REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie mieszkania są najbardziej rozchwytywane

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk

REKLAMA

REKLAMA

Polacy chętniej kupują mieszkania niewymagające odnowienia czy przebudowy, do których można wprowadzić się od zaraz. Wyjątkiem jest Łódź, gdzie mieszkania do remontu uważane są za intratną inwestycję, co przekłada się na ich dwukrotnie większą sprzedaż niż średnio w największych miastach.

Mieszkania na rynku wtórnym można zakwalifikować do jednej z sześciu grup w zależności od standardu wykończenia: deweloperskie, do remontu, w stanie średnim, dobrym lub bardzo dobrym oraz luksusowe. W przypadku lokali deweloperskich i do remontu sprawa jest oczywista – wymagają wykończenia lub dosyć gruntownej przebudowy. W przypadku mieszkań w stanie średnim przyjęliśmy, że konieczny jest remont polegający na odnowieniu mieszkania (np. wymiana płytek, cyklinowanie parkietu, malowanie czy wstawienie szaf wnękowych), w przypadku standardu dobrego założyliśmy z kolei, że wymagane będzie odświeżenie lokalu (malowanie, wymiana karniszy, itp.), a w przypadku stanu bardzo dobrego przyjęliśmy, że od razu można się wprowadzić. Podobnie jest ze standardem luksusowym, chociaż jakość wykończenia jest tu znacznie wyższa.

REKLAMA

Do remontu nie znaczy dużo taniej

Z danych Home Broker z ostatnich 12 miesięcy wynika, że na rynku wtórnym największą popularnością ciszą się mieszkania w stanie dobrym i bardzo dobrym. Takie lokale były przedmiotem aż 58,3% wszystkich transakcji zawartych w największych miastach. Dane te mogą wskazywać, że przeciętni kupujący chcą możliwe szybko wprowadzić do wybranego M, nie tracąc czasu na wykończenie lub gruntowny remont. Uzasadnieniem wyboru mieszkań w dobrym lub bardzo dobrym stanie może też być stosunkowo nieduża rozbieżność w cenach między takimi lokalami a mieszkaniami do remontu, która nie wystarczy na pokrycie kosztów przebudowy.

Polecamy: Tanie mieszkanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, w Warszawie średnia cena transakcyjna metra kwadratowego lokali w stanie dobrym i bardzo dobrym z ostatnich 12 miesięcy to 8371 zł, podczas gdy średni koszt zakupu metra w standardzie średnim to 7942 zł (taniej o nieco ponad 5%), a średni koszt zakupu mieszkania do remontu to 7634 zł (taniej o 9%). Największy udział mieszkań w stanie dobrym i bardzo dobrym we wszystkich transakcjach zanotowano w Poznaniu – prawie 73%. Taka wiedza może być bardzo przydatna dla osób, które chcą sprzedać mieszkanie.

Luksus tylko dla nielicznych

O ile jednak na mieszkania w stanie bardzo dobrym przypada prawie 30% transakcji, to już na standard luksusowy, czyli o jeden poziom wyżej, niespełna 8%. Tu znów wytłumaczenia można szukać w cenie metra kwadratowego, która wyniosła w stolicy aż 10 202 zł. W przypadku mieszkań luksusowych, obok ceny, ograniczeniem dla kupujących mogą być też bardzo duże metraże, znacznie przekraczające przeciętnie poszukiwany poziom.

Łodzianom opłaca się remontować

W przypadku mieszkań w stanie średnim i lokali do remontu rozbieżność w liczbie transakcji jest stosunkowo nieduża. Pierwsze z nich stanowiły 15% wszystkich zwartych umów sprzedaży, a drugie 12%. Sytuacja różni się jednak w poszczególnych miastach uwzględnionych w zestawieniu. O ile w Wrocławiu, Lublinie czy Poznaniu mieszkania w takim standardzie kupowane są rzadko (udział w transakcjach od 6,1% do 8,4%), to w Łodzi przypada na nie ponad jedna czwarta wszystkich umów sprzedaży mieszkań. Lokale wymagające przebudowy czy odnowienia są tu po prostu znacznie tańsze. Za metr mieszkania w stanie dobrym i bardzo dobrym trzeba zapłacić średnio 4007 zł, a za metr lokalu do remontu 3450 zł (taniej o 14%).

Przeczytaj także: Czy warto kupować mieszkanie do remontu

Najmniejszy obrót mieszkaniami deweloperskimi

Najmniejszą popularnością cieszą się natomiast lokale w stanie deweloperskim. Przeciętnie są przedmiotem tylko co 14 transakcji na rynku wtórnym. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami. Po pierwsze zwykle bardziej opłaca się kupować nowe mieszkanie od dewelopera niż na rynku wtórnym, a po drugie, oferta takich lokali jest ograniczona. Sprzedają je albo osoby, które już odebrały mieszkania kupione w celach inwestycyjnych, albo osoby, które podpisały umowę przedwstępną i dokonują cesji praw z tej umowy. Udział tego typu transakcji zależy m.in. od aktywności deweloperów oraz inwestorów indywidualnych w poszczególnych miastach. Największy obrót mieszkaniami deweloperskimi Home Broker notuje w Krakowie (18% transakcji), a najmniejszy w Lublinie czy Wrocławiu, gdzie takie transakcje mają śladowy udział.

Udział mieszkań o określonym standardzie w transakcjachna rynku wtórnym

Miasto

Standard wykończenia

Deweloperski

Do remontu

Średni

Dobry

Bardzo dobry

Luksusowy

Katowice

10,2%

14,3%

10,2%

32,7%

20,4%

12,2%

Kraków

18,0%

11,5%

12,3%

27,0%

25,4%

5,7%

Lublin

0,0%

7,8%

17,2%

23,4%

37,5%

14,1%

Łódź

1,5%

26,2%

15,4%

26,2%

26,2%

4,6%

Poznań

7,4%

8,4%

5,3%

24,2%

48,4%

6,3%

Trójmiasto

2,6%

17,4%

13,9%

31,3%

25,2%

9,6%

Warszawa

11,0%

13,1%

15,5%

30,5%

24,4%

5,5%

Wrocław

1,4%

6,1%

18,4%

32,0%

32,7%

9,5%

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA