REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone przenoszenie kont nie powoduje exodusu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halina Kochalska
Analityk Gold Finance

REKLAMA

REKLAMA

Po rekomendacji Związku Banków Polskich dzięki której ułatwione ma być przenoszenie kont między bankami nie widać zwiększonego przepływu klientów. Posiadacze kont w co dziesiątym banku zastanawiają się nad zmianą rachunku.

Wprawdzie wciąż w zdecydowanej większości banków (87 proc.) nie widać, aby ułatwienia w przenoszeniu kont między bankami wpłynęły na faktyczną mobilność klientów. Jednak w co dziesiątym banku można już odczuć skutki tego kroku – wynika z przedstawionych w tym tygodniu badań Pentora na temat rekomendacji Związku Banków Polskich dotyczącej ROR-ów.

REKLAMA

Bankom opłaciło się skorzystać z darmowej reklamy

Gold Finance sprawdził bezpośrednio w bankach, jak wygląda sytuacja z przenoszeniem kont według uproszczonej procedury. Zainteresowaliśmy się też, jaki wpływ na rynek miały informacje podawane w mediach, zachęcające klientów do zmiany konta, z którego są niezadowoleni. Banki, które wykorzystały szum medialny i szybko wyszły z promocją i kampanią reklamową swoich ROR-ów, skorzystały z sytuacji i odnotowały atrakcyjny przyrost liczby kont. Zaprocentowała też nadgorliwość i przygotowanie bardziej wyśrubowanych standardów w przenoszeniu kont z innego banku, niż te zawarte w rekomendacji ZBP. W efekcie szczególnie zadowoleni z obrotu sprawy są: BZ WBK, Nordea, MultiBank, czy BPH.

Wyszukiwarka kont osobistych

Według Pentora, największą mobilność zdają się wykazywać klienci banków notowanych na giełdzie - w 14 proc. placówek zauważono większą skłonność do przenoszenia kont niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Najmniejszą aktywnością pod tym względem wykazują się klienci banków spółdzielczych (5 proc. placówek). Jak podaje Związek Banków Polskich, w I kwartale tego roku zgodnie z procedurami wyznaczonymi przez nową rekomendację konto zmieniło 3307 osób. Przy czym z każdym miesiącem liczba ta się podwajała – mówi Norbert Jeziolowicz, z ZBP. Na tle liczby wszystkich rachunków to nadal bardzo mało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umiesz liczyć? Licz na siebie

Wiele osób, otwierając nowy rachunek, wciąż woli samodzielnie dopilnować wszystkich formalności z tym związanych – zauważa Monika Szlosek, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej Deutsche Bank PBC. Do przenoszenia rachunku zniechęcać też może konieczność wypełnienia formularza, w którym należy podać szczegóły dotyczące płatności, w tym np. zleceń stałych – dodaje Szlosek. Trzeba tam wpisać własnoręcznie zlecenia stałe i polecenia zapłaty. Operacja ta właściwie byłaby dużo prostsza, gdyby wykonać ją w domu, na ekranie monitora, po zalogowaniu się na nowe konto. Między innymi dlatego jest to przede wszystkim usługa dla osób korzystających z tradycyjnych kont bankowych. Osoby otwierające nowe konto w Internecie szybciej poradzą sobie same – zwraca uwagę Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP. Z drugiej jednak strony, klient może przy okazji korzystania z ułatwiającej przenoszenie konta procedury poprosić bank o powiadomienie o zmianie rachunku bankowego ZUS, Urząd Skarbowy, pracodawców, itd. A to przecież bardzo zniechęca do wszelkich zmian numeru rachunku. Tu jednak od razu pojawia się ryzyko. Czy na przykład Urząd Skarbowy uhonoruje informację z banku, zamiast tej przekazanej na swoim formularzem przeznaczonym do tego celu?

Nowa usługa wciąż mało znana

Zdaniem Tomasza Geburczyka, dyrektora segmentów klientów indywidualnych w BZ WBK, możliwe, że potrzeba czasu, aby upowszechniła się wiedza o istnieniu takiego uproszczonego procesu. BZ WBK obecnie aktywnie promuje konto i za otwarcie rachunku daje nowym klientom 100 zł. Dziennie przychodzi do banku średnio 2,5 tys. nowych klientów, tymczasem w całym I kwartale z ułatwień rekomendacji skorzystało około 800 osób. Niewykluczone, że obawiali się, że zanim uda się przenieść konto, skończy się promocja i 100 zł przejdzie im koło nosa.

Czytaj też: Jak przenieść rachunek bankowy

Czas przeniesienia rachunku zależy bowiem od czasu oczekiwania na informacje z poprzedniego banku. Termin określony Rekomendacją ZBP na przekazanie informacji to 7 dni, ale zdarza się, że jest przekraczany. Cały proces, jak informują banki, trwa od 10 dni do dwóch tygodni, ale potrafi też przeciągnąć się do ponad trzech tygodni.

Nie pamiętamy swojego podpisu sprzed lat

Spytaliśmy banki, jakie są najczęściej spotykane problemy w dopełnianiu formalności za klienta. Dominują niezgodność podpisu, złożonego przez klienta na dokumentacji, dotyczącej przeniesienia rachunku z Kartą Wzorów Podpisów w dotychczasowym banku, a także niewystarczające środki na pokrycie opłat i prowizji w „starym banku”. Problemem jest również wykorzystany limit kredytowy w rachunku, (nie każdy nowy bank „weźmie” klienta z długiem) i niezgodność danych na wniosku z danymi w dotychczasowym banku. Zdarza się także, że wniosek dotyczy innego typu rachunku, niż ROR-u lub podpisany jest przez pełnomocnika, który nie posiada uprawnień do rozwiązania umowy rachunku. W efekcie np. w ING Banku Śląskim na 244 wnioski o przeniesienie konta w I kwartale roku udało się to zrobić w 184 przypadkach. W Citibanku Handlowym w I kwartale 2010 r. w ramach procesu określonego w Rekomendacji ZBP zgłosiło się 89 osób. Pomyślnie procedury przeszło 71.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA