REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezstykowa karta płatnicza zyskuje na popularności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak
W niektórych sklepach możemy zapomnieć o zbliżeniowych kartach płatniczych.
W niektórych sklepach możemy zapomnieć o zbliżeniowych kartach płatniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce jedna na cztery karty płatnicze będzie umożliwiała dokonanie płatności w technologii bezstykowej. Do końca III kwartału banki komercyjne wydały przeszło 7,6 mln sztuk zbliżeniowych kart płatniczych. Jednak nie każdy terminal akceptuje płatności zbliżeniowymi kartami płatniczymi.

W dwa miesiące przybyło około miliona kart zbliżeniowych. Na koniec września ich liczba przekroczyła 7,6 mln szt. Dynamika wzrostu wciąż nie słabnie, bo kolejne instytucje zaczęły wydawać plastiki do nowoczesnych płatności. Dzięki temu powoli rośnie również rozproszenie na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze pod koniec lipca pierwsze pięć instytucji, pod względem liczby wydanych kart bezstykowych (PKO BP, Bank Pekao, ING Bank Śląski, BZ WBK i Citi Handlowy), odpowiadało za 90 proc. rynku. Natomiast na koniec trzeciego kwartału ich udział spadł do 86 proc. i prawdopodobnie wciąż będzie malał na rzecz mniejszych graczy. A ci nie tylko nabierają rozpędu, ale również powiększa się ich grono. Karty w nowej technologii zaczęły wydawać ostatnio m.in.: Credit Agricole, DnB Nord oraz Nordea.

Karty bezstykowe umożliwiają dokonywanie mikro płatności (jednorazowo do 50 zł) za pomocą przybliżenia nośnika do terminala. Dzięki temu klient nie musi przekazywać karty sprzedawcy oraz wklepywać kodu PIN. Będzie on niezbędny dopiero, jeśli rachunek do zapłaty przekroczy 50 zł. Wtedy również uwidacznia się różnica między technologami zastosowanymi przez organizacje MasterCard i Visa.

Dowiedz się także: Dlaczego koszty zadłużania na kartach będą rosnąć?

Karty Visa, wydawane pod nazwą payWave, dla płatności powyżej 50 zł wymagają umieszczenia w terminalu – wtedy transakcja odbywa się w klasyczny sposób. Natomiast właściciel nośnika z technologią zbliżeniową PayPass (MasterCard) wciąż może zapłacić bez fizycznego kontaktu karty z terminalem. Oczywiście do autoryzacji takiej transakcji niezbędny jest kod PIN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Brak konieczności umieszczania kart MasterCard w czytniku umożliwił powstanie nośników płatniczych w nietypowych formach. I tak na przykład można płacić zegarkiem, brelokiem do kluczy czy naklejką, umieszczoną na telefonie lub innym, dowolnie wybranym przedmiocie. Obecnie sześć instytucji oferuje tego typu gadżety (Bank Millennium, BZ WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, mBank i Polbank). Do końca września wydano ich prawie 46 tys. sztuk, co stanowi zaledwie 0,6 proc. całego rynku bezstykowych płatności.

Większa elastyczność MasterCarda nie przekłada się na rynkowe udziały. Na ok. 60 proc. wydanych kart zbliżeniowych widnieje logo Visy. W głównej mierze to zasługa współpracy z PKO BP, który jest w trakcie migracji całego portfela kart debetowych.

Aby rynek płatności zbliżeniowych rzeczywiście mógł rozwijać się, konieczny jest nie tylko wzrost liczby kart, ale również postęp na polu terminali, akceptujących tego rodzaju transakcje. Ich liczba na terenie kraju przekracza obecnie 30 tys., a programy rozwojowe organizacji płatniczych dają nadzieję, że w przyszłości będą one znacznie szerzej dostępne.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Rosnącą popularność zbliżeniowej technologii potwierdzają statystyki Visy – od początku roku firma odnotowała dwunastokrotny wzrost liczby transakcji bezdotykową metodą.

Wraz z rozwojem rynku płatności zbliżeniowych coraz częściej do głosu dochodzą grupy, które wyrażają zaniepokojenie bezpieczeństwem nowych kart. Należy jednak dodać, że często są to wyłącznie grupy interesu, które usiłują wzbudzić w konsumentach niepokój. Do czasu wykazania luk zagrażających bezpieczeństwu technologii zbliżeniowej nie warto popadać w nieuzasadnioną panikę.

Lada moment co czwarta karta na rynku będzie posiadać funkcję płatności zbliżeniowych. Zakładając utrzymanie obecnego tempa rozwoju, istnieje duża szansa, że na koniec roku liczba nośników payWave i PayPass przekroczy 10 mln sztuk. A to oznaczałoby, że jeszcze w pierwszym kwartale 2012 roku co trzecią kartą płatniczą będzie można dokonywać bezdotykowych mikro płatności.Do

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA