Pomyślnie procedury przeszło 71.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA