REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Manipulacje stopą LIBOR - Komisja Europejska proponuje środki zaradcze

LIBOR - manipulacje  2012 - działania Komisji Europejskiej
LIBOR - manipulacje 2012 - działania Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

Ujawniono niedawno skandal ze stopą LIBOR polegał na tym, że banki manipulowały zgłoszeniami szacowanych przez siebie międzybankowych stóp kredytowych. Komisja Europejska podjęła 25 lipca 2012 r. działania mające na celu wyeliminowanie tego rodzaju manipulacji na rynku, wprowadzając zmiany do wniosków dotyczących rozporządzenia i dyrektywy w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku, w tym sankcje karne. Wnioski te zostały po raz pierwszy przedstawione w dniu 20 października 2011 r. (zob. IP/11/1217 i IP/11/1218). Przyjęte zmiany wprowadzają wyraźny zakaz manipulowania wskaźnikami referencyjnymi, w tym stopami LIBOR i EURIBOR, oraz czynią tego rodzaju manipulację przestępstwem.

Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Viviane Reding, komisarz UE ds. sprawiedliwości, stwierdziła: „W następstwie ostatnich skandalów związanych z poważnymi manipulacjami stopami kredytowymi ze strony banków gwałtownie spadło zaufanie społeczne. Konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków na poziomie UE, aby położyć kres działalności przestępczej w sektorze bankowym: przepisy prawa karnego mogą w tym względzie stanowić silny czynnik odstraszający. Dlatego też proponujemy dziś ogólnounijne przepisy mające na celu wyeliminowanie tego rodzaju nadużyć na rynku oraz wszelkich luk w prawie. Osiągnięcie szybkiego porozumienia w sprawie tych wniosków pozwoli przywrócić tak potrzebne zaufanie społeczeństwa i inwestorów do tego istotnego sektora gospodarki”.

REKLAMA

REKLAMA

Komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług Michel Barnier powiedział: „Toczące się międzynarodowe dochodzenia w sprawie manipulacji stopą LIBOR ujawniły kolejny przykład skandalicznego zachowania banków. Chcę mieć pewność, że nasze wnioski ustawodawcze w sprawie nadużyć na rynku będą oznaczały całkowity zakaz tego rodzaju karygodnych zachowań. Dlatego też omówiłem tę kwestię z Parlamentem Europejskim i podjąłem natychmiastowe działania w celu zmiany naszych pierwotnych wniosków, aby zadbać o to, by manipulacja wskaźnikami referencyjnymi była bezwzględnie traktowana jako czyn bezprawny i podlegała sankcjom karnym we wszystkich państwach członkowskich”.

Wskaźnik referencyjny oznacza dowolny indeks dotyczący obrotu lub opublikowaną wartość liczbową obliczone poprzez zastosowanie wzoru do wartości jednego lub większej liczby aktywów bazowych lub cen, w tym ustalonych szacunkowo cen, stóp procentowych lub innych wartości, lub do danych zebranych w wyniku przeprowadzonej ankiety, stanowiące punkt odniesienia dla określenia kwoty przypadającej do zapłaty z tytułu instrumentu finansowego.

Aktywa bazowe lub ceny, do których odwołuje się wskaźnik referencyjny, mogą obejmować stopy procentowe lub towary takie jak ropa, pod warunkiem że stanowią one podstawę, w oparciu o którą określana jest kwota przypadająca do zapłaty z tytułu instrumentu finansowego, np. instrumentu pochodnego.

REKLAMA

Komisja przyjęła 25 lipca 2012 r. dwa zmienione wnioski. Pierwszy z nich to zmieniony wniosek wprowadzający do wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wykorzystania informacji poufnych i manipulacji na rynku przyjętego przez Komisję w dniu 20 października 2011 r. następujące zmiany:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zmianę zakresu proponowanego rozporządzenia polegającą na uwzględnieniu w nim wskaźników referencyjnych;

  • zmianę definicji poprzez dodanie definicji wskaźników referencyjnych opierającej się na rozszerzonej wersji definicji wykorzystanej we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFIR); uwzględniono wskaźniki referencyjne takie jak stopa procentowa i wskaźniki dotyczące towarów;

  • zmianę definicji przestępstwa manipulacji na rynku (art. 8), aby uwzględnić manipulację samymi wskaźnikami oraz usiłowania takiej manipulacji; oraz

  • zmianę motywów w celu uzasadnienia objęcia wskaźników referencyjnych zakresem regulacji i definicją przestępstwa manipulacji na rynku.

Komisja przyjęła jednocześnie zmieniony wniosek wprowadzający do wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie sankcji karnych za wykorzystywanie informacji poufnych i manipulacje na rynku następujące zmiany:

  • zmianę definicji w celu uwzględnienia definicji wskaźników referencyjnych;

  • zmianę definicji przestępstwa manipulacji na rynku w celu uwzględnienia manipulacji samymi wskaźnikami referencyjnymi; oraz

  • zmianę zakresu przestępstwa polegającego na „podżeganiu, pomocnictwie oraz próbie dokonania przestępstwa” w celu uwzględnienia zachowań tego rodzaju podejmowanych w kontekście manipulacji wskaźnikami referencyjnymi.

Komisja zrezygnowała z określenia na tym etapie minimalnego zakresu rodzajów sankcji i ich minimalnej wysokości, chce natomiast, aby każde państwo członkowskie było zobowiązane przewidzieć sankcje karne w swoim prawie krajowym, które miałyby zastosowanie do manipulacji wskaźnikami referencyjnymi. W swoim pierwotnym wniosku dotyczącym dyrektywy Komisja podjęła się przeprowadzenia – po upływie czterech lat od wejścia dyrektywy w życie – przeglądu, w szczególności stosowności wprowadzenia wspólnych minimalnych przepisów dotyczących rodzajów i wysokości sankcji karnych.

Dodatkowe informacje

Komisja Europejska – nadużycia na rynku:

http://ec.europa.eu/internal_market/securities/abuse/index_en.htm

Komisja Europejska – polityka w zakresie prawa karnego:

http://ec.europa.eu/justice/criminal/criminal-law-policy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA