REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

O czym pamiętać po podpisaniu umowy kredytowej

Jan Bijas
Dyrektor Generalny Salomon Finance
Salomon Finance
doradztwo kredytowe

REKLAMA

REKLAMA

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że spłacanie raty nie jest jedynym obowiązkiem, jaki narzuca na kredytobiorcę umowa kredytowa. O czym należy jeszcze pamiętać, aby nie popaść w kłopoty? Poniżej kilka wskazówek dla świeżo upieczonych właścicieli wymarzonego M.

Zestaw czynności, które należy wykonać po podpisaniu kontraktu z bankiem, w dużej mierze zależy od rodzaju rynku, na którym kupujemy nieruchomość. Rynek pierwotny, na którym lokal lub dom wymagają jeszcze wykończenia, jest oczywiście znacznie bardziej obciążony dokumentacją. Rynek wtórny ma jednak również swoje „haczyki”. W obu przypadkach prawidłowo ułożony terminarz lub lista mogą przyczynić się do znacznych oszczędności i uniknięcia przykrych konsekwencji.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pierwotny

Przy zakupie na rynku pierwotnym, ważną datą dla nabywcy jest data podpisania aktu przeniesienia własności. Po nabyciu praw do nieruchomości, należy złożyć i opłacić w sądzie wniosek o założenie Księgi Wieczystej. Równolegle można złożyć wniosek o wpis hipoteki. Aby przyśpieszyć całą procedurę warto załączyć pisemną prośbę o wcześniejsze rozpatrzenie niniejszego wniosku. Im szybciej zostanie złożony do banku odpis Księgi Wieczystej z wpisem w dziale IV, tym prędzej bank zlikwiduje tzw. ubezpieczenie pomostowe (nawet kilkaset złotych miesięcznie).

Po wizycie w sądzie należy skierować się do Urzędu Skarbowego, właściwego dla nabytej nieruchomości. Należy opłacić w nim podatek od ustanowienia hipoteki i złożyć deklarację PCC. Na wizytę w Urzędzie mamy 14 dni od momentu złożenia w banku podpisania oświadczenia woli o ustanowienie hipoteki.

REKLAMA

Zobacz także: Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym dokumentem do przedłożenia w banku jest akt notarialny, poświadczający własność nieruchomości. Termin dostarczenia aktu jest określony przez umowę kredytową.

W zależności od stopnia zaawansowania nabytej inwestycji lub budowy domu, należy przedstawić w banku cesję (przeniesienie praw) z polisy ubezpieczeniowej od ognia i innych zdarzeń losowych. Tutaj, zależnie od warunków umowy, powinno się tego dokonać jeszcze przed uruchomieniem kredytu lub po akcie notarialnym przeniesienia własności.

Rynek wtórny

Gdy zakup jest realizowany na rynku wtórnym, część z wyżej opisanych czynności jest warunkiem do wypłaty środków kredytu. Po wydaniu oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki należy w przeciągu 14 dni złożyć deklarację i opłacić PCC od ustanowienia hipoteki we właściwym Urzędzie Skarbowym.

Po uprawomocnieniu się wpisu do Księgi Wieczystej w dziale IV, w interesie kredytobiorcy jest jak najszybsze złożenie odpisu Księgi w banku kredytującym. Odmienny jest tutaj czas oczekiwania na wpis i może się on wahać od 2-6 miesięcy, gdzie w przypadku rynku pierwotnego, od momentu aktu notarialnego może minąć nawet 8 miesięcy.

Gdy w ramach kredytu finansowany był remont lub wykończenie, banki wymagają na bieżąco informacji o postępach. Udokumentowania wykonanych zmian dokonuje się poprzez przesłanie zdjęć lub okazanie faktur. Po zakończeniu wszelkich prac, rozliczamy się z pożyczkodawcą i zestawiamy wydatki z kosztorysem złożonym razem z wnioskiem. Akceptacja banku formalnie kończy remont/wykończenie.

Polecamy: Rynek kredytów

Jeżeli podpisaliśmy w ramach umowy kredytowej oświadczenie o wykupieniu polisy ubezpieczeniowej na życie, warto pamiętać, że ma ona często charakter terminowy. Zazwyczaj raz do roku należy odnowić polisę i okazać w banku dokument cesji. W przeciwnym wypadku bank ma prawo dokonać ubezpieczenia samodzielnie (czytaj: drożej) i może zwiększyć oprocentowanie.

Znaczna część klientów uznaje podpisanie umowy kredytowej i uruchomienie kredytu za zakończenie swoich uciążliwych kontaktów z bankiem. Oddając się słodkiemu lenistwu pokredytowemu warto jednak pamiętać o obowiązkach, które nakłada na nas kontrakt z kredytodawcą. Niedopełnienie ich może doprowadzić do naliczenia kar finansowych, a nawet wypowiedzenia przez bank umowy i zwrotu otrzymanych pieniędzy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA