REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kupić na kredyt mieszkanie obciążone hipotecznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Ciołko
Ekspert Prawny Salomon Finance
 Salomon Finance
doradztwo kredytowe

REKLAMA

REKLAMA

Szukając ofert mieszkań na rynku wtórnym kupujący z reguły omijają lokale z “historią”, czyli np. obciążone hipoteką. Czy słusznie?

REKLAMA

O tym, czy mieszkanie jest obciążone hipoteką można dowiedzieć się z działu IV jego Księgi Wieczystej. Jeśli hipoteka jest skutkiem udzielonego kredytu na zakup mieszkania, to właśnie w KW powinna być wpisana nazwa banku kredytującego, numer umowy kredytowej oraz wysokość udzielonego kredytu. Utrudnienia w zakupie mieszkania z hipoteką wynikają z powszechnie stosowanej bankowej praktyki, że na jednej nieruchomości może istnieć tylko jedna hipoteka. Oznacza to, że żaden bank nie będzie zainteresowany wpisem swojej hipoteki na drugim miejscu, pod już istniejącym zadłużeniem..

REKLAMA

Hipoteka wygasa w momencie całkowitej spłaty kredytu. Jednak dopiero po złożeniu wniosku o jej wykreślenie wraz z zaświadczeniem banku o spłacie zobowiązania, sąd wieczysto-księgowy usunie wpis hipoteki z Księgi Wieczystej. Proces ten może trwać, w zależności od miejscowości, od kilku tygodni do nawet 6 miesięcy. Jednak jego zakończenie jest konieczne, aby bank nabywcy mógł wpisać swoją hipotekę na danej nieruchomości.

Z tego względu zakup mieszkania obciążonego hipoteką może wydawać się trudny do zrealizowania, a na pewno uciążliwy. Jednak nie musi tak być, jeśli dochowa się kilku formalności.

Żaden bank nie dokona wpisu swojej hipoteki w Księdze Wieczystej na drugim miejscu, pod już istniejącą hipoteką banku zbywcy. Kolejność składania dokumentów przy finansowaniu nieruchomości obciążonej hipoteką jest więc bardzo ważna.

Kwestią najistotniejszą będzie uzyskanie przez zbywcę zgody banku kredytującego na sprzedaż mieszkania. O ile spłata kredytu przebiega terminowo i bez zakłóceń, to uzyskanie tego dokumentu będzie formalnością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Rynek kredytów

REKLAMA

Kolejnym wymogiem będzie opinia banku zbywcy na temat obsługiwanego kredytu, w której powinny znaleźć się następujące informacje:
• wysokość kwoty pozostała do spłaty (w walucie, w której kredyt został udzielony);
• numer rachunku na który ma trafić ta kwota;
• oświadczenie banku o udzieleniu zgody na wykreślenie hipoteki, niezwłocznie po utrzymaniu całkowitej kwoty pozostałej do spłaty z tytułu udzielnego kredytu.

O wydanie opinii stara się zbywca i w praktyce później udostępnia ten dokument kupującemu. Opinia taka podlega opłacie zgodnie z obowiązującą w danym banku „Tabelą opłat i prowizji” (średnio od 50 do 100 zł). Na jej otrzymanie trzeba poczekać od 2-3 do 21 dni, w zależności od instytucji.

Mając komplet dokumentów nieruchomości, w tym dwa opisane powyżej, nabywca może składać wniosek kredytowy w wybranym banku. Ważne jest, że nie musi to być ten sam bank, w którym kredyt zaciągnął sprzedający. Teoretycznie jest możliwe przejęcie przez kupującego kredytu zbywcy w ramach tego samego banku, ale ze względu na dynamikę ofert kredytowych, takie rozwiązania nie są w praktyce stosowane.

Po uzyskaniu kredytu na zakup mieszkania, nabywca może w końcu podpisać notarialną umowę przeniesienia własności.

Polecamy: Kalkulator rat kredytu

Bardzo ważne jest, aby w akcie notarialnym znalazł się zapis mówiący, że ustalona cena mieszkania zostaje podzielona na dwie części, z czego:
• pierwsza będzie przeznaczona na całkowitą spłatę kredytu zbywcy i trafi bezpośrednio na rachunek banku kredytującego zbywcę;
• druga zasili bezpośrednio konto zbywcy.

Po wypłacie kredytu, sprzedający powinien uzyskać zaświadczenie ze swojego banku o całkowitej spłacie kredytu, wraz z wyrażeniem zgody banku na wykreślenie hipoteki. Dokument ten będzie podstawą do złożenia wniosku o wykreślenie hipoteki.

Kredyty mieszkaniowe w PLN, CHF, EUR – porównaj ratę w 25 bankach

Od tego momentu nabywca może złożyć wniosek o wpis hipoteki swojego banku kredytującego. Przeprowadzona w ten sposób sekwencja zdarzeń umożliwia zakup mieszkania na kredyt przy jednoczesnej spłacie kredytu hipotecznego zbywcy.

Nabywanie nieruchomości, która pod względem prawnym nie jest do końca „czysta”, wiąże się z uciążliwym wzrostem dokumentacji kredytowej i wydłużeniem czasem procesowania. Sprawa jest jednak warta zachodu - rekompensatą większej ilości formalności często bywa znacznie atrakcyjniejsza cena.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA