REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników – jak uzyskać raport kredytowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Bijas
Dyrektor Generalny Salomon Finance
Michał  Wójtowicz
Ekspert Kredytowy Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników
Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników

REKLAMA

REKLAMA

Na polskim rynku istnieje kilka rejestrów, które pomagają bankom oraz podmiotom gospodarczym określenie wiarygodności i sumienności finansowej klientów.

To, co dla instytucji jest bardzo pomocne, dla zwykłego człowieka może być  pewnego rodzaju przekleństwem,  gdyż wpis do takiego rejestru w niektórych przypadkach bywa bardzo nieprzyjemny. Większość nie wie skąd i dlaczego takie informacje w ogóle są rejestrowane. Mało tego - nie wiedzą nawet, w jaki sposób może uzyskać informacje na swój temat z tychże instytucji.

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej znaną instytucją na rodzimym rynku jest Biuro Informacji Kredytowej (BIK SA). Wbrew ogólnie krążącej opinii nie jest to rejestr nierzetelnych klientów tylko biuro powołane przez Związek Banków Polskich rejestrujący wszelkie zobowiązania klientów banków. Historię w tym biurze posiada każdy, kto korzystał z usług finansowych – kart kredytowych, kredytów, limitów w rachunku czy nawet udzielał poręczeń. Jest to rejestr na podstawie którego banki sprawdzają ilość zobowiązań, a dopiero w drugiej kolejności systematyczność ich regulowania.

Raz na pół roku można uzyskać darmowy raport tzw. „ informację ustawową” na swój temat i można tego dokonać na trzy sposoby:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. wypełnić wniosek ze strony internetowej www.bik.pl/bik i wysłać na adres biura z dopiskiem „Informacja ustawowa” lub „Raport” (płatny zgodnie z cennikiem)
  3. raport on-line poprzez konto internetowe w Inteligo, iPKO PB oraz Meritum Banku

W pierwszym wypadku często raport wydawany jest od ręki. Przy wysłaniu wniosku pocztą BIK SA ma 30 dni na odesłanie raportu. Uzyskując raport poprzez konto bankowe jednego z trzech banków, zostanie naliczona opłata w wysokości min. 27 zł (w zależności od rodzaju raportu).

REKLAMA

Drugim podmiotem założonym przez Związek Banków Polskich jest Bankowy Rejestr Klientów Niesolidnych (BRKN lub BR). Do tego rejestru trafiają osoby które posiadają zaległości. Zgodnie z obowiązującym prawem, po spłacie należnego zobowiązania, dane byłego już dłużnika nie mogą być przechowywane w tym systemie. Niemniej jednak, banki nie zawsze automatycznie po spłacie należności, wykreślają dane klienta z BRKN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kredyty i pożyczki hipoteczne

Aby uzyskać raport z tej instytucji można:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. pobrać i wypełnić wniosek ze strony www.cpb.home.pl/cpb/download/bok-pliki/bok.wniosek.konsumenta.bankowy.rejestr.pdf a następnie odesłać na adres Bankowego Rejestru.

Informacja ta jest bezpłatna, jednakże aby raport został odesłany, należy do wniosku załączyć potwierdzenie opłacenia przesyłki zwrotnej - 6 zł. Siedziba Bankowego Rejestru jak i BIK SA mieszą się w tym samym budynku.

Wyżej wymienione instytucje zostały powołane przez Związek Banków Polskich i generalnie tylko banki mają możliwość zamieszczania tam informacji. Istnieją w Polsce również Biura Informacji Gospodarczej, do których dostęp mają wszyscy przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne. Po spełnieniu kilku warunków, mogą oni umieszczać dłużników w tych bazach. Pierwszą z nich jest BIG Infomonitor – największy i współpracujący z największą liczbą podmiotów, a w szczególności z Bankami niezależny rejestr sprawdzający wiarygodność finansową. Podobnie jak w przypadku Biura Informacji Kredytowej, są trzy sposoby na otrzymanie informacji zwrotnej:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. wysłać listowne zapytanie (wraz z kopią dowodu) do Biura na adres Modzelewskiego 77, 02-679 Warszawa
  3. raport on-line – należy się zalogować na stronie big.pl, wydrukować umowę wraz z załącznikami i odesłać na adres biura wraz z kopią dowodu osobistego

Wykorzystując tę trzecią możliwość, będzie można w przyszłości, po zalogowaniu, nie tylko weryfikować swój status, ale i sprawdzać inne osoby (po otrzymaniu od niej pisemnego upoważnienia) pod kątem wiarygodności.

Kolejną listę, na jaką może trafić dłużnik jest znany Krajowy Rejestr Dłużników (KRD), wykorzystywany najczęściej przez firmy świadczące usługi komunikacji miejskiej oraz firmy telekomunikacyjne. Aby uzyskać informację na swój temat wystarczy się zarejestrować na stronie www2.krd.pl/Specjalne/Logowanie.aspx. Raport o osobie trzeciej lub firmie można uzyskać, podobnie jak w przypadku BIG Infomonitor, po przedstawieniu pisemnej zgody na weryfikację tych informacji.

Polecamy: Kredyty gotówkowe i konsumpcyjne

Pozostaje również wspomnieć o ostatnim z dużych Biur Informacji Gospodarczej, jakim jest Rejestr Dłużników ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. (ERIF). Jest to najkrócej działające biuro z wymienionych wcześniej, jednak rozwijające się bardzo prężnie. Raport otrzymuje się zakładając  konto na stronie https://infokonsument.pl/erif/ck/index. Po aktywacji konta poprzez przedstawienie zeskanowanego dowodu osobistego, uzyskujemy pełny dostęp do bazy rejestru, która działa na indetycznych zasadach jak dwa wcześniej wymienione biura.

W Polsce system śledzenia należności jest rozbudowany, a co więcej z roku na rok coraz bardziej skuteczny. Wzrost i wzmocnienie działania tych struktur szczególnie można zauważyć po wprowadzeniu pierwszego w Polsce E-Sądu, działającego od początku 2010 roku. Pomimo zwiększonej świadomości konsumentów, co widać we wciąż wzrastającej ilości pobieranych raportów, w dalszym ciągu duża część osób nie wie jakie dane na ich temat są przetwarzane i co można z tymi danymi zrobić. Możliwość sprawdzenia poszczególnych rejestrów daje takiej osobie dobre narzędzie do kontrolowania swojej historii kredytowej. Choć najlepiej, kontrolować ją poprzez...terminowe regulowanie zobowiązań.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA