Odpowiedzialność za zakupy skradzioną kartą płatniczą
REKLAMA
REKLAMA
W powyższej sytuacji czynnikiem decydującym będzie moment, w którym dokonano transakcji. Interesuje nas czy zgłoszono utratę karty przed daną transakcją, a także to, czy konsument nie przyczynił się do tej transakcji, np. nieprawidłowo przechowywał kartę, zapisał na niej PIN lub ujawnił go w inny sposób. Zasady odpowiedzialności za takie transakcje powinny być zapisane w umowie. Jednak umowa nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla nas niż regulują to przepisy.
REKLAMA
Przepisy przewidują, że:
- za transakcje dokonane przed zastrzeżeniem karty konsument odpowiada do kwoty stanowiącej równowartość 150 euro (powyżej tej kwoty odpowiada wystawca karty), chyba że to my zaniedbaliśmy swoich obowiązków, wtedy obciążają nas całe koszty użycia karty przez inną osobę;
- nie będziemy odpowiadać, jeśli do transakcji doszło z winy wydawcy karty lub akceptanta, np. sprzedawca, czyli akceptant, nie sprawdził dokładnie podpisu;
- za transakcje dokonane po zastrzeżeniu karty odpowiada wystawca, chyba że doszło do nich z winy umyślnej konsument.
Warto również znać i przestrzegać obowiązków posiadacza karty. Należą do nich m. in:
- przechowywanie karty płatniczej i ochrona kodu identykacyjnego (kodu PIN) z zachowaniem należytej staranności;
- nie przechowywanie karty razem z kodem identykacyjnym;
- niezwłoczne zgłoszenie utraty lub zniszczenia karty płatniczej;
- nieudostępnianie karty lub kodu identykacyjnego osobom nieuprawnionym.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. nr 169, poz. 1385 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.