REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone przenoszenie kont nie powoduje exodusu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halina Kochalska
Analityk Gold Finance

REKLAMA

REKLAMA

Po rekomendacji Związku Banków Polskich dzięki której ułatwione ma być przenoszenie kont między bankami nie widać zwiększonego przepływu klientów. Posiadacze kont w co dziesiątym banku zastanawiają się nad zmianą rachunku.

Wprawdzie wciąż w zdecydowanej większości banków (87 proc.) nie widać, aby ułatwienia w przenoszeniu kont między bankami wpłynęły na faktyczną mobilność klientów. Jednak w co dziesiątym banku można już odczuć skutki tego kroku – wynika z przedstawionych w tym tygodniu badań Pentora na temat rekomendacji Związku Banków Polskich dotyczącej ROR-ów.

REKLAMA

REKLAMA

Bankom opłaciło się skorzystać z darmowej reklamy

Gold Finance sprawdził bezpośrednio w bankach, jak wygląda sytuacja z przenoszeniem kont według uproszczonej procedury. Zainteresowaliśmy się też, jaki wpływ na rynek miały informacje podawane w mediach, zachęcające klientów do zmiany konta, z którego są niezadowoleni. Banki, które wykorzystały szum medialny i szybko wyszły z promocją i kampanią reklamową swoich ROR-ów, skorzystały z sytuacji i odnotowały atrakcyjny przyrost liczby kont. Zaprocentowała też nadgorliwość i przygotowanie bardziej wyśrubowanych standardów w przenoszeniu kont z innego banku, niż te zawarte w rekomendacji ZBP. W efekcie szczególnie zadowoleni z obrotu sprawy są: BZ WBK, Nordea, MultiBank, czy BPH.

Wyszukiwarka kont osobistych

REKLAMA

Według Pentora, największą mobilność zdają się wykazywać klienci banków notowanych na giełdzie - w 14 proc. placówek zauważono większą skłonność do przenoszenia kont niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Najmniejszą aktywnością pod tym względem wykazują się klienci banków spółdzielczych (5 proc. placówek). Jak podaje Związek Banków Polskich, w I kwartale tego roku zgodnie z procedurami wyznaczonymi przez nową rekomendację konto zmieniło 3307 osób. Przy czym z każdym miesiącem liczba ta się podwajała – mówi Norbert Jeziolowicz, z ZBP. Na tle liczby wszystkich rachunków to nadal bardzo mało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umiesz liczyć? Licz na siebie

Wiele osób, otwierając nowy rachunek, wciąż woli samodzielnie dopilnować wszystkich formalności z tym związanych – zauważa Monika Szlosek, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej Deutsche Bank PBC. Do przenoszenia rachunku zniechęcać też może konieczność wypełnienia formularza, w którym należy podać szczegóły dotyczące płatności, w tym np. zleceń stałych – dodaje Szlosek. Trzeba tam wpisać własnoręcznie zlecenia stałe i polecenia zapłaty. Operacja ta właściwie byłaby dużo prostsza, gdyby wykonać ją w domu, na ekranie monitora, po zalogowaniu się na nowe konto. Między innymi dlatego jest to przede wszystkim usługa dla osób korzystających z tradycyjnych kont bankowych. Osoby otwierające nowe konto w Internecie szybciej poradzą sobie same – zwraca uwagę Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP. Z drugiej jednak strony, klient może przy okazji korzystania z ułatwiającej przenoszenie konta procedury poprosić bank o powiadomienie o zmianie rachunku bankowego ZUS, Urząd Skarbowy, pracodawców, itd. A to przecież bardzo zniechęca do wszelkich zmian numeru rachunku. Tu jednak od razu pojawia się ryzyko. Czy na przykład Urząd Skarbowy uhonoruje informację z banku, zamiast tej przekazanej na swoim formularzem przeznaczonym do tego celu?

Nowa usługa wciąż mało znana

Zdaniem Tomasza Geburczyka, dyrektora segmentów klientów indywidualnych w BZ WBK, możliwe, że potrzeba czasu, aby upowszechniła się wiedza o istnieniu takiego uproszczonego procesu. BZ WBK obecnie aktywnie promuje konto i za otwarcie rachunku daje nowym klientom 100 zł. Dziennie przychodzi do banku średnio 2,5 tys. nowych klientów, tymczasem w całym I kwartale z ułatwień rekomendacji skorzystało około 800 osób. Niewykluczone, że obawiali się, że zanim uda się przenieść konto, skończy się promocja i 100 zł przejdzie im koło nosa.

Czytaj też: Jak przenieść rachunek bankowy

Czas przeniesienia rachunku zależy bowiem od czasu oczekiwania na informacje z poprzedniego banku. Termin określony Rekomendacją ZBP na przekazanie informacji to 7 dni, ale zdarza się, że jest przekraczany. Cały proces, jak informują banki, trwa od 10 dni do dwóch tygodni, ale potrafi też przeciągnąć się do ponad trzech tygodni.

Nie pamiętamy swojego podpisu sprzed lat

Spytaliśmy banki, jakie są najczęściej spotykane problemy w dopełnianiu formalności za klienta. Dominują niezgodność podpisu, złożonego przez klienta na dokumentacji, dotyczącej przeniesienia rachunku z Kartą Wzorów Podpisów w dotychczasowym banku, a także niewystarczające środki na pokrycie opłat i prowizji w „starym banku”. Problemem jest również wykorzystany limit kredytowy w rachunku, (nie każdy nowy bank „weźmie” klienta z długiem) i niezgodność danych na wniosku z danymi w dotychczasowym banku. Zdarza się także, że wniosek dotyczy innego typu rachunku, niż ROR-u lub podpisany jest przez pełnomocnika, który nie posiada uprawnień do rozwiązania umowy rachunku. W efekcie np. w ING Banku Śląskim na 244 wnioski o przeniesienie konta w I kwartale roku udało się to zrobić w 184 przypadkach. W Citibanku Handlowym w I kwartale 2010 r. w ramach procesu określonego w Rekomendacji ZBP zgłosiło się 89 osób. Pomyślnie procedury przeszło 71.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA