O czym pamiętać po podpisaniu umowy kredytowej
REKLAMA
REKLAMA
Zestaw czynności, które należy wykonać po podpisaniu kontraktu z bankiem, w dużej mierze zależy od rodzaju rynku, na którym kupujemy nieruchomość. Rynek pierwotny, na którym lokal lub dom wymagają jeszcze wykończenia, jest oczywiście znacznie bardziej obciążony dokumentacją. Rynek wtórny ma jednak również swoje „haczyki”. W obu przypadkach prawidłowo ułożony terminarz lub lista mogą przyczynić się do znacznych oszczędności i uniknięcia przykrych konsekwencji.
REKLAMA
Rynek pierwotny
REKLAMA
Przy zakupie na rynku pierwotnym, ważną datą dla nabywcy jest data podpisania aktu przeniesienia własności. Po nabyciu praw do nieruchomości, należy złożyć i opłacić w sądzie wniosek o założenie Księgi Wieczystej. Równolegle można złożyć wniosek o wpis hipoteki. Aby przyśpieszyć całą procedurę warto załączyć pisemną prośbę o wcześniejsze rozpatrzenie niniejszego wniosku. Im szybciej zostanie złożony do banku odpis Księgi Wieczystej z wpisem w dziale IV, tym prędzej bank zlikwiduje tzw. ubezpieczenie pomostowe (nawet kilkaset złotych miesięcznie).
Po wizycie w sądzie należy skierować się do Urzędu Skarbowego, właściwego dla nabytej nieruchomości. Należy opłacić w nim podatek od ustanowienia hipoteki i złożyć deklarację PCC. Na wizytę w Urzędzie mamy 14 dni od momentu złożenia w banku podpisania oświadczenia woli o ustanowienie hipoteki.
Zobacz także: Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)
Kolejnym dokumentem do przedłożenia w banku jest akt notarialny, poświadczający własność nieruchomości. Termin dostarczenia aktu jest określony przez umowę kredytową.
W zależności od stopnia zaawansowania nabytej inwestycji lub budowy domu, należy przedstawić w banku cesję (przeniesienie praw) z polisy ubezpieczeniowej od ognia i innych zdarzeń losowych. Tutaj, zależnie od warunków umowy, powinno się tego dokonać jeszcze przed uruchomieniem kredytu lub po akcie notarialnym przeniesienia własności.
Rynek wtórny
REKLAMA
Gdy zakup jest realizowany na rynku wtórnym, część z wyżej opisanych czynności jest warunkiem do wypłaty środków kredytu. Po wydaniu oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki należy w przeciągu 14 dni złożyć deklarację i opłacić PCC od ustanowienia hipoteki we właściwym Urzędzie Skarbowym.
Po uprawomocnieniu się wpisu do Księgi Wieczystej w dziale IV, w interesie kredytobiorcy jest jak najszybsze złożenie odpisu Księgi w banku kredytującym. Odmienny jest tutaj czas oczekiwania na wpis i może się on wahać od 2-6 miesięcy, gdzie w przypadku rynku pierwotnego, od momentu aktu notarialnego może minąć nawet 8 miesięcy.
Gdy w ramach kredytu finansowany był remont lub wykończenie, banki wymagają na bieżąco informacji o postępach. Udokumentowania wykonanych zmian dokonuje się poprzez przesłanie zdjęć lub okazanie faktur. Po zakończeniu wszelkich prac, rozliczamy się z pożyczkodawcą i zestawiamy wydatki z kosztorysem złożonym razem z wnioskiem. Akceptacja banku formalnie kończy remont/wykończenie.
Polecamy: Rynek kredytów
Jeżeli podpisaliśmy w ramach umowy kredytowej oświadczenie o wykupieniu polisy ubezpieczeniowej na życie, warto pamiętać, że ma ona często charakter terminowy. Zazwyczaj raz do roku należy odnowić polisę i okazać w banku dokument cesji. W przeciwnym wypadku bank ma prawo dokonać ubezpieczenia samodzielnie (czytaj: drożej) i może zwiększyć oprocentowanie.
Znaczna część klientów uznaje podpisanie umowy kredytowej i uruchomienie kredytu za zakończenie swoich uciążliwych kontaktów z bankiem. Oddając się słodkiemu lenistwu pokredytowemu warto jednak pamiętać o obowiązkach, które nakłada na nas kontrakt z kredytodawcą. Niedopełnienie ich może doprowadzić do naliczenia kar finansowych, a nawet wypowiedzenia przez bank umowy i zwrotu otrzymanych pieniędzy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.