REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niekonwencjonalne formy finansowania MSP: leasing

Niekonwencjonalne formy finansowania MSP: leasing
Niekonwencjonalne formy finansowania MSP: leasing
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jest doskonałą formą finansowania różnorodnych przedsięwzięć (zwłaszcza inwestycyjnych), uzyskiwania różnego rodzaju dóbr. Leasing ma zasadnicze znaczenie dla przedsiębiorców, którzy stosunkowo często dokonują wymiany składników majątkowych używanych do prowadzenia bieżącej działalności. Traktuje się go jako alternatywę dla kredytu bankowego.

Leasing jest rodzajem kredytu rzeczowego, polegającego na okresowym umożliwieniu korzystania za stosowna opłatą z określonego dobra materialnego, głownie inwestycyjnego, bez konieczności jego nabycia.

REKLAMA

Umowę leasingu zawiera się najczęściej na okres od jednego roku do pięciu lat. Dłuższe dotyczą i reguły finansowania nieruchomości. Warunki umowy mogą być dość elastycznie kształtowane przez strony np. klient sam może decydować czy płaci niskie miesięczne raty w efekcie po zakończeniu okresu umowy wartość przedmiotu będzie wyższa, czy płaci wyższe miesięczne raty, a wówczas wartość wykupu na końcu trwania umowy będzie niższa

Charakterystyczne cechy leasingu to:

  • jego przedmiotem mogą być zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomości,
  • prawo własności rzeczy będącej przedmiotem leasingu pozostaje przez cały czas trwania umowy przy leasingodawcy,
  • czas trwania umowy jest zawsze dokładnie określony,
  • opłata za użytkowanie rzeczy oddanej w leasing jest zawsze wyrażona w pieniądzu,
  • finansujący nie może odebrać rzeczy oddanej w leasing w trakcie trwania umowy, chyba że korzystający nie wywiązuje się z przyjętych obowiązków.

Z wykorzystaniem w przedsiębiorstwie leasingu wiąże się szereg korzyści. To forma finansowania inwestycji umożliwiająca leasingobiorcy dostęp do dóbr inwestycyjnych bez angażowania dużych środków na ich zakup. Leasing ma wpływ na zwiększenie płynności finansowej leasingobiorcy; zakup środków trwałych tą drogą jest bowiem w całości dokonywany ze źródeł zewnętrznych. Leasing daje możliwość rozszerzenia zdolności produkcyjnych odpowiednio do potrzeb rynkowych (modernizacja produkcji, obniżenie kosztów) z jednoczesnym zachowaniem dotychczasowej struktury kapitałów własnych. Leasing stwarza możliwość zaplanowania wydatków leasingobiorcy w przyszłych okresach, gdyż opłaty leasingowe są niezmienne przez cały okres trwania umowy.

Leasing daje leasingobiorcy preferencje podatkowe dzięki możliwości wliczania całości opłat leasingowych w koszty uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing nie wyklucza możliwości korzystania przez leasingobiorcę z tradycyjnych form pozyskiwania środków na inwestycje, np. kredytu bankowego. Leasing jest nowoczesną metodą zabezpieczenia się leasingobiorcy przed technologicznym starzeniem się urządzeń przez przeniesienie na firmę leasingowa ryzyka własności urządzeń wrażliwych na zmiany technologiczne.

Porównaj: Skutki podatkowe przedłużenia umowy leasingowej

Odmiany leasingu

REKLAMA

Leasing finansowy – jego cechą charakterystyczną jest to, że przez cały okres trwania umowy leasingu przedmiot umowy jest traktowany ewidencyjnie jako własność korzystającego (leasingobiorcy). Skutkiem takiego stanu rzeczy jest sposób ewidencji i zarachowania wydatków związanych z leasingiem.

Leasing operacyjny – to forma najbardziej pożądana przez klientów ze względu na korzystne skutki podatkowe, środek trwały w trakcie umowy leasingu operacyjnego stanowi w sensie rachunkowym własność finansującego i on dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych. Korzystający zaś zalicza w koszty całość rat czynszu leasingowego.

Leasing bezpośredni – występuje w kontaktach z producentem dóbr zbywalnych. Służy do kredytowania nabywców towarów produkowanych przez leasingodawcę. Występuje wówczas, gdy sam producent oddaje wytworzone przez siebie środki produkcyjne do korzystania w zamian za zapłatę czynszu.

REKLAMA

Leasing pośredni – to dominująca forma na rynku polskim. Występuje tu zawsze wyspecjalizowana firma leasingowa (pośrednik), która zakupuje dla leasingobiorcy wskazaną rzecz, aby ją później wynajmować. Funkcje pośrednika mogą pełnić: banki, firmy ubezpieczeniowe, fundusze lub specjalistyczne firmy traktujące leasing jako podstawę swojej działalności.

Leasing zwrotny – to szczególna forma wykształcona w praktyce gospodarczej USA. Umowa leasingu poprzedzona jest umową sprzedaży. Leasingobiorca sprzedaje środek inwestycyjny firmie leasingowej, zastrzegając dla siebie prawo jego dalszego użytkowania na warunkach ustalonych w umowie leasingu. Leasing ten pełni funkcję kredytową, ponieważ przedsiębiorca sprzedając środki trwałe, uzyskuje środki obrotowe, które może tak wykorzystać aby przynosiły szybszy i wyższy dochód.

Polecamy serwis Zakładam firmę

Leasing tendencyjny – jest szczególnie korzystny w przypadku leasingu nieruchomości, oszczędza się bowiem koszty przejścia praw własności. Składa się z właściwej umowy leasingowej, ponadto zawiera także umowę tendencji oraz umowę użytkowania. Przedmiot transakcji tendencyjnej oddaje się do użytkowania za odpłatnością na zasadach zbliżonych do leasingu zwrotnego. Nie ma tu jednak potrzeby przenoszenia praw własności na firmę leasingowa Pozostawia się także możliwość korzystania z przedmiotu transakcji innemu niż właściciel podmiotowi.

Leasing lombardowy – może być zarówno odmianą leasingu kapitałowego, jak i operacyjnego. Nowe elementy dotyczą tu kwestii zabezpieczenia. Firma leasingowa stosuje uproszczoną procedurę i łagodzi wymagania co do niezbędnych dokumentów, które klient powinien jej przedstawić wraz z wnioskiem o warcie umowy.

Leasing norweski – to taka umowa, w której wpłata wstępna jest zbliżona do całkowitej wartości przedmiotu leasingu, a comiesięczne raty (jeżeli w ogóle występują) mają symboliczną wartość.

Leasing może być z powodzeniem wykorzystywany zarówno przez przedsiębiorców podejmujących, jak i prowadzących działalność gospodarczą. W tym pierwszym przypadku może w istotnym stopniu odciążyć przedsiębiorcę – umożliwia mu podjęcie działalności nawet wtedy, gdy nie dysponuje odpowiednią ilością środków pieniężnych.

Artykuł jest fragmentem książki Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Autorem jest Teresa Piecuch. Wydawnictwo Beck.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA