REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Sprzedaż samochodu po okresie umowy - korekta VAT

Korekta VAT przy sprzedaży samochodu
Korekta VAT przy sprzedaży samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Spółka dokonała zakupu samochodu z prawem do odliczenia 100 proc. podatku naliczonego zawartego w jego cenie i po upływie okresu obowiązywania umowy chce sprzedać pojazd. W takiej sytuacji istnieją wątpliwości co do sposobu korekty podatku naliczonego.

REKLAMA

Zgodnie z art. 91 ust.1 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest on zobowiązany do dokonania korekty kwoty odliczonego podatku, z uwzględnieniem tzw. współczynnika VAT (udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo).

REKLAMA

W art. 91 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca zaznaczył, że powyższe korekty w przypadku środków trwałych o wartości początkowej nie niższej niż 15 tys. zł powinny być, z zasady, dokonywane przez pięć kolejnych lat, licząc od roku w którym dokonano zakupu, z tym że pierwszej korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (roczna korekta dotyczy wówczas 20 proc. kwoty VAT naliczonego).

Polecamy: Skutki podatkowe przedłużenia umowy leasingowej

Zgodnie z art. 91 ust. 4 – 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy w pięcioletnim okresie korekty nastąpi sprzedaż środka trwałego, przyjmuje się że jest on nadal, aż do końca okresu korekty, używany na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu lub na potrzeby czynności zwolnionych (nie podlegających opodatkowaniu) jeśli sprzedaż była zwolniona.

REKLAMA

Dodatkowo, korekty dotyczącej pozostałej części pięcioletniego dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym nastąpiła sprzedaż. Odnosząc się do zacytowanych przepisów, poniżej przedstawiamy przykład liczbowy obrazujący przedstawiony mechanizm korekt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założyliśmy, że śpółka nabyła w czerwcu 2008 roku samochód i dokonała odliczenia 100 proc. VAT naliczonego w kwocie 10 tys. zł (tj. współczynnik VAT wyliczony za 2007 rok wynosił 100 proc.). Zakładamy, że w maju 2011 roku spółka dokonuje sprzedaży samochodu osobowego. Sprzedaż ta jest opodatkowana VAT.

Kwota odliczonego przy zakupie podatku : 10.000 PLN

Kwota przypadająca do korekty

Prawo do odliczenia (współczynnik VAT za dany rok)

Kwota do korekty

2008

2.000 PLN

95%

-100 PLN

2009

2.000 PLN

99%

0 PLN

2010

2.000 PLN

80%

- 400 PLN

2011

4.000 PLN

100%

0 PLN

2012

-

-

-

Konsekwentnie w tym przykładzie firma ma obowiązek zmniejszenia VAT naliczonego w rozliczeniu za styczeń 2009 roku o 100 zł oraz za styczeń 2011 roku o 400 zł.

Polecamy: Czy można obniżyć ratę leasingową?

W przypadku, gdy spółce przysługiwało prawo do odliczenia 100 proc. VAT naliczonego przy nabyciu pojazdu, sprzedaż tego samochodu będzie zawsze opodatkowana VAT i dokonanie sprzedaży samochodu nie spowoduje zwykle konieczności korekt podatku naliczonego.

Sprzedaż pojazdu może być zwolniona z VAT oraz może wystąpić konieczność korekty VAT naliczonego w związku ze sprzedażą w przypadku, gdy spółce przy nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia 50 lub 60 proc. nie więcej niż 5 tys. zł lub 6 tys. zł VAT naliczonego.

Zakładamy, że firma nabyła w czerwcu 2008 roku samochód i dokonała odliczenia 60 proc. VAT naliczonego w kwocie 6 tys. zł. Zakładamy, że w maju 2011 roku spółka dokona sprzedaży tego pojazdu. Sprzedaż ta będzie zwolniona z VAT.

Kwota odliczonego przy zakupie podatku : 6.000 PLN

Kwota przypadająca do korekty

Prawo do odliczenia (współczynnik VAT za dany rok)

Kwota do korekty

2008

1.200 PLN

95%

-60 PLN

2009

1.200 PLN

99%

0 PLN

2010

1.200 PLN

80%

-240 PLN

2011

2.400 PLN

0%

-2.400 PLN

2012

-

-

-

W tym przykładzie spółka ma obowiązek zmniejszenia VAT naliczonego w rozliczeniu za styczeń 2009 roku o 60 zł, za styczeń 2011 roku o 240 PLN oraz za maj 2011 roku o 2,4 tys. zł.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Deloitte

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA