REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowe pojęcia w ramach umowy leasingu

Milewski Marcin
Podstawowe pojęcia w ramach umowy leasingu
Podstawowe pojęcia w ramach umowy leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy leasingu wiąże się z koniecznością zapoznania się z podstawowymi pojęciami jego dotyczącymi. Są one istotne z punktu widzenia praktyki podpisywania umów.

Do pojęć tych należą następujące terminy:

REKLAMA

Firma leasingowa – podmiot występujący w obrocie gospodarczym jako przedsiębiorstwo, którego przedmiotem działalności jest zawieranie umów leasingowych, w których występuje jako leasingodawca.

Korzystający – określenie używane do oznaczenia jednej ze stron umowy leasingu, która korzysta z rzeczy stanowiącej przedmiot umowy, tj. leasingobiorcy.

Leasing – umowa nazwana, która polega na nabyciu przez jedną ze stron (leasingobiorcę) prawa do używania rzeczy, w zamian za ponoszenie świadczeń na rzecz drugiej strony umowy (leasingodawcę), która nabywa i oddaje ową rzecz do korzystania.

Polecamy: Klasyfikacja leasingu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing bezpośredni - taki rodzaj leasingu, w przypadku którego umowa zawierana jest przez producenta bezpośrednio z użytkownikiem.

REKLAMA

Leasing finansowy – taki rodzaj leasingu, w którym tylko odsetkowa część raty leasingowej stanowi koszt uzyskania przychodu leasingobiorcy oraz do jego składników majątku zaliczany jest przedmiot leasingu. W przypadku leasingu finansowego do dokonywania odpisów amortyzacyjnych uprawniony jest leasingobiorca.

Leasing operacyjny – rodzaj leasingu, w którym przedmiot umowy należy do składników majątkowych leasingodawcy (firmy leasingowej), więc on też jest uprawnionym do dokonywania odpisów amortyzacyjnych przedmiotu umowy. Czas na jaki zawierana jest umowa leasingu operacyjnego stanowi z reguły okres krótszy niż przewidziany prawem okres zużycia rzeczy.

Leasing pośredni – taki rodzaj leasingu, w przypadku którego w zawarciu umowy uczestniczy więcej niż dwie strony (pomiędzy przedsiębiorcą i użytkownikiem pośredniczy firma leasingowa).

Leasing zwrotny – rodzaj leasingu, w którym strona umowy (leasingobiorca) dokonuje zbycia znajdujących się w jej posiadaniu środków trwałych drugiej stronie – leasingodawcy (najczęściej firmie leasingowej), a jednocześnie z dokonaną sprzedażą owe środki nie są przekazywane w sensie fizycznym nabywcy, lecz pozostają do korzystania u leasingobiorcy.

Polecamy: Mała firma

Leasingobiorca - strona umowy leasingu, która korzysta z przedmiotu umowy, określana również mianem korzystającego.

Leasingodawca – strona umowy leasingu, która udostępnia przedmiot umowy do korzystania leasingobiorcy. W praktyce najczęściej jest nią firma wyspecjalizowana w działalności leasingowej.

Przedmiot umowy – jest to rzecz, z której zgodnie z umową leasingu korzysta leasingodawca, a która została oddana do używania przez leasingodawcę.

Umowa handlowa – umowa, której co najmniej jedną ze stron jest podmiot posiadający status przedsiębiorcy.

Umowa nazwana – umowa, której treść określają przepisy prawa.

Umowa nienazwana - umowa, która nie została stypizowana przepisami prawa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA