REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podmiot i przedmiot umowy leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Podmiot i przedmiot umowy leasingu
Podmiot i przedmiot umowy leasingu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu ma charakter handlowy, a jej treść regulowana jest przepisami prawa. Musi ona zawierać określenie jej podmiotów i przedmiotu.

Leasing jest to umowa nazwana, która polega na nabyciu przez jedną ze stron (leasingobiorcę) prawa do używania rzeczy, w zamian za ponoszenie świadczeń na rzecz drugiej strony umowy (leasingodawcę), która nabywa i oddaje ową rzecz do korzystania.

REKLAMA

W przypadku umowy leasingu należy wskazać na istnienie trzech podmiotów. Należy do nich strona finansująca (leasingodawca) oraz strona korzystająca (leasingobiorca). Dodatkowo wskazuje się także na zbywcę.

Polecamy: Klasyfikacja leasingu

Leasingodawca

Zwany jest inaczej finansującym i przysługuje mu prawo własności do rzeczy, którą oddaje w odpłatne używanie przez korzystającego. Warto zwrócić uwagę, że następuje to na zasadach określonych w zawartej przez strony umowie. W praktyce leasingodawcą najczęściej jest przedsiębiorstwo, którego przedmiotem działalności jest zawieranie umów leasingu i występowanie w stosunkach prawnych po stronie oddającego do korzystania. W obrocie handlowym firmy takie występują między innymi w formie spółek z o.o., a zdecydowanie rzadziej usługi o takim charakterze świadczą producenci. W zależności od tego z jakim podmiotem w roli finansującego mamy do czynienia, droga do zawarcia umowy może wiązać się z bardziej lub mniej licznymi formalnościami do spełnienia.

Leasingobiorca

REKLAMA

Określany jest także mianem korzystającego, z racji korzystania z przyznanych uprawnień. Leasingobiorca na podstawie zawartej umowy uzyskuje prawo do korzystania z rzeczy stanowiącej przedmiotu leasingu. Jednocześnie jest zobowiązany do zachowania określonych warunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasingobiorca co do zasady występuje w obrocie gospodarczym w formie podmiotu posiadającego status przedsiębiorcy. Najczęściej są to spółki z o.o., spółki akcyjne. W roli tej występować mogą także spółki cywilne.

Zbywca

Jest on podmiotem, który dokonuje zbycia przedmiotu leasingu na rzecz finansującego. Od tej chwili to leasingodawca jest podmiotem posiadającym prawo własności do oznaczonej w umowie rzeczy. Na finansującym ciąży obowiązek przekazania leasingobiorcy odpisu zawartej ze zbywcą umowy, a także ewentualnie odpisy innych dokumentów z nią związanych dotyczących tej umowy, co dotyczy również odpisu dokumentu gwarancyjnego co do jakości rzeczy.

Polecamy: Mała firma

Przedmiot umowy

Przedmiotem zawartej przez strony umowy leasingu mogą być tylko rzeczy, zarówno ruchome jak i nieruchome (np. samochody, maszyny budowlane, lokal). Jeżeli jednak umowa leasingu ma charakter nienazwany, to wówczas oprócz rzeczy jej przedmiotem również mogą być wartości niematerialne i prawne.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA