REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa deweloperska 2012 - jak chroni kupującego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Zieliński
Pieniądze. Fot. Fotolia
Pieniądze. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa deweloperska 2012. Zastanawiasz się nad zakupem nieruchomości? Sprawdź, jak chroni cię nowa ustawa deweloperska.

Ustawa deweloperska 2012

Na przestrzeni naszego życia podejmujemy statystycznie kilka decyzji związanych z zakupem nieruchomości. Kończąc studia i znajdując pierwszą pracę, często decydujemy się na zakup pierwszego, niewielkiego mieszkania. To właśnie w nim, wiele osób decyduje się na budowanie rodziny. Jednak już pierwsze dziecko pokazuje nam, że przydałoby się coś większego. Zamiana mieszkania na większe wymaga po raz kolejny, odnalezienia interesującej oferty oraz dopasowania jej do  naszej sytuacji, indywidualnych preferencji oraz możliwości finansowych. Ale to jeszcze nie koniec. W końcu, kto z nas nie marzy o własnym domu i przynajmniej kawałku ogródka?

REKLAMA

Jak widać, zakup nieruchomości jest jedną z najważniejszych decyzji finansowych, jaką przyjdzie podjąć w naszym życiu. Dlatego każda, powinna być nie tylko skrupulatnie przemyślana, ale także odpowiednio zabezpieczona. W tym może nam pomóc nowa ustawa deweloperska.

Polecamy: Ustawa deweloperska 2012 - nowe prawa kupujących

Co wprowadza ustawa deweloperska?

Nowa ustawa deweloperska weszła w życie niedawno, 29 kwietnia 2012, wprowadzając kilka istotnych zmian, które przede wszystkim mają chronić interesy nabywcy nieruchomości. Skupia się na trzech podstawowych kwestiach – umowie deweloperskiej, rachunku powierniczym oraz prospekcie informacyjnym.

Nowa forma umowy

Ustawa definiuje jednoznacznie, że umowa z deweloperem nabiera formy szczególnej. To oznacza, że będzie zawierana w formie aktu notarialnego. Co to daje klientowi? Przede wszystkim, jeśli dojdzie do sytuacji, w której deweloper będzie starał się uchylić od przeniesienia prawa własności na kupującego, ten będzie mógł dochodzić swoich praw w sądzie. Koszty związane z zawarciem umowy w postaci aktu notarialnego będą po połowie ponosić deweloper oraz nabywca nieruchomości. To jednak nie jedyna zmiana dotycząca umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa dopuszcza możliwość odstąpienia nabywcy od umowy w przypadku, jeśli deweloper nie będzie się wywiązywał z jej postanowień, np. nie będzie dotrzymywał harmonogramu budowy.

Polecamy: Ustawa deweloperska przyspieszyła inwestycje

Utrata środków – największa obawa nabywcy

REKLAMA

Utrata środków wpłaconych na poczet nowej nieruchomości stanowiła dotychczas jedną z większych obaw nabywców. W końcu mogło dojść do sytuacji, w której deweloper okazałby się nieuczciwy lub po prostu ogłosił upadłość. Tu ustawa wprowadza jedno podstawowe zabezpieczenie – rachunek powierniczy. Rachunek powierniczy, na który klienci będą wpłacać należności, musi zostać obowiązkowo założony przez dewelopera. Występuje w formie otwartej i zamkniętej. Forma otwarta powoduje, że deweloper otrzymuje pieniądze stopniowo.

Wraz z postępem i ukończeniem kolejnych etapów inwestycji, bank będzie udostępniał deweloperowi określoną część wpłaconych przez nas środków. Forma zamknięta powoduje natomiast, że deweloper otrzyma całość naszych środków po zakończeniu inwestycji.

Jak widać zatem, rachunek powierniczy jest bezpieczny zarówno dla jednej jak i drugiej strony transakcji. Deweloper ma pewność, że jeśli wywiąże się z postanowień umowy, otrzyma nasze pieniądze. My mamy natomiast pewność, że jeśli deweloper nie ukończy inwestycji, otrzymamy zwrot naszych środków z rachunku powierniczego.

Prospekt informacyjny, czyli lepiej poinformowany klient

Trzecią niezwykle istotną zmianą jest wprowadzenie tzw. prospektu informacyjnego. Deweloper ma obowiązek dostarczyć nam go przed zawarciem umowy. Prospekt powinien składać się z części ogólnej i indywidualnej. Ta pierwsza dostarczy nam dokładnych informacji o sytuacji prawnej i finansowej danej spółki, oraz planowanej przez nią inwestycji. Deweloper powinien dostarczyć nam opis inwestycji, informacje o sposobie jej finansowania, harmonogramie prac budowlanych i planowanych w pobliżu inwestycjach, co z kolei pomoże nabywcy w ustaleniu jak będzie w przyszłości wyglądało otoczenie. Cześć indywidualna natomiast to fakty dotyczące konkretnego lokalu. Warto podkreślić, że za niedopełnienie przez dewelopera obowiązku przedstawienia nabywcy prospektu, grożą mu surowe sankcje.

Polecamy: Ilu cudzoziemców kupuje polskie nieruchomości?

Klient może spać spokojnie

Nowa ustawa deweloperska wprowadza wiele pozytywnych zmian, które powodują, że klient może się czuć lepiej chroniony w przypadku zakupu nieruchomości. Jest tylko jeden minus – bezpieczeństwo będzie klienta kosztować trochę więcej niż dotychczas. Ustawa reguluje, że koszty umowy notarialnej będą ponoszone po połowie. Niestety nie informuje nas już o tym, kto będzie płacił za rachunek powierniczy oraz opracowywanie prospektów informacyjnych. Możemy się zatem spodziewać, że deweloperzy scedują te koszty na nas. Pamiętajmy jednak, że to nadal niewielkie obciążenie, za duże poczucie bezpieczeństwa, które zapewniają nam zmiany.

Wojciech Zieliński

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA