REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podmiot i przedmiot umowy leasingu

Milewski Marcin
Podmiot i przedmiot umowy leasingu
Podmiot i przedmiot umowy leasingu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu ma charakter handlowy, a jej treść regulowana jest przepisami prawa. Musi ona zawierać określenie jej podmiotów i przedmiotu.

Leasing jest to umowa nazwana, która polega na nabyciu przez jedną ze stron (leasingobiorcę) prawa do używania rzeczy, w zamian za ponoszenie świadczeń na rzecz drugiej strony umowy (leasingodawcę), która nabywa i oddaje ową rzecz do korzystania.

REKLAMA

W przypadku umowy leasingu należy wskazać na istnienie trzech podmiotów. Należy do nich strona finansująca (leasingodawca) oraz strona korzystająca (leasingobiorca). Dodatkowo wskazuje się także na zbywcę.

Polecamy: Klasyfikacja leasingu

Leasingodawca

Zwany jest inaczej finansującym i przysługuje mu prawo własności do rzeczy, którą oddaje w odpłatne używanie przez korzystającego. Warto zwrócić uwagę, że następuje to na zasadach określonych w zawartej przez strony umowie. W praktyce leasingodawcą najczęściej jest przedsiębiorstwo, którego przedmiotem działalności jest zawieranie umów leasingu i występowanie w stosunkach prawnych po stronie oddającego do korzystania. W obrocie handlowym firmy takie występują między innymi w formie spółek z o.o., a zdecydowanie rzadziej usługi o takim charakterze świadczą producenci. W zależności od tego z jakim podmiotem w roli finansującego mamy do czynienia, droga do zawarcia umowy może wiązać się z bardziej lub mniej licznymi formalnościami do spełnienia.

Leasingobiorca

REKLAMA

Określany jest także mianem korzystającego, z racji korzystania z przyznanych uprawnień. Leasingobiorca na podstawie zawartej umowy uzyskuje prawo do korzystania z rzeczy stanowiącej przedmiotu leasingu. Jednocześnie jest zobowiązany do zachowania określonych warunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasingobiorca co do zasady występuje w obrocie gospodarczym w formie podmiotu posiadającego status przedsiębiorcy. Najczęściej są to spółki z o.o., spółki akcyjne. W roli tej występować mogą także spółki cywilne.

Zbywca

Jest on podmiotem, który dokonuje zbycia przedmiotu leasingu na rzecz finansującego. Od tej chwili to leasingodawca jest podmiotem posiadającym prawo własności do oznaczonej w umowie rzeczy. Na finansującym ciąży obowiązek przekazania leasingobiorcy odpisu zawartej ze zbywcą umowy, a także ewentualnie odpisy innych dokumentów z nią związanych dotyczących tej umowy, co dotyczy również odpisu dokumentu gwarancyjnego co do jakości rzeczy.

Polecamy: Mała firma

Przedmiot umowy

Przedmiotem zawartej przez strony umowy leasingu mogą być tylko rzeczy, zarówno ruchome jak i nieruchome (np. samochody, maszyny budowlane, lokal). Jeżeli jednak umowa leasingu ma charakter nienazwany, to wówczas oprócz rzeczy jej przedmiotem również mogą być wartości niematerialne i prawne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA