REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regularne inwestowanie w fundusze opłaciło się

Bernard Waszczyk
Bernard Waszczyk
Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

REKLAMA

REKLAMA

Kto regularnie inwestował w fundusze akcji pomimo spadków na giełdach, dziś – po trzech miesiącach wzrostów – odrobił już połowę strat poniesionych w trwającej od połowy 2007 roku bessie. To znacznie więcej niż w przypadku tych, którzy w fundusze zainwestowali jednorazowo – wynika z analizy Open Finance.

Trwające już od połowy lutego wzrosty na rynkach akcji, wśród których jedne z lepszych wyników notuje warszawska giełda, przyczyniają się do rosnącego (nie dużo, ale jednak) zainteresowania funduszami inwestującymi w akcje, zwłaszcza polskich spółek. Od początku roku saldo wpłat i umorzeń do tej kategorii funduszy było dodatnie i wyniosło 246 mln zł. Rzecz jasna najlepszą reklamą dla funduszy są oczywiście ich wyniki, a te w przypadku funduszy akcji polskich uniwersalnych od końca lutego do 8 maja średnio przekroczyły już 33 proc. (w tym czasie WIG zyskał blisko 37 proc.).

REKLAMA

Cieszyć się więc mogą ci wszyscy, którzy wyczuli dołek i zainwestowali w fundusz akcji mniej więcej pod koniec lutego. Najlepszy spośród nich – Allianz Akcji Plus – zyskał prawie 55 proc., a wyniki kolejnych w czołówce wynoszą po ok. 40 proc. Ten czas był wyjątkowo udany, co dobitnie potwierdza fakt, iż najgorszy z funduszy UniMaxAkcje zyskał „tylko” 25 proc.

fundusze akcji polskich –

5 najlepszych i 5 najgorszych

stopa zwrotu od końca lutego do 8 maja 2009

Allianz Akcji Plus (Allianz FIO)

54,73%

Pioneer Akcji Polskich FIO

43,16%

Allianz Akcji (Allianz FIO)

41,55%

Arka Akcji FIO

40,02%

Lukas Akcyjny (Lukas FIO)

39,80%

średnia

33,34%

Millennium Akcji (Millennium FIO)

27,60%

AIG Akcji Plus (Światowy SFIO)

27,45%

DWS Akcji Plus FIO

27,34%

SKARBIEC - AKCJA (Skarbiec FIO)

26,76%

UniMaxAkcje (UniFundusze FIO)

25,16%

REKLAMA

Jest to jednak podejście – jak na fundusze – wybitnie krótkoterminowe, no i dotyczy dość wąskiej grupy klientów. Dlatego sprawdziliśmy jak ostatnie wzrosty wpłynęły na portfele osób inwestujących w fundusz akcji systematycznie co miesiąc, z nieco dłuższym horyzontem inwestycyjnym, mających jednak pecha, że rozpoczęli inwestowanie w samym szczycie hossy, czyli w połowie 2007 roku.

Takie osoby, na skutek uśredniania ceny zakupu, czyli dokupowania jednostek uczestnictwa po coraz niższych cenach, są we względnie o wiele lepszej sytuacji niż ci, którzy zainwestowali jednorazowo. Wynika to z faktu, ze średnia strata funduszy akcji uniwersalnych w okresie od końca czerwca 2007 do końca lutego 2009 wyniosła 65,9 proc., jednak wzrosty z marca, kwietnia i początku maja obecnego roku spowodowały, że skurczyła się ona do -54,9 proc. Zatem niestety nawet wzrost WIG-u o blisko 40 proc. niewiele poprawił sytuację tej grupy klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdecydowanie odmiennie kształtuje się sytuacja tych wszystkich, którzy w omawianym okresie inwestowali regularnie co miesiąc jednakową kwotę. O ile jeszcze pod koniec lutego ich straty wynosiły 47,6 proc., to dzięki ostatniej fali wzrostowej, licząc zgodnie z wyceną na 8 maja, skurczyła się ona znacząco, do -24,2 proc.

fundusz

pieniądze inwestowane regularne

pieniądze zainwestowane jednorazowo

stopa zwrotu z portfela przy inwest. regularnym od 29.06.07 do 8.05.09

stopa zwrotu z portfela przy incest. regularnym  od 29.06.07 do 27.02.09

stopa zwrotu funduszu od 29.06.07 do 8.05.09

stopa zwrotu funduszu od 29.06.07do 27.02.09

AIG Akcji FIO

-30,6%

-52,5%

-63,1%

-71,8%

AIG Akcji Plus (Światowy SFIO)

-30,0%

-50,5%

-63,5%

-71,3%

Allianz Akcji (Allianz FIO)

-15,1%

-43,9%

-40,8%

-58,2%

Arka Akcji FIO

-21,2%

-48,5%

-51,3%

-65,2%

BPH Akcji (BPH FIO Parasolowy)

-23,9%

-45,9%

-54,8%

-65,0%

CU Polskich Akcji (CU FIO)

-26,5%

-49,6%

-58,6%

-68,8%

DWS Akcji FIO

-24,3%

-45,9%

-51,5%

-62,3%

DWS Akcji Plus FIO

-28,3%

-48,8%

-58,8%

-67,7%

FORTIS Akcji (Fortis SFIO)

-23,0%

-49,6%

-63,8%

-74,1%

Idea Akcji (Idea FIO)

-17,2%

-40,0%

-48,3%

-60,0%

ING Akcji FIO

-23,9%

-46,0%

-54,8%

-65,0%

ING Akcji Plus (ING FIO)

-23,7%

-45,9%

-54,5%

-64,9%

KBC Akcyjny (KBC FIO)

-26,6%

-51,2%

-59,6%

-70,3%

KBC Akcyjny (VIP SFIO)

-27,6%

-51,5%

-58,2%

-69,0%

Legg Mason Akcji FIO

-20,2%

-43,4%

-49,2%

-61,2%

Lukas Akcyjny (Lukas FIO)

-21,3%

-48,5%

-50,9%

-64,9%

Millennium Akcji (Millennium FIO)

-23,0%

-44,2%

-55,6%

-65,2%

Noble Akcji (Noble Funds FIO)

-21,5%

-44,9%

-49,4%

-61,6%

Novo Akcji (Novo FIO)

-21,9%

-48,1%

-54,6%

-67,1%

Pioneer Akcji Polskich FIO

-28,3%

-55,3%

-63,0%

-74,2%

PKO/CS Akcji - FIO

-30,6%

-53,0%

-61,7%

-71,0%

PKO/CS Akcji Plus (Parasolowy FIO)

-28,6%

-50,7%

-51,5%

-63,0%

PZU Akcji KRAKOWIAK FIO

-26,1%

-47,1%

-56,8%

-66,2%

SKARBIEC - AKCJA (Skarbiec FIO)

-19,8%

-40,8%

-46,3%

-57,6%

UniKorona Akcje (UniFundusze FIO)

-20,9%

-43,1%

-50,5%

-61,7%

ŚREDNIE

-24,2%

-47,6%

-54,9%

-65,9%

REKLAMA

Ten przykład pokazuje w jaki sposób regularne inwestowanie mniejszych kwot ogranicza ryzyko inwestycji. Uzasadnione jest stosowanie tej zasady przez osoby dopiero wchodzące na rynek, skuszone ostatnimi ponadprzeciętnymi wynikami funduszy. Skala wzrostów oraz fakt, że trwają one praktycznie nieprzerwanie już od prawie trzech miesięcy, każe mieć się na baczności. Część inwestorów może zechcieć zrealizować zyski, co – bez względu na to, czy jest to początek hossy, czy tylko znaczna korekta bessy – może skutkować spadkami. Rozłożenie inwestycji na raty pomoże uniknąć scenariusza, w którym wchodząc na rynek na górce inwestowanie zaczynamy od strat.

Także w przypadku opisywanych powyżej inwestorów długoterminowych nie ma sensu odstępować od zasady regularnego inwestowania. Inwestując teraz, choć po sporych wzrostach, z każdą wpłatą obniżają sobie średnią cenę zakupu jednostek uczestnictwa. Dzięki temu szybciej wyjdą na swoje, jeśli oczywiście na giełdach wciąż będzie dominował optymizm.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA