REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?

Anna Humińska
Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?
Jak poradzić sobie ze szkodą ubezpieczeniową w leasingu?

REKLAMA

REKLAMA

Szkoda ubezpieczeniowa to skutek zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową. W przypadku zaistnienia jej na przedmiocie leasingu, zwrócone mogą być koszty jego odtworzenia do stanu, w jakim znajdował się w momencie powstania szkody. Ewentualnie, koszty zakupu przedmiotu zastępczego, który odpowiada cechami i wartością przedmiotowi uszkodzonemu.

Bardzo ważne jest przygotowanie dokumentacji szkody, jakiej oczekiwać może zakład ubezpieczeniowy, w tym wszelkie niezbędne informacje od ewentualnych uczestników zdarzenia, takie jak: dane osobowe, dane uczestniczących w zdarzeniu pojazdów i dane ich polisy. W przypadku pojazdu, o ile może on kontynuować jazdę, szkodę można zgłosić na spokojnie, nieco później.

REKLAMA

Zgłoszenie szkody

REKLAMA

Ubezpieczyciele zazwyczaj wyznaczają ograniczony zakres czasu, w którym trzeba zgłosić szkodę. Czas liczy się od momentu zaistnienia szkody i wynosi przeważnie około 7 dni, ale może się zdarzyć, że jedynie 24 godziny. Nie należy, więc zwlekać z jej zgłoszeniem! Leasingobiorca zgłasza powstanie szkody do ubezpieczyciela, a w niektórych przypadkach jest zobowiązany wezwać uprzednio policję i inne organy dochodzeniowe. Przykładem mogą być sytuacje, gdy szkoda została spowodowana przez pożar, przestępstwo lub gdy są ofiary w ludziach. W przypadku samochodu, gdy nie nadaje się on do dalszej eksploatacji należy skorzystać z pomocy drogowej. Zalecane jest w takiej sytuacji zadzwonić do swojego Ubezpieczyciela, zwłaszcza, gdy mamy assistance. Kolejnym krokiem powinno być powiadomienie leasingodawcy.

Jest to szczególnie ważne, ponieważ w przypadku, gdyby nie dowiedział się on o zaistniałej szkodzie, ubezpieczyciel mógłby odmówić wypłaty odszkodowania. Zgoda leasingodawcy jest warunkiem wypłaty odszkodowania leasingobiorcy. Szczegółowe wymagania finansującego dotyczące m.in. zgłaszania i naprawy, powinny być zawarte w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu (OWUL). Dużym ułatwieniem mogą być gotowe formularze zgłoszeniowe, które najczęściej można pobrać ze strony internetowej leasingodawcy lub wypełnić on-line.

Polecamy: Jak nie dać się oszukać sprzedawcy aut poleasingowych?

Zgłoszenie szkody powinno w szczególności zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwisko lub nazwę leasingobiorcy;
• adres leasingobiorcy;
• numer umowy leasingu;
• miejsce, datę oraz czas powstania szkody;
• opis zdarzenia, którego skutkiem była szkoda;
• liczbę i opis uszkodzonych przedmiotów leasingu;
• rodzaj ich uszkodzenia (szkoda częściowa lub całkowita);
• kosztorys naprawy uszkodzonego częściowo przedmiotu leasingu.

Zniszczone części przedmiotu leasingu lub miejsce powstania szkody powinniśmy zachować w niezmienionym stanie do czasu rozliczenia szkody. Zakład ubezpieczeniowy albo leasingodawca mogą chcieć dokonać oględzin uszkodzonej części oraz miejsca powstania szkody. W takim wypadku należy je zachować do czasu, gdy wyraźnie z tego zrezygnują.

Likwidacja szkody

REKLAMA

Jeśli chodzi o sposoby likwidacji szkody w grę wchodzi kilka możliwości. Zależą one m.in. od warunków szczegółowych polisy. Po zgłoszeniu szkody oraz przekazaniu informacji dotyczących zdarzenia i naprawy przez leasingobiorcę może nastąpić wypłacenie odszkodowania na jego konto. Środki mogą być również przekazane warsztatowi, w którym odbyła się naprawa. Należy zaznaczyć, że leasingodawca może domagać się, aby naprawa przedmiotu leasingu odbyła się w punkcie autoryzowanym. Leasingodawca może domagać się wypłaty odszkodowania na własne konto na przykład w sytuacji, gdy leasingobiorca ma opóźnienia w spłacie rat wynikających z umowy leasingu.

Powinniśmy w takim przypadku, jak najszybciej uiścić zaległe opłaty. Warto wspomnieć, że wystąpienie szkody nie zwalnia leasingobiorcy z jego obowiązków wynikających z umowy leasingu. Podobnie konieczność naprawienia uszkodzonej rzeczy, nawet, gdy odszkodowanie zostanie wypłacone na rzecz leasingodawcy.

Wygaśnięcie umowy

Skutkiem szkody całkowitej jest wygaśnięcie umowy leasingu. Jednak do chwili otrzymania decyzji o wypłacie odszkodowania lub innego postanowienia należy dokonywać kolejnych wpłat z tytułu tej umowy. Szczegóły dotyczące szkody całkowitej i jej konsekwencji są opisywane w OWUL. W związku z wystąpieniem szkody całkowitej leasingodawcy przysługują zarówno wpłacone dotychczas raty, jak również te, które pozostały do zakończenia umowy. Od sumy tych drugich zostanie odjęta kwota odszkodowania.

Należy przy tym pamiętać, że pozostała z odszkodowania nadwyżka zostanie wypłacona leasingobiorcy, natomiast w przypadku braku wystarczającego pokrycia rat, leasingodawcy należy się wyrównanie z jego kieszeni. Ratunkiem dla leasingobiorcy w takim przypadku może być dodatkowe ubezpieczenie GAP, które pokrywa różnicę między wysokością odszkodowania ubezpieczeniowego a zobowiązaniem wynikającym z umowy leasingu. Stosuje się je np. w przypadku całkowitej szkody auta lub kradzieży, w wyniku, której koszt naprawy przekracza aktualną wartość samochodu. Firmy leasingowe mogą wymagać takiego rodzaju ubezpieczenia dopóki kwota zobowiązania nie jest niższa niż wartość rzeczy leasingowanej.

Od kwoty rat należnych leasingodawcy aż do zakończenia umowy należy również odjąć oprocentowanie według określonych w OWUL stawek.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA