REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników – jak uzyskać raport kredytowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Bijas
Dyrektor Generalny Salomon Finance
Michał  Wójtowicz
Ekspert Kredytowy Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników
Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników

REKLAMA

REKLAMA

Na polskim rynku istnieje kilka rejestrów, które pomagają bankom oraz podmiotom gospodarczym określenie wiarygodności i sumienności finansowej klientów.

To, co dla instytucji jest bardzo pomocne, dla zwykłego człowieka może być  pewnego rodzaju przekleństwem,  gdyż wpis do takiego rejestru w niektórych przypadkach bywa bardzo nieprzyjemny. Większość nie wie skąd i dlaczego takie informacje w ogóle są rejestrowane. Mało tego - nie wiedzą nawet, w jaki sposób może uzyskać informacje na swój temat z tychże instytucji.

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej znaną instytucją na rodzimym rynku jest Biuro Informacji Kredytowej (BIK SA). Wbrew ogólnie krążącej opinii nie jest to rejestr nierzetelnych klientów tylko biuro powołane przez Związek Banków Polskich rejestrujący wszelkie zobowiązania klientów banków. Historię w tym biurze posiada każdy, kto korzystał z usług finansowych – kart kredytowych, kredytów, limitów w rachunku czy nawet udzielał poręczeń. Jest to rejestr na podstawie którego banki sprawdzają ilość zobowiązań, a dopiero w drugiej kolejności systematyczność ich regulowania.

Raz na pół roku można uzyskać darmowy raport tzw. „ informację ustawową” na swój temat i można tego dokonać na trzy sposoby:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. wypełnić wniosek ze strony internetowej www.bik.pl/bik i wysłać na adres biura z dopiskiem „Informacja ustawowa” lub „Raport” (płatny zgodnie z cennikiem)
  3. raport on-line poprzez konto internetowe w Inteligo, iPKO PB oraz Meritum Banku

W pierwszym wypadku często raport wydawany jest od ręki. Przy wysłaniu wniosku pocztą BIK SA ma 30 dni na odesłanie raportu. Uzyskując raport poprzez konto bankowe jednego z trzech banków, zostanie naliczona opłata w wysokości min. 27 zł (w zależności od rodzaju raportu).

REKLAMA

Drugim podmiotem założonym przez Związek Banków Polskich jest Bankowy Rejestr Klientów Niesolidnych (BRKN lub BR). Do tego rejestru trafiają osoby które posiadają zaległości. Zgodnie z obowiązującym prawem, po spłacie należnego zobowiązania, dane byłego już dłużnika nie mogą być przechowywane w tym systemie. Niemniej jednak, banki nie zawsze automatycznie po spłacie należności, wykreślają dane klienta z BRKN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kredyty i pożyczki hipoteczne

Aby uzyskać raport z tej instytucji można:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. pobrać i wypełnić wniosek ze strony www.cpb.home.pl/cpb/download/bok-pliki/bok.wniosek.konsumenta.bankowy.rejestr.pdf a następnie odesłać na adres Bankowego Rejestru.

Informacja ta jest bezpłatna, jednakże aby raport został odesłany, należy do wniosku załączyć potwierdzenie opłacenia przesyłki zwrotnej - 6 zł. Siedziba Bankowego Rejestru jak i BIK SA mieszą się w tym samym budynku.

Wyżej wymienione instytucje zostały powołane przez Związek Banków Polskich i generalnie tylko banki mają możliwość zamieszczania tam informacji. Istnieją w Polsce również Biura Informacji Gospodarczej, do których dostęp mają wszyscy przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne. Po spełnieniu kilku warunków, mogą oni umieszczać dłużników w tych bazach. Pierwszą z nich jest BIG Infomonitor – największy i współpracujący z największą liczbą podmiotów, a w szczególności z Bankami niezależny rejestr sprawdzający wiarygodność finansową. Podobnie jak w przypadku Biura Informacji Kredytowej, są trzy sposoby na otrzymanie informacji zwrotnej:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. wysłać listowne zapytanie (wraz z kopią dowodu) do Biura na adres Modzelewskiego 77, 02-679 Warszawa
  3. raport on-line – należy się zalogować na stronie big.pl, wydrukować umowę wraz z załącznikami i odesłać na adres biura wraz z kopią dowodu osobistego

Wykorzystując tę trzecią możliwość, będzie można w przyszłości, po zalogowaniu, nie tylko weryfikować swój status, ale i sprawdzać inne osoby (po otrzymaniu od niej pisemnego upoważnienia) pod kątem wiarygodności.

Kolejną listę, na jaką może trafić dłużnik jest znany Krajowy Rejestr Dłużników (KRD), wykorzystywany najczęściej przez firmy świadczące usługi komunikacji miejskiej oraz firmy telekomunikacyjne. Aby uzyskać informację na swój temat wystarczy się zarejestrować na stronie www2.krd.pl/Specjalne/Logowanie.aspx. Raport o osobie trzeciej lub firmie można uzyskać, podobnie jak w przypadku BIG Infomonitor, po przedstawieniu pisemnej zgody na weryfikację tych informacji.

Polecamy: Kredyty gotówkowe i konsumpcyjne

Pozostaje również wspomnieć o ostatnim z dużych Biur Informacji Gospodarczej, jakim jest Rejestr Dłużników ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. (ERIF). Jest to najkrócej działające biuro z wymienionych wcześniej, jednak rozwijające się bardzo prężnie. Raport otrzymuje się zakładając  konto na stronie https://infokonsument.pl/erif/ck/index. Po aktywacji konta poprzez przedstawienie zeskanowanego dowodu osobistego, uzyskujemy pełny dostęp do bazy rejestru, która działa na indetycznych zasadach jak dwa wcześniej wymienione biura.

W Polsce system śledzenia należności jest rozbudowany, a co więcej z roku na rok coraz bardziej skuteczny. Wzrost i wzmocnienie działania tych struktur szczególnie można zauważyć po wprowadzeniu pierwszego w Polsce E-Sądu, działającego od początku 2010 roku. Pomimo zwiększonej świadomości konsumentów, co widać we wciąż wzrastającej ilości pobieranych raportów, w dalszym ciągu duża część osób nie wie jakie dane na ich temat są przetwarzane i co można z tymi danymi zrobić. Możliwość sprawdzenia poszczególnych rejestrów daje takiej osobie dobre narzędzie do kontrolowania swojej historii kredytowej. Choć najlepiej, kontrolować ją poprzez...terminowe regulowanie zobowiązań.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA