REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Początek odwilży na rynku kredytów

REKLAMA

REKLAMA

Ruch w interesie kredytów hipotecznych nie jest jeszcze początkiem odwilży. Na razie banki przyglądają się sobie na wzajem, klientom oraz gospodarce.

Bank Millennium wraca do walki o rynek kredytów hipotecznych. Niegdyś czołowy gracz, przez ostatnie pół roku był praktycznie nieaktywny, a teraz promuje swoje kredyty dźwiękami folkowego zespołu Zakopower. Gdy do tego dodamy promocyjne marże 1,35 pkt proc. w Banku Zachodnim WBK oraz obniżki marż w Banku Ochrony Środowiska (dla kredytów złotowych) i w Nordea Banku Polskim (dla euro), można by sądzić, że idzie ku lepszemu. Czy jednak na pewno?

REKLAMA

REKLAMA

Bez wątpienia w kredytach coś się dzieje. Lecz trudno określić owe coś jako odwilż, jest to raczej sondowanie rynku przez banki, które oczekują rozwoju sytuacji w polskiej gospodarce. Owszem, największą zapaść na rynku kredytów mamy już za sobą, lecz obecne posunięcia poszczególnych banków to raczej zmiany kosmetyczne i przyglądanie się konkurentom oraz rynkowi, a nie rewolucja.

Bank Millennium promuje kredyty na 100 proc. wartości nieruchomości (tylko w złotym), lecz dostać taką pożyczkę wcale nie jest łatwo. Jeśli ktoś chce uzyskać maksymalne dostępne LTV, musi liczyć się z dodatkowym kosztem w postaci dwóch ubezpieczeń: od utraty stałego źródła dochodu i niskiego wkładu własnego. Plusem nowej oferty Banku Millennium są dość atrakcyjne marże. Dla kredytu na 100 proc. wartości nieruchomości jest to 2,5 lub 2,7 pkt proc. (zależnie od kwoty kredytu). To propozycja ciekawa, lecz dopiero jej rzeczywista dostępność ją zweryfikuje.

Doskonale pamiętamy bowiem jak wiosną Nordea Bank Polska reklamował powrót kredytów we franku szwajcarskim. Wydawało się, że oto mamy do czynienia z przełomem, a na rynku... nie zmieniło się nic. Za kilka miesięcy będzie wiadomo, ilu klientów rzeczywiście otrzymało w Millennium kredyt na 100 proc. z taką marżą.

REKLAMA

Swego rodzaju wyznacznikiem sytuacji na rynku jest dostępność kredytu na 100 proc. wartości nieruchomości. Z danych zebranych przez Open Finance wynika, iż wliczając wspomniany Bank Millennium ofertę taką ma dziś 16 instytucji, ale w kilku jest ona obwarowana pewnymi ograniczeniami. W Banku BGŻ na przykład szansę na LTV równe 100 proc. mamy tylko jeśli kwota transakcji nie przekracza 90 proc. rynkowej wartości nieruchomości. Podobnie jest w Pekao Banku Hipotecznym, gdzie wartość ta wynosi 80 procent. To oznacza, że w pełni skredytujemy zakup mieszkania tylko, jeśli kupujemy je wyjątkowo okazyjnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w Eurobanku kredyt ze 100-proc. LTV otrzymać można na nieruchomość z rynku pierwotnego lub wtórnego, ale wybudowaną nie wcześniej niż w 2000 roku. Bank wprowadził także ograniczenie geograficzne – oferta dotyczy największych polskich miast i ich bliskiego otoczenia.

Oczekiwany wzrost bezrobocia jesienią może pociągnąć za sobą przyrost niespłacanych kredytów, a to nie sprawi raczej, że dojdzie do poluzowania polityki kredytowej. Tej możemy oczekiwać pod warunkiem, że nie pogorszą się obecne portfele kredytowe.

Oferty kredytów hipotecznych na 100 proc. wartości nieruchomości

bank

marża

rata

Alior Bank

od 3,6

2 153 zł

Allianz Bank

2,6 *

1 950 zł

Bank BGŻ

od 3,5

2 164 zł

Bank Millennium

2,5

1 930 zł

Bank Pekao

3

2 030 zł

Bank Pocztowy

od 3,0

2 061 zł

BOŚ

od 2,9

2 040 zł

Deutsche Bank PBC

2,7 *

1 970 zł

Eurobank

2,99

2 028 zł

Kredyt Bank

3,2

2 071 zł

Lukas Bank

3,5 *

2 133 zł

mBank

3,9 *

2 216 zł

MultiBank

3,9 *

2 216 zł

Nordea Bank Polska

3,1 *

2 051 zł

Pekao BH

od 3.2

2 102 zł

PKO BP

3,19

2 069 zł

* cross-sell (sprzedaż wiązana razem z innymi produktami banku)
Wysokość rat została policzona na podstawie aktualnego wskaźnika WIBOR
Założenia: kredyt w wysokości 300 tys. zł na 30 lat
Źródło: Open Finance
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA