REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników – jak uzyskać raport kredytowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Bijas
Dyrektor Generalny Salomon Finance
Michał Wójtowicz
Ekspert Kredytowy Salomon Finance
Salomon Finance
doradztwo kredytowe
Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników
Bankowe i gospodarcze rejestry dłużników

REKLAMA

REKLAMA

Na polskim rynku istnieje kilka rejestrów, które pomagają bankom oraz podmiotom gospodarczym określenie wiarygodności i sumienności finansowej klientów.

To, co dla instytucji jest bardzo pomocne, dla zwykłego człowieka może być  pewnego rodzaju przekleństwem,  gdyż wpis do takiego rejestru w niektórych przypadkach bywa bardzo nieprzyjemny. Większość nie wie skąd i dlaczego takie informacje w ogóle są rejestrowane. Mało tego - nie wiedzą nawet, w jaki sposób może uzyskać informacje na swój temat z tychże instytucji.

REKLAMA

REKLAMA

Najbardziej znaną instytucją na rodzimym rynku jest Biuro Informacji Kredytowej (BIK SA). Wbrew ogólnie krążącej opinii nie jest to rejestr nierzetelnych klientów tylko biuro powołane przez Związek Banków Polskich rejestrujący wszelkie zobowiązania klientów banków. Historię w tym biurze posiada każdy, kto korzystał z usług finansowych – kart kredytowych, kredytów, limitów w rachunku czy nawet udzielał poręczeń. Jest to rejestr na podstawie którego banki sprawdzają ilość zobowiązań, a dopiero w drugiej kolejności systematyczność ich regulowania.

Raz na pół roku można uzyskać darmowy raport tzw. „ informację ustawową” na swój temat i można tego dokonać na trzy sposoby:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. wypełnić wniosek ze strony internetowej www.bik.pl/bik i wysłać na adres biura z dopiskiem „Informacja ustawowa” lub „Raport” (płatny zgodnie z cennikiem)
  3. raport on-line poprzez konto internetowe w Inteligo, iPKO PB oraz Meritum Banku

W pierwszym wypadku często raport wydawany jest od ręki. Przy wysłaniu wniosku pocztą BIK SA ma 30 dni na odesłanie raportu. Uzyskując raport poprzez konto bankowe jednego z trzech banków, zostanie naliczona opłata w wysokości min. 27 zł (w zależności od rodzaju raportu).

REKLAMA

Drugim podmiotem założonym przez Związek Banków Polskich jest Bankowy Rejestr Klientów Niesolidnych (BRKN lub BR). Do tego rejestru trafiają osoby które posiadają zaległości. Zgodnie z obowiązującym prawem, po spłacie należnego zobowiązania, dane byłego już dłużnika nie mogą być przechowywane w tym systemie. Niemniej jednak, banki nie zawsze automatycznie po spłacie należności, wykreślają dane klienta z BRKN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kredyty i pożyczki hipoteczne

Aby uzyskać raport z tej instytucji można:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. pobrać i wypełnić wniosek ze strony www.cpb.home.pl/cpb/download/bok-pliki/bok.wniosek.konsumenta.bankowy.rejestr.pdf a następnie odesłać na adres Bankowego Rejestru.

Informacja ta jest bezpłatna, jednakże aby raport został odesłany, należy do wniosku załączyć potwierdzenie opłacenia przesyłki zwrotnej - 6 zł. Siedziba Bankowego Rejestru jak i BIK SA mieszą się w tym samym budynku.

Wyżej wymienione instytucje zostały powołane przez Związek Banków Polskich i generalnie tylko banki mają możliwość zamieszczania tam informacji. Istnieją w Polsce również Biura Informacji Gospodarczej, do których dostęp mają wszyscy przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne. Po spełnieniu kilku warunków, mogą oni umieszczać dłużników w tych bazach. Pierwszą z nich jest BIG Infomonitor – największy i współpracujący z największą liczbą podmiotów, a w szczególności z Bankami niezależny rejestr sprawdzający wiarygodność finansową. Podobnie jak w przypadku Biura Informacji Kredytowej, są trzy sposoby na otrzymanie informacji zwrotnej:

  1. zgłosić się na ul. Postępu 17A w Warszawie i złożyć wniosek osobiście
  2. wysłać listowne zapytanie (wraz z kopią dowodu) do Biura na adres Modzelewskiego 77, 02-679 Warszawa
  3. raport on-line – należy się zalogować na stronie big.pl, wydrukować umowę wraz z załącznikami i odesłać na adres biura wraz z kopią dowodu osobistego

Wykorzystując tę trzecią możliwość, będzie można w przyszłości, po zalogowaniu, nie tylko weryfikować swój status, ale i sprawdzać inne osoby (po otrzymaniu od niej pisemnego upoważnienia) pod kątem wiarygodności.

Kolejną listę, na jaką może trafić dłużnik jest znany Krajowy Rejestr Dłużników (KRD), wykorzystywany najczęściej przez firmy świadczące usługi komunikacji miejskiej oraz firmy telekomunikacyjne. Aby uzyskać informację na swój temat wystarczy się zarejestrować na stronie www2.krd.pl/Specjalne/Logowanie.aspx. Raport o osobie trzeciej lub firmie można uzyskać, podobnie jak w przypadku BIG Infomonitor, po przedstawieniu pisemnej zgody na weryfikację tych informacji.

Polecamy: Kredyty gotówkowe i konsumpcyjne

Pozostaje również wspomnieć o ostatnim z dużych Biur Informacji Gospodarczej, jakim jest Rejestr Dłużników ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A. (ERIF). Jest to najkrócej działające biuro z wymienionych wcześniej, jednak rozwijające się bardzo prężnie. Raport otrzymuje się zakładając  konto na stronie https://infokonsument.pl/erif/ck/index. Po aktywacji konta poprzez przedstawienie zeskanowanego dowodu osobistego, uzyskujemy pełny dostęp do bazy rejestru, która działa na indetycznych zasadach jak dwa wcześniej wymienione biura.

W Polsce system śledzenia należności jest rozbudowany, a co więcej z roku na rok coraz bardziej skuteczny. Wzrost i wzmocnienie działania tych struktur szczególnie można zauważyć po wprowadzeniu pierwszego w Polsce E-Sądu, działającego od początku 2010 roku. Pomimo zwiększonej świadomości konsumentów, co widać we wciąż wzrastającej ilości pobieranych raportów, w dalszym ciągu duża część osób nie wie jakie dane na ich temat są przetwarzane i co można z tymi danymi zrobić. Możliwość sprawdzenia poszczególnych rejestrów daje takiej osobie dobre narzędzie do kontrolowania swojej historii kredytowej. Choć najlepiej, kontrolować ją poprzez...terminowe regulowanie zobowiązań.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA