Ubezpieczenie od utraty pracy
REKLAMA
REKLAMA
Ubezpieczenie od utraty pracy może wydawać się atrakcyjne dla osób, które zamierzają ubiegać się o kredyt mieszkaniowy. Zazwyczaj ten rodzaj ubezpieczenia ma charakter dobrowolny, jednakże czasem zdarzają się przypadki, kiedy kredytodawca obligatoryjnie wymaga wykupienie takiego ubezpieczenia przez kredytobiorcę. Często wymóg taki stawia kredytodawca przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny. Ubezpieczenie od utraty pracy stanowi zabezpieczenie dla banku w przypadku niewypłacalności kredytobiorcy. Jednakże niektóre banki obejmując klienta tego typu ubezpieczeniem nie gwarantują mu ochrony.
REKLAMA
Czym jest ubezpieczenie od utraty pracy?
Ubezpieczenie od utraty pracy stanowi polisa, którą oferują firmy ubezpieczeniowe bądź same banki dla osób posiadających zobowiązania kredytowe. Taka forma zabezpieczenia gwarantuje płynność w spłacaniu zadłużeń wobec banków w sytuacji, gdy kredytobiorcom grozi utrata źródła dochodów i płynności finansowej z tytułu utraconej pracy. Ubezpieczenie od utraty pracy powoduje, iż w sytuacji braku odpowiednich środków finansowych ubezpieczyciel spłaca raty kredytowe przez określony czas. Taka forma wydaje się być atrakcyjna, jednakże banki stawiają przez klientami wiele wymogów, w tym zastrzegają przykładowo, że osoba ubezpieczona nie podlega ochronie w sytuacji, gdy została zwolniona indywidualnie, a nie w ramach zwolnień grupowych. Nie może również zostać objęta ochroną osoba, która sama zrezygnowała z pracy, pracuje na własny rachunek lub jest zatrudniona na etacie mniej niż pół roku.
Zobacz też: Ubezpieczenie utraty zysku
Jakie warunki należy spełnić?
Co do zasady ubezpieczenia od utraty pracy są dobrowolne, jednakże bank może domagać się wykupu ubezpieczenia w przypadku ubiegania się o kredyt hipoteczny. Ponadto taka forma ochrony jest kosztowna, bowiem należy wykupić pakiet ubezpieczenia wraz z ubezpieczeniem na życie i ubezpieczeniem od niemożności wykonywania pracy w wyniku choroby. Aby ubezpieczyciel spłacał ratę kredytu należy spełnić kilka warunków:
- zwolnienie z pracy powinno nastąpić w wymaganym okresie (zazwyczaj od 30 do 90 dni) od chwili objęcia kredytobiorcy ochroną z tytułu tego ubezpieczenia,
- najczęściej stroną, która rozwiązuje stosunek pracy powinien być pracodawca,
- osoba prowadząca własną działalność powinna spełniać dodatkowe warunki, np. zarejestrowania się jako bezrobotny,
- ubezpieczony powinien mieć odpowiedni staż pracy u danego pracodawcy.
Dodatkowo ubezpieczyciel może zastrzec liczbę rat, które może spłacić w wyniku utraty pracy i zazwyczaj ten okres wynosi 12 miesięcznych płatności z tym, że w polisie może zostać podane maksimum płaconych świadczeń w okresie ubezpieczenia.
Zobacz też: Czy ubezpieczenie kredytu się opłaca?
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA