REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezstykowa karta płatnicza zyskuje na popularności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak
W niektórych sklepach możemy zapomnieć o zbliżeniowych kartach płatniczych.
W niektórych sklepach możemy zapomnieć o zbliżeniowych kartach płatniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce jedna na cztery karty płatnicze będzie umożliwiała dokonanie płatności w technologii bezstykowej. Do końca III kwartału banki komercyjne wydały przeszło 7,6 mln sztuk zbliżeniowych kart płatniczych. Jednak nie każdy terminal akceptuje płatności zbliżeniowymi kartami płatniczymi.

W dwa miesiące przybyło około miliona kart zbliżeniowych. Na koniec września ich liczba przekroczyła 7,6 mln szt. Dynamika wzrostu wciąż nie słabnie, bo kolejne instytucje zaczęły wydawać plastiki do nowoczesnych płatności. Dzięki temu powoli rośnie również rozproszenie na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze pod koniec lipca pierwsze pięć instytucji, pod względem liczby wydanych kart bezstykowych (PKO BP, Bank Pekao, ING Bank Śląski, BZ WBK i Citi Handlowy), odpowiadało za 90 proc. rynku. Natomiast na koniec trzeciego kwartału ich udział spadł do 86 proc. i prawdopodobnie wciąż będzie malał na rzecz mniejszych graczy. A ci nie tylko nabierają rozpędu, ale również powiększa się ich grono. Karty w nowej technologii zaczęły wydawać ostatnio m.in.: Credit Agricole, DnB Nord oraz Nordea.

Karty bezstykowe umożliwiają dokonywanie mikro płatności (jednorazowo do 50 zł) za pomocą przybliżenia nośnika do terminala. Dzięki temu klient nie musi przekazywać karty sprzedawcy oraz wklepywać kodu PIN. Będzie on niezbędny dopiero, jeśli rachunek do zapłaty przekroczy 50 zł. Wtedy również uwidacznia się różnica między technologami zastosowanymi przez organizacje MasterCard i Visa.

Dowiedz się także: Dlaczego koszty zadłużania na kartach będą rosnąć?

Karty Visa, wydawane pod nazwą payWave, dla płatności powyżej 50 zł wymagają umieszczenia w terminalu – wtedy transakcja odbywa się w klasyczny sposób. Natomiast właściciel nośnika z technologią zbliżeniową PayPass (MasterCard) wciąż może zapłacić bez fizycznego kontaktu karty z terminalem. Oczywiście do autoryzacji takiej transakcji niezbędny jest kod PIN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Brak konieczności umieszczania kart MasterCard w czytniku umożliwił powstanie nośników płatniczych w nietypowych formach. I tak na przykład można płacić zegarkiem, brelokiem do kluczy czy naklejką, umieszczoną na telefonie lub innym, dowolnie wybranym przedmiocie. Obecnie sześć instytucji oferuje tego typu gadżety (Bank Millennium, BZ WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, mBank i Polbank). Do końca września wydano ich prawie 46 tys. sztuk, co stanowi zaledwie 0,6 proc. całego rynku bezstykowych płatności.

Większa elastyczność MasterCarda nie przekłada się na rynkowe udziały. Na ok. 60 proc. wydanych kart zbliżeniowych widnieje logo Visy. W głównej mierze to zasługa współpracy z PKO BP, który jest w trakcie migracji całego portfela kart debetowych.

Aby rynek płatności zbliżeniowych rzeczywiście mógł rozwijać się, konieczny jest nie tylko wzrost liczby kart, ale również postęp na polu terminali, akceptujących tego rodzaju transakcje. Ich liczba na terenie kraju przekracza obecnie 30 tys., a programy rozwojowe organizacji płatniczych dają nadzieję, że w przyszłości będą one znacznie szerzej dostępne.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Rosnącą popularność zbliżeniowej technologii potwierdzają statystyki Visy – od początku roku firma odnotowała dwunastokrotny wzrost liczby transakcji bezdotykową metodą.

Wraz z rozwojem rynku płatności zbliżeniowych coraz częściej do głosu dochodzą grupy, które wyrażają zaniepokojenie bezpieczeństwem nowych kart. Należy jednak dodać, że często są to wyłącznie grupy interesu, które usiłują wzbudzić w konsumentach niepokój. Do czasu wykazania luk zagrażających bezpieczeństwu technologii zbliżeniowej nie warto popadać w nieuzasadnioną panikę.

Lada moment co czwarta karta na rynku będzie posiadać funkcję płatności zbliżeniowych. Zakładając utrzymanie obecnego tempa rozwoju, istnieje duża szansa, że na koniec roku liczba nośników payWave i PayPass przekroczy 10 mln sztuk. A to oznaczałoby, że jeszcze w pierwszym kwartale 2012 roku co trzecią kartą płatniczą będzie można dokonywać bezdotykowych mikro płatności.Do

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA