REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezstykowa karta płatnicza zyskuje na popularności

Michał Sadrak
W niektórych sklepach możemy zapomnieć o zbliżeniowych kartach płatniczych.
W niektórych sklepach możemy zapomnieć o zbliżeniowych kartach płatniczych.

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce jedna na cztery karty płatnicze będzie umożliwiała dokonanie płatności w technologii bezstykowej. Do końca III kwartału banki komercyjne wydały przeszło 7,6 mln sztuk zbliżeniowych kart płatniczych. Jednak nie każdy terminal akceptuje płatności zbliżeniowymi kartami płatniczymi.

W dwa miesiące przybyło około miliona kart zbliżeniowych. Na koniec września ich liczba przekroczyła 7,6 mln szt. Dynamika wzrostu wciąż nie słabnie, bo kolejne instytucje zaczęły wydawać plastiki do nowoczesnych płatności. Dzięki temu powoli rośnie również rozproszenie na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze pod koniec lipca pierwsze pięć instytucji, pod względem liczby wydanych kart bezstykowych (PKO BP, Bank Pekao, ING Bank Śląski, BZ WBK i Citi Handlowy), odpowiadało za 90 proc. rynku. Natomiast na koniec trzeciego kwartału ich udział spadł do 86 proc. i prawdopodobnie wciąż będzie malał na rzecz mniejszych graczy. A ci nie tylko nabierają rozpędu, ale również powiększa się ich grono. Karty w nowej technologii zaczęły wydawać ostatnio m.in.: Credit Agricole, DnB Nord oraz Nordea.

Karty bezstykowe umożliwiają dokonywanie mikro płatności (jednorazowo do 50 zł) za pomocą przybliżenia nośnika do terminala. Dzięki temu klient nie musi przekazywać karty sprzedawcy oraz wklepywać kodu PIN. Będzie on niezbędny dopiero, jeśli rachunek do zapłaty przekroczy 50 zł. Wtedy również uwidacznia się różnica między technologami zastosowanymi przez organizacje MasterCard i Visa.

Dowiedz się także: Dlaczego koszty zadłużania na kartach będą rosnąć?

Karty Visa, wydawane pod nazwą payWave, dla płatności powyżej 50 zł wymagają umieszczenia w terminalu – wtedy transakcja odbywa się w klasyczny sposób. Natomiast właściciel nośnika z technologią zbliżeniową PayPass (MasterCard) wciąż może zapłacić bez fizycznego kontaktu karty z terminalem. Oczywiście do autoryzacji takiej transakcji niezbędny jest kod PIN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Brak konieczności umieszczania kart MasterCard w czytniku umożliwił powstanie nośników płatniczych w nietypowych formach. I tak na przykład można płacić zegarkiem, brelokiem do kluczy czy naklejką, umieszczoną na telefonie lub innym, dowolnie wybranym przedmiocie. Obecnie sześć instytucji oferuje tego typu gadżety (Bank Millennium, BZ WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, mBank i Polbank). Do końca września wydano ich prawie 46 tys. sztuk, co stanowi zaledwie 0,6 proc. całego rynku bezstykowych płatności.

Większa elastyczność MasterCarda nie przekłada się na rynkowe udziały. Na ok. 60 proc. wydanych kart zbliżeniowych widnieje logo Visy. W głównej mierze to zasługa współpracy z PKO BP, który jest w trakcie migracji całego portfela kart debetowych.

Aby rynek płatności zbliżeniowych rzeczywiście mógł rozwijać się, konieczny jest nie tylko wzrost liczby kart, ale również postęp na polu terminali, akceptujących tego rodzaju transakcje. Ich liczba na terenie kraju przekracza obecnie 30 tys., a programy rozwojowe organizacji płatniczych dają nadzieję, że w przyszłości będą one znacznie szerzej dostępne.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Rosnącą popularność zbliżeniowej technologii potwierdzają statystyki Visy – od początku roku firma odnotowała dwunastokrotny wzrost liczby transakcji bezdotykową metodą.

Wraz z rozwojem rynku płatności zbliżeniowych coraz częściej do głosu dochodzą grupy, które wyrażają zaniepokojenie bezpieczeństwem nowych kart. Należy jednak dodać, że często są to wyłącznie grupy interesu, które usiłują wzbudzić w konsumentach niepokój. Do czasu wykazania luk zagrażających bezpieczeństwu technologii zbliżeniowej nie warto popadać w nieuzasadnioną panikę.

Lada moment co czwarta karta na rynku będzie posiadać funkcję płatności zbliżeniowych. Zakładając utrzymanie obecnego tempa rozwoju, istnieje duża szansa, że na koniec roku liczba nośników payWave i PayPass przekroczy 10 mln sztuk. A to oznaczałoby, że jeszcze w pierwszym kwartale 2012 roku co trzecią kartą płatniczą będzie można dokonywać bezdotykowych mikro płatności.Do

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA