REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy wynajem - co się bardziej opłaca?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
Leasing czy wynajem? /Fot. Fotolia
Leasing czy wynajem? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat rośnie wśród przedsiębiorców zainteresowanie nowoczesną formą finansowania, jaką jest wynajem długoterminowy pojazdu. Produkt ten pojawił się na polskim rynku kilka lat temu, ale to właśnie obecnie branża przeżywa największy rozkwit. Coraz więcej firm preferuje wynajem samochodów, niż ich zakup. Z czego wynika tak duże zainteresowanie wynajmem? Jak prezentuje się oferta na tle klasycznego leasingu operacyjnego i co jest bardziej opłacalne? Na podstawie dostępnych kalkulatorów ofert, przygotowaliśmy przykładową symulację kosztów obu rozwiązań.

Na początku wyjaśnię czym jest wynajem długoterminowy. Otóż jest to leasing operacyjny, bez konieczności wykupu samochodu, z ustaloną z góry wartością rynkową. Przedsiębiorca ma możliwość wykupić przedmiot, jednak nie jest to jego obowiązkiem - po spłacie ostatniej raty wynikającej z umowy, samochód może zostać przekazany leasingodawcy. Leasingobiorca natomiast, może zdecydować się na wynajem kolejnego pojazdu. Warto pamiętać, iż wynajem w większości instytucji finansujących dotyczy jedynie nowych samochodów, zarówno osobowych, jak i dostawczych do 3,5 tony oraz samochodów demo. Klasycznym leasingiem operacyjnym można sfinansować również zakup używanych samochodów - nie tylko osobowych, ale także transportu ciężkiego.

REKLAMA

REKLAMA

Liczy się przebieg

Kolejną różnicą pomiędzy powyższymi formami finansowania jest zużycie pojazdu. W leasingu operacyjnym, leasingobiorcy nie są rozliczani z wykonanych przebiegów- w przeciwieństwie do wynajmu długoterminowego, w którym zawierając umowę, należy zadeklarować roczny przebieg pojazdu. Jeśli po zakończeniu umowy okaże się, że rzeczywisty przebieg jest większy od deklarowanego- zostaną naliczone dodatkowe opłaty za każdy „ponadprogramowo” przejechany kilometr. Stawki za nadprzebieg są określane w tabeli opłat i prowizji leasingodawcy.

Polecamy: Ceny transferowe - jak przygotować firmę do kontroli podatkowej

Wykup samochodu

Najważniejszą różnicą jest fakt, że leasing operacyjny w zdecydowanej większości przypadków jest sposobem finansowania zakupu. Docelowo leasingobiorca staje się właścicielem pojazdu po spłacie zobowiązania. Oczywiście, istnieje możliwość rezygnacji z wykupu przedmiotu, ale wiąże się to, w pierwszej kolejności, z koniecznością sprzedaży pojazdu przez towarzystwo leasingowe. Dopiero kiedy uda się przedmiot sprzedać, umowa zostanie rozliczona. Sposób jej rozliczenia będzie zależny od ceny sprzedaży. Jeśli wartość samochodu będzie niższa niż kwota wykupu, leasingobiorca będzie zobligowany do pokrycia różnicy oraz poniesienia kosztów sprzedaży pojazdu. Dodatkowo, jeśli stan techniczny pojazdu będzie odbiegał od normy, towarzystwo leasingowe może obciążyć leasingobiorcę kosztami napraw. Co za tym idzie, rezygnacja z wykupu w leasingu operacyjnym zwykle jest nieopłacalna. Inaczej jest w wynajmie. Tutaj, co prawda, leasingobiorca również jest rozliczany ze stanu technicznego pojazdu, ale nie musi martwić się o to, za jaką cenę i w jakim czasie zostanie sprzedany pojazd. Po zakończeniu umowy klient może po prostu samochód zwrócić i umowa zostanie zamknięta. Kwestia dalszej odsprzedaży przedmiotu nie jest dla leasingobiorcy istotna.

REKLAMA

W zależności od potrzeb

Można ująć, iż wynajem długoterminowy jest usługą, za którą należy zapłacić. Część przedsiębiorców preferuje leasing operacyjny z tego powodu, że po zakończeniu umowy ma możliwość nadal korzystać z tego samego przedmiotu lub go sprzedać. Druga część uważa z kolei, że sprzedaż samochodu jest problematyczna- zwłaszcza, jeśli ma dotyczyć całej floty. Większe przedsiębiorstwa traktują samochody jako narzędzia pracy, które stanowią dla nich koszt. W związku z tym nie są zainteresowane ich użytkowaniem po zakończeniu umowy leasingowej, kiedy większość z pojazdów ma już solidny przebieg, a ich sprzedaż zajmuje czas i wymaga zaangażowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Leasing

Jakie koszty?

Jak prezentuje się oferta wynajmu długoterminowego na tle leasingu operacyjnego? W celu porównania kosztów, posłużę się przykładową symulacją opartą na dostępnych kalkulatorach ofert.

Przedsiębiorca planuje sfinansować zakup nowego Mercedesa CLA 200 o wartości netto 107 723,58 , z okresem leasingu 36 miesięcy oraz wkładem własnym na poziomie 10% wartości samochodu. W wynajmie długoterminowym koniecznie należy podać limit roczny przebiegu. Klient deklaruje niewielki przebieg- 10 000 km rocznie.

Oferta wynajmu długoterminowego (ceny netto)

  • Miesięczna opłata leasingowa netto: 1 278,19 zł

Klient musi wybrać jeden z wariantów serwisowych:

  • Pierwszy przegląd pojazdu- 36,50 zł miesięcznie
  • Wszystkie przeglądy- 95,63 zł
  • Wszystkie przeglądy i wymiana części eksploatacyjnych- 160,13 zł
  • Łączna rata finansowania przy najtańszej opcji serwisowej- 1 314,69 zł

Opłaty za przekroczenie limitu kilometrów dla oferty: 0,35 zł za każdy przejechany kilometr.

Jeśli przedsiębiorca zdecydował się na wykup samochodu to musiałby zapłacić 65 280,49 zł netto, co stanowi ponad 60% wartości początkowej samochodu. Do oferty wynajmu długoterminowego można doliczyć dodatkowo komplet opon zimowych z opcją wymiany i ich składowania oraz ubezpieczenie komunikacyjne- nawet na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych.

Jeśli założymy, że przedsiębiorca potrzebuje samochodu, który będzie pokonywał znaczne odległości i zadeklaruje przebieg na poziomie 80 000 km rocznie (jest to maksymalny możliwy przebieg), rata wynajmu będzie kosztować z najtańszą opcją serwisową 2062,98 zł netto.

Oferta leasingu operacyjnego (ceny netto)

  • Miesięczna rata leasingowa (przy założeniu maksymalnego możliwego wykupu 30% wartości przedmiotu) - 2041,07 zł

W leasingu operacyjnego można jedynie wykupić dodatkowo ubezpieczenie komunikacyjne- nawet na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych. Nie ma jednak możliwości sfinansowania zakupu opon zimowych ani serwisu pojazdu- to robi się we własnym zakresie.

Po 36 miesiącach, leasingobiorca musi zapłacić 32 317,07 zł netto. Jest to maksymalna możliwa kwota wykupu w tym przypadku.

Jeśli przyjmiemy, że klient chciałby ofertę z wykupem za 1%, miesięczna rata leasingowa wyniesie 2 853,81 zł netto.

Zobacz: Samochód w firmie

Wnioski

Dużym plusem leasingu operacyjnego jest możliwość sfinansowania używanych samochodów i innych pojazdów oraz fakt, że nie jesteśmy rozliczani z wykonywanych przebiegów. Zdecydowanie będzie to lepsze rozwiązanie dla firm, których pracownicy pokonują każdego dnia znaczne odległości, ale to nie jedyny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, podejmując decyzję o wyborze formy finansowania.

Wynajem natomiast, sprawdzi się doskonale w sytuacji, kiedy firma potrzebuje reprezentacyjnego samochodu, który nie będzie generował dużego rocznego przebiegu - wtedy koszt wynajmu jest najniższy. Ponadto, będzie również opłacalny dla firm, posiadających całe floty pojazdów, ze względu na oszczędność czasu oraz kompleksową ofertę.

Warto dodać, że sposób finansowania jest kwestią indywidualną każdego przedsiębiorcy i w dużej mierze zależy od potrzeb danej firmy. Jeśli jednak nie chcemy inwestować dużej sumy pieniędzy na zakup pojazdu, możemy zdecydować się na jego wynajem. Da to możliwość użytkowania, np. nowego Mercedesa przez 3 lata już od 1 314,69 zł netto miesięcznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA