REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przejęcie BZ WBK przez Santandera coś zmieni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak

REKLAMA

REKLAMA

Santander najprawdopodobniej przejmie BZ WBK. Jak wygląda strategia hiszpańskiej grupy bankowej i co może się zmienić w „zielonym banku” pod jej banderą?

Hiszpańska grupa bankowa działa z dużym rozmachem, zachowując jednocześnie ostrożne podejście do prowadzonej działalności. Potwierdza to wartość współczynnika kapitału podstawowego (tzw. Tier 1), który po pierwszym półroczu br. wynosi 10,1 proc., znacznie więcej od europejskiej średniej i o ponad 4 pkt proc. więcej od wymaganego minimum. Ten sam wskaźnik dla BZ WBK po pierwszym półroczu wynosi 12,98 proc. Santander jest jedną z czterech światowych grup bankowych z najwyższym ratingiem trzech wiodących agencji, a swoją silną pozycję w Europie potwierdziła w przeprowadzonym przez Komitet Europejskich Nadzorów Bankowych stress teście, pokazując, że negatywny scenariusz rynkowy nie spowoduje utraty rentowności.

REKLAMA

W Polsce Santander został poznany jako agresywny gracz na rynku kredytów samochodowych i hipotecznych. Santander Consumer Bank jest liderem w kredytowaniu nowych aut i drugim bankiem na całym rynku kredytów samochodowych. Z kolei na rynku kredytów hipotecznych bank w odpowiednim momencie wykazał się rozwagą. Santander już w październiku 2008 roku, zaraz po upadku Lehman Brothers, zaczął podnosić cenę kredytów pod presją rosnącego ryzyka, niespełna miesiąc później wycofał się z kredytowania mieszkań na rynku pierwotnym. Pod koniec 2008 roku bank podwyższył wysokość wymaganego wkładu własnego, a pod koniec lutego zawiesił udzielanie kredytów walutowych. Ostatnim krokiem było zupełne wycofanie z udzielania kredytów mieszkaniowych 1 kwietnia 2009 roku. Hiszpański bank nie stronił od kredytów walutowych, i to na pewno różni go od BZ WBK. Z drugiej jednak strony należy przyznać, że Santander trzeźwo reagował na sytuację rynkową, znacznie sprawniej niż wielu konkurentów. Dzięki temu można mówić o konsekwencji w podejściu do biznesu, a na dodatek bank nie zwykł wdawać się w wojnę cenową. Właśnie takie podejście może nasuwać pewne skojarzenia z BZ WBK, który co prawda niechętnie udziela kredytów walutowych, ale również szuka innych, poza ceną, sposobów na walkę o klienta. To właśnie dzięki zdrowemu portfelowi kredytów i konserwatywnemu podejściu BZ WBK pasuje do profilu Santandera, który będzie miał możliwość rozszerzyć skalę działalności w Europie Środkowo-Wschodniej.

Polecamy serwis: Kredyty

REKLAMA

Obawy klientów, że to PKO BP kupi BZ WBK od irlandzkiej grupy AIB już nie mają racji bytu, co wcale nie oznacza, że mogą oni liczyć na znaczną poprawę pozycji rynkowej i oferty. Model biznesowy Santandera wskazuje na to, że BZ WBK pod jego rządami wciąż pozostanie ostrożnym bankiem, jednak najważniejsze decyzje nie będą już zapadały w Polsce. Hiszpanie już zapowiedzieli scentralizowanie wielu pionów co miałoby przełożyć się na znaczny spadek wskaźnika kosztów do dochodów. Z drugiej strony, chęć znacznego zwiększenia zysku netto w ciągu najbliższych lat stawia pod znakiem zapytania pozostanie przy ostrożnej strategii zarządzania bankiem.

Ostatnią, nie mniej ważną, kwestią do rozstrzygnięcia jest szyld nowej instytucji. Ugruntowana pozycja BZ WBK wśród polskich klientów sugerowałaby pozostanie przy dotychczasowej nazwie. Z pewnością tak się nie stanie, mimo tego że marka Santandera nie zawsze jest dobrze kojarzona, co pokazują opublikowane przez brytyjski nadzór informacje. W pierwszym półroczu liczba skarg na hiszpański bank działający w Wielkiej Brytanii przekroczyła 200 tys., oznacza to nową skargę co minutę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Wiadomości finansowe

Trudno spodziewać się, żeby wejście globalnego gracza na nasz rynek spowodowało przewrócenie bankowości do góry nogami w momencie kiedy przedmiotem przejęcia jest zdrowy i rentowny bank. Komentarze, że rozpocznie się nowa era dla klientów są nieuzasadnione, bo jak pokazuje przykład z Wielkiej Brytanii jakość usług Santandera nie zawsze jest na odpowiednim poziomie, a dążenie do zwiększenia zysku wykluczy udział w wojnie cenowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA