REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podmiot i przedmiot umowy leasingu

Milewski Marcin
Podmiot i przedmiot umowy leasingu
Podmiot i przedmiot umowy leasingu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu ma charakter handlowy, a jej treść regulowana jest przepisami prawa. Musi ona zawierać określenie jej podmiotów i przedmiotu.

Leasing jest to umowa nazwana, która polega na nabyciu przez jedną ze stron (leasingobiorcę) prawa do używania rzeczy, w zamian za ponoszenie świadczeń na rzecz drugiej strony umowy (leasingodawcę), która nabywa i oddaje ową rzecz do korzystania.

REKLAMA

W przypadku umowy leasingu należy wskazać na istnienie trzech podmiotów. Należy do nich strona finansująca (leasingodawca) oraz strona korzystająca (leasingobiorca). Dodatkowo wskazuje się także na zbywcę.

Polecamy: Klasyfikacja leasingu

Leasingodawca

Zwany jest inaczej finansującym i przysługuje mu prawo własności do rzeczy, którą oddaje w odpłatne używanie przez korzystającego. Warto zwrócić uwagę, że następuje to na zasadach określonych w zawartej przez strony umowie. W praktyce leasingodawcą najczęściej jest przedsiębiorstwo, którego przedmiotem działalności jest zawieranie umów leasingu i występowanie w stosunkach prawnych po stronie oddającego do korzystania. W obrocie handlowym firmy takie występują między innymi w formie spółek z o.o., a zdecydowanie rzadziej usługi o takim charakterze świadczą producenci. W zależności od tego z jakim podmiotem w roli finansującego mamy do czynienia, droga do zawarcia umowy może wiązać się z bardziej lub mniej licznymi formalnościami do spełnienia.

Leasingobiorca

REKLAMA

Określany jest także mianem korzystającego, z racji korzystania z przyznanych uprawnień. Leasingobiorca na podstawie zawartej umowy uzyskuje prawo do korzystania z rzeczy stanowiącej przedmiotu leasingu. Jednocześnie jest zobowiązany do zachowania określonych warunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasingobiorca co do zasady występuje w obrocie gospodarczym w formie podmiotu posiadającego status przedsiębiorcy. Najczęściej są to spółki z o.o., spółki akcyjne. W roli tej występować mogą także spółki cywilne.

Zbywca

Jest on podmiotem, który dokonuje zbycia przedmiotu leasingu na rzecz finansującego. Od tej chwili to leasingodawca jest podmiotem posiadającym prawo własności do oznaczonej w umowie rzeczy. Na finansującym ciąży obowiązek przekazania leasingobiorcy odpisu zawartej ze zbywcą umowy, a także ewentualnie odpisy innych dokumentów z nią związanych dotyczących tej umowy, co dotyczy również odpisu dokumentu gwarancyjnego co do jakości rzeczy.

Polecamy: Mała firma

Przedmiot umowy

Przedmiotem zawartej przez strony umowy leasingu mogą być tylko rzeczy, zarówno ruchome jak i nieruchome (np. samochody, maszyny budowlane, lokal). Jeżeli jednak umowa leasingu ma charakter nienazwany, to wówczas oprócz rzeczy jej przedmiotem również mogą być wartości niematerialne i prawne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

REKLAMA

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA