reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Kursy Walut > Droga do euro > Jak przebiegnie przyjęcie euro w Polsce?

Jak przebiegnie przyjęcie euro w Polsce?

Przyjęcie nowej waluty to skomplikowany proces prawny i finansowy, ale też technologiczny i kulturowy. Wszyscy obywatele będą musieli dostosować się do nowych warunków. Dlatego warto wiedzieć wcześniej na co zwrócić uwagę.

Dodatkowe koszty obsługi kasowej w największym stopniu tworzą się w okresie podwójnego obiegu obu walut. Do zminimalizowania tych strat ostatnie cztery kraje strefy euro skróciły ten okres nawet do 14 dni (Słowenia). Konieczność prowadzenia obsługi kasowej w dwóch walutach zwiększa w sposób istotny koszty działania m.in. wymaga zatrudnienia dodatkowych kasjerów oraz wydłużenia czasu pracy służb skarbcowych, stanowiących bezpośrednie zaplecze obsługi kasjerskiej. Wydłuża to również czas przeprowadzenia operacji płatniczych i zwiększa prawdopodobieństwo popełnienia błędów
przez kasjerów. Zgodnie z badaniami ankietowymi przeprowadzonymi przez Komisję Europejską wśród dużych sieci sprzedaży detalicznej stosowanie w kasach dwóch walut powoduje wydłużenie czasu obsługi klientów o 25-100%.

Kolejnym czynnikiem kosztotwórczym jest wymóg podwójnego prezentowania cen i wszelkich kwot pieniężnych. Rozpoczyna się on niezwłocznie po ustaleniu nieodwołalnego kursu wymiany waluty krajowej wobec euro i trwa do dwunastu miesięcy po dacie wprowadzenia euro. W tym czasie banki i inne instytucje finansowe są zobowiązane do przeprowadzenia konwersji na euro kwot znajdujących się na rachunkach i kontach
klientów. Choć w przypadku klientów indywidualnych i małych przedsiębiorstw nie jest to operacja skomplikowana, konwersja rachunków dużych przedsiębiorstw może stwarzać większe problemy, gdyż posiadają one wiele zaprogramowanych wcześniej zleceń, rozliczeń z kontrahentami handlowymi i innymi bankami.

W sektorze realnym wprowadzenie euro do obiegu gotówkowego i bezgotówkowego w największym stopniu wpływa na działalność handlu detalicznego. Firmy handlowe muszą dostosować do euro systemy informatyczne obsługujące ich działalność, a także systemy ewidencji księgowej i płac. Wymóg podwójnej ekspozycji cen powoduje, że wszystkie oznaczenia cen muszą być wyrażone w euro i walucie krajowej, co w wielu wypadkach zmienia grafikę opakowań, katalogów reklamowych, ulotek informacyjnych i zestawień ofertowych.

Bardzo ważnym problemem dla przedsiębiorstw handlowych jest zapewnienie sprawnej obsługi kasowej, szczególnie w okresie podwójnego obiegu obu walut. Dla realizacji tego zadania firmy handlowe muszą przeszkolić kasjerów pod kątem umiejętności rozpoznawania banknotów i monet euro oraz zgromadzić, w ramach gotówkowego zaopatrzenia wtórnego, odpowiednią ilość banknotów i monet koniecznych do wydawania reszt klientom. Istnieje zasada, że w okresie podwójnego obiegu klienci mogą płacić walutą krajową, natomiast reszta wydawana im jest wyłącznie w euro.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wprowadzenie euro do obrotu gotówkowego wymaga poniesienia istotnych kosztów przez banki na przezbrojenia sprzętu liczącego i sortującego banknoty i monety, a także na transport i przechowywanie nowej waluty oraz wycofanie z obiegu dotychczasowej krajowej waluty.
Wprowadzenie euro do obrotu gotówkowego wymaga poniesienia istotnych kosztów przez banki na przezbrojenia sprzętu liczącego i sortującego banknoty i monety, a także na transport i przechowywanie nowej waluty oraz wycofanie z obiegu dotychczasowej krajowej waluty.

Tarcza antykryzysowa – pomoc dla pracodawców poszkodowanych w wyniku pandemii koronawirusa (PDF)29.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni Spółka partnerska

Ekspert w zakresie nieruchomości, własności intelektualnej, podatków oraz praw przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama