REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking kredytów gotówkowych - marzec 2010

Halina Kochalska
Analityk Gold Finance
Już tylko co czwarty bank nie pokazuje w ofercie, że faworyzuje swoich klientów.
Już tylko co czwarty bank nie pokazuje w ofercie, że faworyzuje swoich klientów.

REKLAMA

REKLAMA

Kredyty gotówkowe nie należą do najbardziej promowanych produktów w ofertach banków. Na pożyczkach gotówkowych można jednak najwięcej zyskać, dlatego też banki pracują nad coraz lepszą analizą ryzyka kredytowego i sposobem wyławiania z tłumu osób, którym można zaproponować kredyt bez obaw, że pieniędzy nie oddadzą.

W którą stronę idzie obecnie rynek pożyczek gotówkowych najlepiej pokazuje nowa strategia działania BRE Banku, do którego należy mBank i MultiBank. Po zalogowaniu się na konto klienci obu banków mogą na stronie internetowej zobaczyć, z jakiego limitu kredytowego mogą skorzystać. To ma ich inspirować do pożyczania pieniędzy. Ale tak naprawdę dochodzi do odwrócenia ról – bank zamiast czekać na klientów, sam wybiera sobie najbardziej pożądanych (czytaj - dających gwarancję spłaty) i od razu informuje ich, do jakiej sumy sięga jego zaufanie. W politykę tę wpisuje się coraz bardziej powszechne różnicowanie oferty kredytów dla klientów znanych i nieznanych. Na taki krok zdecydował się w lutym również DB PBC, który swoim klientom z kontem obniżył oprocentowanie i marżę. W efekcie już tylko co czwarty ankietowany przez nas bank nie faworyzuje własnych klientów. Z kolei Lukas Bank, który już wcześniej różnicował ofertę dla obu grup, dodatkowo jeszcze chce przeciągnąć na swoją stronę, zachęcając do założenia konta brakiem prowizji od pożyczki gotówkowej. Czyli wdraża rozwiązanie żywcem skopiowane z ofert kredytów hipotecznych (wcześniej podobny ruch zrobił Pekao). Dla obu grup klientów w lutym cenę obniżył jedynie BGŻ. Czterech innych graczy podwyższyło oprocentowanie. Efekt? Średni całkowity koszt kredytu jest wyższy niż na początku roku.

REKLAMA

Zobacz: Jakie są wady i zalety pożyczki pozabankowej?

A pożyczki gotówkowe drożeją, drożeją

REKLAMA

W zestawieniu ofert 24 banków, przygotowanym przez niezależną firmę pośrednictwa finansowego Gold Finance, wzięliśmy pod uwagę 3-letnią pożyczkę w wysokości 10 tys. zł, zaciąganą przez 4-osobową rodzinę z dochodem netto 6 tys. zł. Przy wycenie kosztu kredytu do kwoty 10 tys. zł doliczyliśmy koszty okołokredytowe np. prowizje czy ubezpieczenia przyjmując, że również są kredytowane.

Od końca stycznia do końca lutego średni całkowity koszt zaciąganej przez naszą rodzinę pożyczki wzrósł od 57 do 77 zł. Bardziej podrożał kredyt dla nieznanych bankowi klientów (z 3505 zł do 3582 zł, czyli o 77 zł). Dla tych, z którymi banki mają już relacje, a najlepiej konto z wpływami, kredyt zdrożał z 3257 zł do 3314 zł, czyli o 57 zł.

Najmocniej podwyższył ceny Citi Handlowy

W lutym oferta kredytów gotówkowych podrożała w Banku Citi Handlowym, Banku BPH, Getin Noble Banku i Alior Banku. W każdej z instytucji podwyżki sprowadziły się do wzrostu oprocentowania. Najbardziej odsetki poszły w górę w Citi Handlowym. Dla nieznanych klientów stawka wzrosła z 13,99 do 17,99 proc., a dla klientów z kontem w Citi z 12,99 do 15,99 proc. Alior Bank zwiększył oprocentowanie dla osób „z ulicy” z 16 do 18 proc. Getin Noble Bank podwyższył stawkę dla obu grup klientów z 11,9 do 12,9 proc., choć deklaruje, że dla znanych sobie osób ma warunki korzystniejsze niż dla klienta „z ulicy”. Zarówno w Alior Banku, jak i Getin Banku to kolejne podwyżki kosztów kredytów gotówkowych w tym roku. Na zwiększenie odsetek o 0,9 pkt proc. zdecydował się również BPH. Obecnie znanym i nieznanym klientom proponuje odsetki w wysokości 19,1 proc. Kosmetyczną poprawkę wprowadził też do odsetek Lukas Bank. Nieznanym osobom zwiększył oprocentowanie z 10,90 proc. do 10,99 proc., ale daruje im 5 proc. prowizję, jeśli zdecydują się na założenie konta i przelewanie do Lukas Banku wynagrodzenia. Na podobną promocję mogą liczyć znane już Lukas Bankowi osoby. Dla nich bank ma również niższe oprocentowanie: 9,99 proc. zamiast 10,9 proc., jakie obowiązywało jeszcze w styczniu. W DB PBC dla stałych klientów spadły odsetki i prowizja. Oprocentowanie bank obniżył z 18 do 17 proc., a prowizję z 5 do 4 proc. Dobre wiadomości dla poszukujących pożyczki gotówkowej ma również Bank BGŻ. Obniżył oprocentowanie znanym i nieznanym klientom z 18,9 do 16,9 proc. Tym razem banki zupełnie nie podwyższały prowizji. Wzrosło natomiast mocno dobrowolne ubezpieczenie w BPH z niecałych 800 zł do 1705 zł. Z kolei Lukas obowiązkowe ubezpieczenie obniżył z 1038 zł do 989 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: O ile spada zdolność kredytowa w poszczególnych bankach?

Najtaniej w BNP Paribas Fortis oraz w Banku Zachodnim WBK

Na pierwszej pozycji rankingu Gold Finance znalazła się w lutym oferta kredytu z BNP Paribas Fortis z kosztem 2032 zł. Bank za tyle samo pożyczy 10 tys. zł na 3 lata znanym i nieznanym klientom. Drugie miejsce w kategorii „oferta dla swoich klientów” przypadło BZ WBK, a trzecie Millennium. Czwarty jest Polbank, a piąty Euro Bank. W grupie ofert dla klientów „z ulicy”, za liderem BNP Paribas Fortis uplasował się Polbank. Dalej jest BZ WBK, Allianz i BOŚ.

Kalkulator rat kredytu

Już tylko co czwarty bank nie pokazuje w ofercie, że faworyzuje swoich klientów

Na 24 ankietowane przez Gold Finance banki, prowadzenie identycznej polityki cenowej deklaruje 6 banków. Wśród instytucji stosujących takie samo podejście bez względu na relacje z klientem znaleźli się: Polbank EFG, BNP Paribas Fortis, Allianz, BOŚ, BPH i Raiffeisen Bank. Z grona tego wypadł Deutsche Bank PBC (db kredyt). Pozostali różnicują ofertę, choć nie zawsze widać to akurat w naszym przykładzie. Obecnie różnice w ofertach dla sprawdzonego klienta i osoby „z ulicy” są najwyższe w Citi Handlowym - sięgają niemal 40 proc. Osoba „z ulicy” zapłaci między 16 a 19 proc. więcej za kredyt niż znany klient w Banku Zachodnim WBK, Euro Banku, ING Banku Śląskim, Millennium czy mBanku. W pozostałych różnice wynoszą kilka procent.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA