REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niekonwencjonalne formy finansowania MSP: leasing

Niekonwencjonalne formy finansowania MSP: leasing
Niekonwencjonalne formy finansowania MSP: leasing
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jest doskonałą formą finansowania różnorodnych przedsięwzięć (zwłaszcza inwestycyjnych), uzyskiwania różnego rodzaju dóbr. Leasing ma zasadnicze znaczenie dla przedsiębiorców, którzy stosunkowo często dokonują wymiany składników majątkowych używanych do prowadzenia bieżącej działalności. Traktuje się go jako alternatywę dla kredytu bankowego.

Leasing jest rodzajem kredytu rzeczowego, polegającego na okresowym umożliwieniu korzystania za stosowna opłatą z określonego dobra materialnego, głownie inwestycyjnego, bez konieczności jego nabycia.

REKLAMA

Umowę leasingu zawiera się najczęściej na okres od jednego roku do pięciu lat. Dłuższe dotyczą i reguły finansowania nieruchomości. Warunki umowy mogą być dość elastycznie kształtowane przez strony np. klient sam może decydować czy płaci niskie miesięczne raty w efekcie po zakończeniu okresu umowy wartość przedmiotu będzie wyższa, czy płaci wyższe miesięczne raty, a wówczas wartość wykupu na końcu trwania umowy będzie niższa

Charakterystyczne cechy leasingu to:

  • jego przedmiotem mogą być zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomości,
  • prawo własności rzeczy będącej przedmiotem leasingu pozostaje przez cały czas trwania umowy przy leasingodawcy,
  • czas trwania umowy jest zawsze dokładnie określony,
  • opłata za użytkowanie rzeczy oddanej w leasing jest zawsze wyrażona w pieniądzu,
  • finansujący nie może odebrać rzeczy oddanej w leasing w trakcie trwania umowy, chyba że korzystający nie wywiązuje się z przyjętych obowiązków.

Z wykorzystaniem w przedsiębiorstwie leasingu wiąże się szereg korzyści. To forma finansowania inwestycji umożliwiająca leasingobiorcy dostęp do dóbr inwestycyjnych bez angażowania dużych środków na ich zakup. Leasing ma wpływ na zwiększenie płynności finansowej leasingobiorcy; zakup środków trwałych tą drogą jest bowiem w całości dokonywany ze źródeł zewnętrznych. Leasing daje możliwość rozszerzenia zdolności produkcyjnych odpowiednio do potrzeb rynkowych (modernizacja produkcji, obniżenie kosztów) z jednoczesnym zachowaniem dotychczasowej struktury kapitałów własnych. Leasing stwarza możliwość zaplanowania wydatków leasingobiorcy w przyszłych okresach, gdyż opłaty leasingowe są niezmienne przez cały okres trwania umowy.

Leasing daje leasingobiorcy preferencje podatkowe dzięki możliwości wliczania całości opłat leasingowych w koszty uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing nie wyklucza możliwości korzystania przez leasingobiorcę z tradycyjnych form pozyskiwania środków na inwestycje, np. kredytu bankowego. Leasing jest nowoczesną metodą zabezpieczenia się leasingobiorcy przed technologicznym starzeniem się urządzeń przez przeniesienie na firmę leasingowa ryzyka własności urządzeń wrażliwych na zmiany technologiczne.

Porównaj: Skutki podatkowe przedłużenia umowy leasingowej

Odmiany leasingu

REKLAMA

Leasing finansowy – jego cechą charakterystyczną jest to, że przez cały okres trwania umowy leasingu przedmiot umowy jest traktowany ewidencyjnie jako własność korzystającego (leasingobiorcy). Skutkiem takiego stanu rzeczy jest sposób ewidencji i zarachowania wydatków związanych z leasingiem.

Leasing operacyjny – to forma najbardziej pożądana przez klientów ze względu na korzystne skutki podatkowe, środek trwały w trakcie umowy leasingu operacyjnego stanowi w sensie rachunkowym własność finansującego i on dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych. Korzystający zaś zalicza w koszty całość rat czynszu leasingowego.

Leasing bezpośredni – występuje w kontaktach z producentem dóbr zbywalnych. Służy do kredytowania nabywców towarów produkowanych przez leasingodawcę. Występuje wówczas, gdy sam producent oddaje wytworzone przez siebie środki produkcyjne do korzystania w zamian za zapłatę czynszu.

REKLAMA

Leasing pośredni – to dominująca forma na rynku polskim. Występuje tu zawsze wyspecjalizowana firma leasingowa (pośrednik), która zakupuje dla leasingobiorcy wskazaną rzecz, aby ją później wynajmować. Funkcje pośrednika mogą pełnić: banki, firmy ubezpieczeniowe, fundusze lub specjalistyczne firmy traktujące leasing jako podstawę swojej działalności.

Leasing zwrotny – to szczególna forma wykształcona w praktyce gospodarczej USA. Umowa leasingu poprzedzona jest umową sprzedaży. Leasingobiorca sprzedaje środek inwestycyjny firmie leasingowej, zastrzegając dla siebie prawo jego dalszego użytkowania na warunkach ustalonych w umowie leasingu. Leasing ten pełni funkcję kredytową, ponieważ przedsiębiorca sprzedając środki trwałe, uzyskuje środki obrotowe, które może tak wykorzystać aby przynosiły szybszy i wyższy dochód.

Polecamy serwis Zakładam firmę

Leasing tendencyjny – jest szczególnie korzystny w przypadku leasingu nieruchomości, oszczędza się bowiem koszty przejścia praw własności. Składa się z właściwej umowy leasingowej, ponadto zawiera także umowę tendencji oraz umowę użytkowania. Przedmiot transakcji tendencyjnej oddaje się do użytkowania za odpłatnością na zasadach zbliżonych do leasingu zwrotnego. Nie ma tu jednak potrzeby przenoszenia praw własności na firmę leasingowa Pozostawia się także możliwość korzystania z przedmiotu transakcji innemu niż właściciel podmiotowi.

Leasing lombardowy – może być zarówno odmianą leasingu kapitałowego, jak i operacyjnego. Nowe elementy dotyczą tu kwestii zabezpieczenia. Firma leasingowa stosuje uproszczoną procedurę i łagodzi wymagania co do niezbędnych dokumentów, które klient powinien jej przedstawić wraz z wnioskiem o warcie umowy.

Leasing norweski – to taka umowa, w której wpłata wstępna jest zbliżona do całkowitej wartości przedmiotu leasingu, a comiesięczne raty (jeżeli w ogóle występują) mają symboliczną wartość.

Leasing może być z powodzeniem wykorzystywany zarówno przez przedsiębiorców podejmujących, jak i prowadzących działalność gospodarczą. W tym pierwszym przypadku może w istotnym stopniu odciążyć przedsiębiorcę – umożliwia mu podjęcie działalności nawet wtedy, gdy nie dysponuje odpowiednią ilością środków pieniężnych.

Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Autorem jest Teresa Piecuch. Wydawnictwo Beck.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA