REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

O czym pamiętać po podpisaniu umowy kredytowej

Jan Bijas
Dyrektor Generalny Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe

REKLAMA

REKLAMA

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że spłacanie raty nie jest jedynym obowiązkiem, jaki narzuca na kredytobiorcę umowa kredytowa. O czym należy jeszcze pamiętać, aby nie popaść w kłopoty? Poniżej kilka wskazówek dla świeżo upieczonych właścicieli wymarzonego M.

Zestaw czynności, które należy wykonać po podpisaniu kontraktu z bankiem, w dużej mierze zależy od rodzaju rynku, na którym kupujemy nieruchomość. Rynek pierwotny, na którym lokal lub dom wymagają jeszcze wykończenia, jest oczywiście znacznie bardziej obciążony dokumentacją. Rynek wtórny ma jednak również swoje „haczyki”. W obu przypadkach prawidłowo ułożony terminarz lub lista mogą przyczynić się do znacznych oszczędności i uniknięcia przykrych konsekwencji.

REKLAMA

Rynek pierwotny

REKLAMA

Przy zakupie na rynku pierwotnym, ważną datą dla nabywcy jest data podpisania aktu przeniesienia własności. Po nabyciu praw do nieruchomości, należy złożyć i opłacić w sądzie wniosek o założenie Księgi Wieczystej. Równolegle można złożyć wniosek o wpis hipoteki. Aby przyśpieszyć całą procedurę warto załączyć pisemną prośbę o wcześniejsze rozpatrzenie niniejszego wniosku. Im szybciej zostanie złożony do banku odpis Księgi Wieczystej z wpisem w dziale IV, tym prędzej bank zlikwiduje tzw. ubezpieczenie pomostowe (nawet kilkaset złotych miesięcznie).

Po wizycie w sądzie należy skierować się do Urzędu Skarbowego, właściwego dla nabytej nieruchomości. Należy opłacić w nim podatek od ustanowienia hipoteki i złożyć deklarację PCC. Na wizytę w Urzędzie mamy 14 dni od momentu złożenia w banku podpisania oświadczenia woli o ustanowienie hipoteki.

Zobacz także: Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym dokumentem do przedłożenia w banku jest akt notarialny, poświadczający własność nieruchomości. Termin dostarczenia aktu jest określony przez umowę kredytową.

W zależności od stopnia zaawansowania nabytej inwestycji lub budowy domu, należy przedstawić w banku cesję (przeniesienie praw) z polisy ubezpieczeniowej od ognia i innych zdarzeń losowych. Tutaj, zależnie od warunków umowy, powinno się tego dokonać jeszcze przed uruchomieniem kredytu lub po akcie notarialnym przeniesienia własności.

Rynek wtórny

REKLAMA

Gdy zakup jest realizowany na rynku wtórnym, część z wyżej opisanych czynności jest warunkiem do wypłaty środków kredytu. Po wydaniu oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki należy w przeciągu 14 dni złożyć deklarację i opłacić PCC od ustanowienia hipoteki we właściwym Urzędzie Skarbowym.

Po uprawomocnieniu się wpisu do Księgi Wieczystej w dziale IV, w interesie kredytobiorcy jest jak najszybsze złożenie odpisu Księgi w banku kredytującym. Odmienny jest tutaj czas oczekiwania na wpis i może się on wahać od 2-6 miesięcy, gdzie w przypadku rynku pierwotnego, od momentu aktu notarialnego może minąć nawet 8 miesięcy.

Gdy w ramach kredytu finansowany był remont lub wykończenie, banki wymagają na bieżąco informacji o postępach. Udokumentowania wykonanych zmian dokonuje się poprzez przesłanie zdjęć lub okazanie faktur. Po zakończeniu wszelkich prac, rozliczamy się z pożyczkodawcą i zestawiamy wydatki z kosztorysem złożonym razem z wnioskiem. Akceptacja banku formalnie kończy remont/wykończenie.

Polecamy: Rynek kredytów

Jeżeli podpisaliśmy w ramach umowy kredytowej oświadczenie o wykupieniu polisy ubezpieczeniowej na życie, warto pamiętać, że ma ona często charakter terminowy. Zazwyczaj raz do roku należy odnowić polisę i okazać w banku dokument cesji. W przeciwnym wypadku bank ma prawo dokonać ubezpieczenia samodzielnie (czytaj: drożej) i może zwiększyć oprocentowanie.

Znaczna część klientów uznaje podpisanie umowy kredytowej i uruchomienie kredytu za zakończenie swoich uciążliwych kontaktów z bankiem. Oddając się słodkiemu lenistwu pokredytowemu warto jednak pamiętać o obowiązkach, które nakłada na nas kontrakt z kredytodawcą. Niedopełnienie ich może doprowadzić do naliczenia kar finansowych, a nawet wypowiedzenia przez bank umowy i zwrotu otrzymanych pieniędzy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

REKLAMA

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

Co robią małe firmy gdy kontrahent nie płaci. Zaległe płatności sięgnęły już 10 miliardów złotych

Ponad połowa firm wysyła wezwania do zapłaty, 47 proc. negocjuje z dłużnikiem, a co 5. zleca odzyskanie należności kancelarii prawnej – tak najczęściej postępują małe i średnie przedsiębiorstwa, kiedy kontrahent im nie płaci.

Dlaczego duże, międzynarodowe firmy opuszczają Polskę?

Levis Strauss czy Beko - dlaczego duże, międzynarodowe firmy opuszczają Polskę? Przyjrzyjmy się przyczynom i skutkom. Jak należy reagować na tego typu odejścia z polskiego rynku?

REKLAMA

Przedsiębiorca na etacie nadal z podwójną składką zdrowotną

Ministerstwo Zdrowia udzieliło odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie składki zdrowotnej w przypadku łączenia pracy na etacie z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wynika z niej, iż obecnie nie są planowane zmiany legislacyjne ingerujące w zasadę odprowadzania składki od każdego tytułu odrębnie.

Weryfikacja kontrahenta na białej liście VAT może być skomplikowana

Przedsiębiorca, aby nie stracić możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych, musi upewnić się, że w dniu realizacji przelewu konto odbiorcy znajduje się na białej liście VAT. Jednak od tej reguły istnieją pewne wyjątki. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że w sytuacji, gdy przelew jest realizowany przez pośrednika, istotna jest data wydania mu pisemnej dyspozycji przelewu. Przepisy jednoznacznie wskazują na konieczność weryfikacji rachunku w wykazie "na dzień zlecenia przelewu". 

REKLAMA