REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sytuacja deweloperów nie poprawiła się

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Opublikowane wyniki finansowe deweloperów za II kw. 2010 r. ujawniają problemy, z jakim się borykają. Chodzi tu m.in. o kłopoty z poprawianiem marży brutto ze sprzedaży, co związane jest z ograniczoną liczbą sprzedanych notarialnie mieszkań.

Lepiej jest na poziomie zysku netto, na który korzystnie wpływają na przykład jednorazowe transakcje, czy przeszacowania wartości posiadanych nieruchomości. Łączne przychody 9 dużych giełdowych deweloperów podniosły się w II kwartale do 915,1 mln zł z 912,2 mln zł rok wcześniej. Zysk brutto ze sprzedaży spadł do 189,7 mln zł z 224,1 mln zł w II kwartale 2009 r., a czysty zarobek zwiększył się do 142,8 mln zł z 41,1 mln zł rok wcześniej. Szczególne powody do zadowolenia miał Budimex Nieruchomości, który znacząco poprawił wyniki finansowe na każdym poziomie rachunku zysków i strat. Bardzo dobrze zaprezentował się również LC Corp.

REKLAMA

Sprzedaż niekoniecznie większa niż w I kwartale

Część notowanych na warszawskim parkiecie deweloperów w II kwartale wyraźnie zwolniła jeśli chodzi o liczbę podpisywanych aktów notarialnych z klientami (tylko w takiej formie sprzedane mieszkania uwzględnia się obecnie w przychodach). I tak na przykład, Budimex Nieruchomości sprzedał w II kwartale 263 mieszkania wobec 372 mieszkań w trzech pierwszych miesiącach tego roku (bez uwzględnienia rezygnacji). W przypadku Dom Development spadek był mniejszy i wyniósł 30 lokali (330 wobec 360). Regres zanotował również JW. Construction. W tym wypadku wyniósł kilkanaście mieszkań (270 w II kwartale wobec 286 w I kwartale). Wzrost zanotowały natomiast Gant oraz Polnord. Znacząco wyniki w segmencie sprzedaży mieszkań poprawił też LC Corp.

Przeczytaj: Mieszkania od deweloperów o 1 pokój za duże

Z bieżących doniesień wynika, że miesiące wakacyjne dla niektórych firm były bardzo udane. Polnord informował, że w sierpniu sprzedał 131 mieszkań. W całym roku chce by było to ponad 800 sztuk. Na przyszły rok zakłada wyraźne przyspieszenie, do 1400 lokali. Teraz ma w budowie 2000 mieszkań, a prace przy 400 kolejnych ruszą do końca roku. Gant w tegorocznych planach ma sprzedaż 1000 mieszkań. Budimex Nieruchomości w II kwartale w przedsprzedaży zbył 311 mieszkań. Przedsprzedaż w I kwartale wynosiła 181 sztuk. Spółka ma blisko 700 mieszkań w ofercie do sprzedania. Na koniec 2009 r. było to ponad 1300. JW. Construction miał w budowie ponad 2600 mieszkań i blisko 600 lokali gotowych do sprzedania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marże topnieją

REKLAMA

Jedynie Polnordowi udało się w II kwartale poprawić marżę brutto ze sprzedaży w porównaniu z sytuacją, jaka miała miejsce rok wcześniej. W jego przypadku podniosła się z 11,4% w II kwartale 2009 r. do 14,9% obecnie. Budimex Nieruchomości odnotował zniżkę z 27,7% do 16,5%, JW. Construction z 29,5% do 27,4%, a Dom Development z 27% do 26,8%. Przy porównywaniu marż warto pamiętać, że struktura sprzedaży poszczególnych deweloperów może różnić się miedzy sobą i odmienne mogą być proporcje pomiędzy dochodami uzyskiwanymi z segmentu mieszkaniowego i komercyjnego (duży udział dochodów z najmu wykazuje LC Corp, typowymi deweloperami powierzchni komercyjnych są GTC, czy Echo).

Marża brutto ze sprzedaży obrazuje relację zysku brutto ze sprzedaży do przychodów. Tym samym daje wyobrażenie o tym, o ile cena mieszkania przewyższa koszty jego wybudowania (kupna gruntu, materiałów, robocizny). W sporym uproszczeniu można przyjąć, że narzucane przez deweloperów marże są pochodną popytu na mieszkania i konkurencji na rynku. Z danych za II kwartał widać, że warunki do działania pozostawiają jeszcze wciąż wiele do życzenia. Tworzy to jednocześnie korzystnie warunki do zakupu mieszkań.

Polecamy: Tanie mieszkanie

Osiągnięcia deweloperów w II kwartale 2010 r. (mln zł)

Deweloper

Przychody II kw. 2010 r.

Przychody II kw. 2009 r.

Zysk brutto ze sprzedaży II kw. 2010 r.

Zysk brutto ze sprzedaży II kw. 2009 r.

Zysk netto II kw. 2010 r.

Zysk netto II kw. 2009 r.

Sprzedaż mieszkań II kw. 2010 r.

Sprzedaż mieszkań I kw. 2010 r.

Budimex Nieruchomości

129,2

52,7

21,3

14,6

22,4

-5,0

263

372

Dom Development

142,8

192,0

38,3

51,7

13,2

22,6

330

360

Echo

117,7

96,0

68,5

63,4

27,3

18,4

zero

zero

Gant

48,4

142,4

1,9

49,3

30,9

28,3

235

168

GTC

163,5

170,2

zero

zero

11,0

-46,7

zero

zero

JW. Construction

122,9

90,6

33,7

26,8

14,4

13,9

270

286

LC Corp

42,4

12,1

17,9

9,0

11,3

3,4

zero

zero

Marvipol

94,3

75,2

zero

zero

1,9

3,1

34

83

Polnord

53,8

81,0

8,0

9,2

10,4

3,2

186

152

RAZEM

915,1

912,2

189,7

224,1

142,8

41,1

1318,0

1421,0

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA