REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis w korespondencji handlowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Świdurska Mati Consulting
Pracownicy, którzy są upoważnieni do podpisywania pism z ramienia firmy, pod zwrotem kończącym list piszą nazwę firmy lub stawiają pieczątkę firmową i przed podpisem odręcznym stawiają zwrot „z upoważnieniem – z up.” lub „w imieniu – w im.”.
Pracownicy, którzy są upoważnieni do podpisywania pism z ramienia firmy, pod zwrotem kończącym list piszą nazwę firmy lub stawiają pieczątkę firmową i przed podpisem odręcznym stawiają zwrot „z upoważnieniem – z up.” lub „w imieniu – w im.”.

REKLAMA

REKLAMA

Równie ważny jak właściwe zaadresowanie pisma, jest podpis składany pod zwrotem kończącym list przy zachowaniu czterech odstępów. Jeżeli korespondencja nie jest zbyt obszerna wskazane jest podpisywanie listów odręcznie.

Jeśli korespondencja jest duża coraz częściej stosuje się podpisy – faksymile w kolorze niebieskim lub czarno-niebieskim, gdyż zastosowanie czarnego podpisu źle wyglądałoby na liście napisanym czarną czcionką z podpisem maszynowym w kolorze czarnym. Zastosowanie podpisu – faksymile stwarza złudzenie odręcznego podpisu.

REKLAMA

REKLAMA

Pod podpisem odręcznym lub faksymile umieszcza się imię i nazwisko podpisującego oraz jego stanowisko. Można również postawić w tym miejscu pieczątkę, na której także powinno się znajdować kolejno imię i nazwisko oraz poniżej stanowisko osoby podpisującej list.

Pracownicy, którzy są upoważnieni do podpisywania pism z ramienia firmy, pod zwrotem kończącym list piszą nazwę firmy lub stawiają pieczątkę firmową i przed podpisem odręcznym stawiają zwrot „z upoważnieniem – z up.” lub „w imieniu – w im.”. Następnie osoby upoważnione stawiają pieczątkę lub piszą na maszynie swoje imię i nazwisko oraz stanowisko, np:

Przedsiębiorstwo MEBLE
z up. (podpis ręczny)
Janina Kowalska
Dyrektor Finansowy

Polecamy: Urlop bez maila?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma ta stosowana jest przy podpisywaniu czeków lub weksli. Jeżeli pismo podpisuje pracownik z upoważnieniem lub w zastępstwie swojego kierownika to stosuje formę:

z up./ w z. Kierownik Działu
(podpis odręczny)
Imię i Nazwisko
Stanowisko

Jeżeli pismo podpisują dwie osoby, wówczas osoba na wyższym stanowisku podpisuje się po prawej stronie, a osoba na niższym stanowisku – po lewej.

Załączniki to część pisma informująca czytelnika o liczbie i nazwie załączonych dokumentów. Załączniki wymienia się w lewym dolnym rogu pisma, stosując podwójny odstęp od ostatniej linijki tekstu. Jeżeli nazwę załączników podaliśmy w treści listu to piszemy: Załącznik nr 1, 2, … itd., a jeżeli w treści pisma nie podaliśmy nazwy załącznika, wówczas piszemy pełne nazwy załączonych dokumentów:

Załączniki:
1. Zamówienie
2. Warunki itd.

REKLAMA

Jeżeli kopię pisma wysyłamy do innych adresatów, wówczas piszemy zamiast słowa „Załącznik” zwrot „Do wiadomości” lub „Otrzymują”. Kopie rozsyłamy według hierarchii ważności lub alfabetycznie, a nazwę firmy piszemy w pełnym brzmieniu.

Adres na kopertach umieszczamy podobnie jak adres w liście, a adres odbiorcy umieszczamy na prawej dolnej stronie koperty. Adres zwrotny powinien znajdować się w górnym lewym rogu koperty. Nad adresem drukowanymi literami, pogrubionym drukiem umieszczamy sposób wysłania pisma: polecony, poczta lotnicza, ekspres.

Polecamy: Od czego zacząć wiadomość elektroniczną?

Pisma handlowe coraz częściej oprócz tradycyjnej drogi pocztowej wysyła się także faksem. Faks jest oryginalną kopią wiadomości oraz szybkim środkiem przekazu informacji. Nagłówek faksu lub strony tytułowej może być na stałe zaprojektowany i przechowywany w pamięci maszyny lub komputera. W przypadku kilku stron faksu nagłówek może zajmować całą stronę. W przypadku wysyłania faksu zawsze podaje się liczbę stron.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA