REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sytuacja deweloperów nie poprawiła się

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowane wyniki finansowe deweloperów za II kw. 2010 r. ujawniają problemy, z jakim się borykają. Chodzi tu m.in. o kłopoty z poprawianiem marży brutto ze sprzedaży, co związane jest z ograniczoną liczbą sprzedanych notarialnie mieszkań.

Lepiej jest na poziomie zysku netto, na który korzystnie wpływają na przykład jednorazowe transakcje, czy przeszacowania wartości posiadanych nieruchomości. Łączne przychody 9 dużych giełdowych deweloperów podniosły się w II kwartale do 915,1 mln zł z 912,2 mln zł rok wcześniej. Zysk brutto ze sprzedaży spadł do 189,7 mln zł z 224,1 mln zł w II kwartale 2009 r., a czysty zarobek zwiększył się do 142,8 mln zł z 41,1 mln zł rok wcześniej. Szczególne powody do zadowolenia miał Budimex Nieruchomości, który znacząco poprawił wyniki finansowe na każdym poziomie rachunku zysków i strat. Bardzo dobrze zaprezentował się również LC Corp.

REKLAMA

Sprzedaż niekoniecznie większa niż w I kwartale

Część notowanych na warszawskim parkiecie deweloperów w II kwartale wyraźnie zwolniła jeśli chodzi o liczbę podpisywanych aktów notarialnych z klientami (tylko w takiej formie sprzedane mieszkania uwzględnia się obecnie w przychodach). I tak na przykład, Budimex Nieruchomości sprzedał w II kwartale 263 mieszkania wobec 372 mieszkań w trzech pierwszych miesiącach tego roku (bez uwzględnienia rezygnacji). W przypadku Dom Development spadek był mniejszy i wyniósł 30 lokali (330 wobec 360). Regres zanotował również JW. Construction. W tym wypadku wyniósł kilkanaście mieszkań (270 w II kwartale wobec 286 w I kwartale). Wzrost zanotowały natomiast Gant oraz Polnord. Znacząco wyniki w segmencie sprzedaży mieszkań poprawił też LC Corp.

Przeczytaj: Mieszkania od deweloperów o 1 pokój za duże

Z bieżących doniesień wynika, że miesiące wakacyjne dla niektórych firm były bardzo udane. Polnord informował, że w sierpniu sprzedał 131 mieszkań. W całym roku chce by było to ponad 800 sztuk. Na przyszły rok zakłada wyraźne przyspieszenie, do 1400 lokali. Teraz ma w budowie 2000 mieszkań, a prace przy 400 kolejnych ruszą do końca roku. Gant w tegorocznych planach ma sprzedaż 1000 mieszkań. Budimex Nieruchomości w II kwartale w przedsprzedaży zbył 311 mieszkań. Przedsprzedaż w I kwartale wynosiła 181 sztuk. Spółka ma blisko 700 mieszkań w ofercie do sprzedania. Na koniec 2009 r. było to ponad 1300. JW. Construction miał w budowie ponad 2600 mieszkań i blisko 600 lokali gotowych do sprzedania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marże topnieją

REKLAMA

Jedynie Polnordowi udało się w II kwartale poprawić marżę brutto ze sprzedaży w porównaniu z sytuacją, jaka miała miejsce rok wcześniej. W jego przypadku podniosła się z 11,4% w II kwartale 2009 r. do 14,9% obecnie. Budimex Nieruchomości odnotował zniżkę z 27,7% do 16,5%, JW. Construction z 29,5% do 27,4%, a Dom Development z 27% do 26,8%. Przy porównywaniu marż warto pamiętać, że struktura sprzedaży poszczególnych deweloperów może różnić się miedzy sobą i odmienne mogą być proporcje pomiędzy dochodami uzyskiwanymi z segmentu mieszkaniowego i komercyjnego (duży udział dochodów z najmu wykazuje LC Corp, typowymi deweloperami powierzchni komercyjnych są GTC, czy Echo).

Marża brutto ze sprzedaży obrazuje relację zysku brutto ze sprzedaży do przychodów. Tym samym daje wyobrażenie o tym, o ile cena mieszkania przewyższa koszty jego wybudowania (kupna gruntu, materiałów, robocizny). W sporym uproszczeniu można przyjąć, że narzucane przez deweloperów marże są pochodną popytu na mieszkania i konkurencji na rynku. Z danych za II kwartał widać, że warunki do działania pozostawiają jeszcze wciąż wiele do życzenia. Tworzy to jednocześnie korzystnie warunki do zakupu mieszkań.

Polecamy: Tanie mieszkanie

Osiągnięcia deweloperów w II kwartale 2010 r. (mln zł)

Deweloper

Przychody II kw. 2010 r.

Przychody II kw. 2009 r.

Zysk brutto ze sprzedaży II kw. 2010 r.

Zysk brutto ze sprzedaży II kw. 2009 r.

Zysk netto II kw. 2010 r.

Zysk netto II kw. 2009 r.

Sprzedaż mieszkań II kw. 2010 r.

Sprzedaż mieszkań I kw. 2010 r.

Budimex Nieruchomości

129,2

52,7

21,3

14,6

22,4

-5,0

263

372

Dom Development

142,8

192,0

38,3

51,7

13,2

22,6

330

360

Echo

117,7

96,0

68,5

63,4

27,3

18,4

zero

zero

Gant

48,4

142,4

1,9

49,3

30,9

28,3

235

168

GTC

163,5

170,2

zero

zero

11,0

-46,7

zero

zero

JW. Construction

122,9

90,6

33,7

26,8

14,4

13,9

270

286

LC Corp

42,4

12,1

17,9

9,0

11,3

3,4

zero

zero

Marvipol

94,3

75,2

zero

zero

1,9

3,1

34

83

Polnord

53,8

81,0

8,0

9,2

10,4

3,2

186

152

RAZEM

915,1

912,2

189,7

224,1

142,8

41,1

1318,0

1421,0

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA