REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis w korespondencji handlowej

Iwona Świdurska Mati Consulting
Pracownicy, którzy są upoważnieni do podpisywania pism z ramienia firmy, pod zwrotem kończącym list piszą nazwę firmy lub stawiają pieczątkę firmową i przed podpisem odręcznym stawiają zwrot „z upoważnieniem – z up.” lub „w imieniu – w im.”.
Pracownicy, którzy są upoważnieni do podpisywania pism z ramienia firmy, pod zwrotem kończącym list piszą nazwę firmy lub stawiają pieczątkę firmową i przed podpisem odręcznym stawiają zwrot „z upoważnieniem – z up.” lub „w imieniu – w im.”.

REKLAMA

REKLAMA

Równie ważny jak właściwe zaadresowanie pisma, jest podpis składany pod zwrotem kończącym list przy zachowaniu czterech odstępów. Jeżeli korespondencja nie jest zbyt obszerna wskazane jest podpisywanie listów odręcznie.

Jeśli korespondencja jest duża coraz częściej stosuje się podpisy – faksymile w kolorze niebieskim lub czarno-niebieskim, gdyż zastosowanie czarnego podpisu źle wyglądałoby na liście napisanym czarną czcionką z podpisem maszynowym w kolorze czarnym. Zastosowanie podpisu – faksymile stwarza złudzenie odręcznego podpisu.

REKLAMA

REKLAMA

Pod podpisem odręcznym lub faksymile umieszcza się imię i nazwisko podpisującego oraz jego stanowisko. Można również postawić w tym miejscu pieczątkę, na której także powinno się znajdować kolejno imię i nazwisko oraz poniżej stanowisko osoby podpisującej list.

Pracownicy, którzy są upoważnieni do podpisywania pism z ramienia firmy, pod zwrotem kończącym list piszą nazwę firmy lub stawiają pieczątkę firmową i przed podpisem odręcznym stawiają zwrot „z upoważnieniem – z up.” lub „w imieniu – w im.”. Następnie osoby upoważnione stawiają pieczątkę lub piszą na maszynie swoje imię i nazwisko oraz stanowisko, np:

Przedsiębiorstwo MEBLE
z up. (podpis ręczny)
Janina Kowalska
Dyrektor Finansowy

Polecamy: Urlop bez maila?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma ta stosowana jest przy podpisywaniu czeków lub weksli. Jeżeli pismo podpisuje pracownik z upoważnieniem lub w zastępstwie swojego kierownika to stosuje formę:

z up./ w z. Kierownik Działu
(podpis odręczny)
Imię i Nazwisko
Stanowisko

Jeżeli pismo podpisują dwie osoby, wówczas osoba na wyższym stanowisku podpisuje się po prawej stronie, a osoba na niższym stanowisku – po lewej.

Załączniki to część pisma informująca czytelnika o liczbie i nazwie załączonych dokumentów. Załączniki wymienia się w lewym dolnym rogu pisma, stosując podwójny odstęp od ostatniej linijki tekstu. Jeżeli nazwę załączników podaliśmy w treści listu to piszemy: Załącznik nr 1, 2, … itd., a jeżeli w treści pisma nie podaliśmy nazwy załącznika, wówczas piszemy pełne nazwy załączonych dokumentów:

Załączniki:
1. Zamówienie
2. Warunki itd.

REKLAMA

Jeżeli kopię pisma wysyłamy do innych adresatów, wówczas piszemy zamiast słowa „Załącznik” zwrot „Do wiadomości” lub „Otrzymują”. Kopie rozsyłamy według hierarchii ważności lub alfabetycznie, a nazwę firmy piszemy w pełnym brzmieniu.

Adres na kopertach umieszczamy podobnie jak adres w liście, a adres odbiorcy umieszczamy na prawej dolnej stronie koperty. Adres zwrotny powinien znajdować się w górnym lewym rogu koperty. Nad adresem drukowanymi literami, pogrubionym drukiem umieszczamy sposób wysłania pisma: polecony, poczta lotnicza, ekspres.

Polecamy: Od czego zacząć wiadomość elektroniczną?

Pisma handlowe coraz częściej oprócz tradycyjnej drogi pocztowej wysyła się także faksem. Faks jest oryginalną kopią wiadomości oraz szybkim środkiem przekazu informacji. Nagłówek faksu lub strony tytułowej może być na stałe zaprojektowany i przechowywany w pamięci maszyny lub komputera. W przypadku kilku stron faksu nagłówek może zajmować całą stronę. W przypadku wysyłania faksu zawsze podaje się liczbę stron.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA