reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Inwestycje > Rynek finansowy > Promocje w funduszach – czy to się opłaca?

Promocje w funduszach – czy to się opłaca?

Fundusze inwestycyjne tracą klientów. Żeby ich zatrzymać i ewentualnie przyciągnąć nowych, TFI w ramach promocji obniżają pobierane prowizje. Te obniżki w większości przypadków, choć niewątpliwie korzystne, mają jednak stosunkowo niewielkie znaczenie.

Na skutek fatalnych wyników inwestycyjnych od półtora roku fundusze tylko tracą klientów. W konsekwencji zgromadzone przez nie aktywa skurczyły się w tym czasie o blisko 50 proc., czyli o ok. 70 mld zł. Z tej kwoty ok. 32 mld zł to zasługa przewagi umorzeń nad nabyciami jednostek uczestnictwa, a pozostała część to efekt poniesionych przez nie strat. Im mniejsze aktywa funduszy, tym mniejsze dochody zarządzających nimi towarzystw funduszy inwestycyjnych (TFI). Co zrozumiałe, zależy im na odwróceniu tej tendencji. W tej branży głównym wabikiem na klienta są oczywiście wyniki inwestycyjne. Z tym ostatnio jest jednak krucho. Jeśli przyjrzymy się wynikom funduszy za ostatni rok, dwa i trzy lata, to przekonamy się, że w większości kategorii fundusze przynoszą straty rzędu kilkunastu i kilkudziesięciu procent.

W takiej sytuacji praktycznie jedynym sposobem pozostało promocyjne obniżanie prowizji, ewentualnie opłat pobieranych przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI) w ramach wynagrodzenia za zarządzanie.

organizator promocji

promocja

termin

Investors TFI

Inwestorzy, którzy w latach 2005-2008 nabyli w emisjach certyfikaty funduszy zarządzanych przez TFI, zwolnieni są z opłaty manipulacyjnej (dystrybucyjnej) przy zakupie certyfikatów inwestycyjnych nowych emisji

do 30 czerwca

Deutsche Bank PBC

Użytkownicy platformy online db easyNET są zwolnieni z prowizji przy zakupie oraz konwersji/zamianie jednostek uczestnictwa funduszy zarządzanych przez następujące TFI: AIG, DWS Polska, Skarbiec, Superfund, Union Investment, Legg Mason i Allianz

do 30 czerwca

SKOK TFI

Wszystkie fundusze zwolnione z prowizji przy zakupie jednostek uczestnictwa

do 30 czerwca

TFI Allianz

Klienci obsługiwani przez agentów Allianz mogą nabywać bez opłat manipulacyjnych subfundusze

w ramach parasola Allianz FIO

do 30 czerwca

BZ WBK AIB TFI

Prowizje od zleceń składanych za pośrednictwem systemy Arka Online obniżone o 50 proc.

bezterminowo

PKO TFI

Obniżenie opłat manipulacyjnych przy nabyciu jednostek typu A i C we wszystkich funduszach, dla klientów PKO BP, którzy posiadają lub otworzą rejestry w funduszach.
Klienci PKO BP otrzymają obniżki na poziomie:
do kwoty 99 999,99 zł – 50 proc.;
od 100 000 zł do 299 999,99 zł – 75 proc.;
od 300 000 zł – 100 proc.

do 15 lipca

Źródło: Analizy Online

W tabeli umieściliśmy te promocje, które zostały ogłoszone w bieżącym roku i obowiązują w dniu publikacji niniejszego raportu. Zdarza się, że promocje mają charakter ciągły. Tak jest m.in. w przypadku SKOK TFI, które co kwartał ją przedłuża. Także Union Investment TFI i Idea TFI już od kilku lat w ramach niekończących się promocji nie pobierają opłat dystrybucyjnych przy transakcjach dokonywanych za pośrednictwem ich własnych internetowych serwisów transakcyjnych lub po prostu w ich siedzibach. Na podobne korzyści mogą też np. liczyć klienci Millennium TFI, którzy nabywają fundusze za pośrednictwem internetowego serwisu transakcyjnego Banku Millennium.

reklama

Czytaj także

Ekspert:

Bernard Waszczyk

Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

Źródło:

Własne
VAT 2021. Podatki część 239.90 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama