REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Turbulencje na rynkach giełdowych źle wróżą debiutowi PZU

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Duże spadki cen akcji na wszystkich parkietach giełdowych na kilka dni przed debiutem PZU nie tylko ograniczają szansę na duże zyski, ale podnoszą też ryzyko straty. Być może na zysk będzie trzeba trochę poczekać. Przykłady Lotosu i Enei pokazują, że taka strategia też może być opłacalna.

Zniżka notowań na warszawskiej giełdzie w czasie pięciu sesji poprzedzających debiut walorów spółki Skarbu Państwa, nie jest przypadkiem rzadkim. To zwykle okres, jaki mija od zakończenia oferty publicznej do wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego. Średnio WIG spadał w takim okresie o 0,7% (mediana, czyli wartość średnia wynosiła minus 0,1%). Dziesięciu z 19 firm, które wzięliśmy pod uwagę, koniunktura rynkowa w ostatnich dniach przed debiutem nie sprzyjała– wynika z analizy Home Broker Doradcy Finansowi. W czterech przypadkach inwestorzy odnotowali stratę na wchodzących na parkiet walorach (to wszystkie przypadki strat na debiucie). W kolejnych dwóch zanotowali zyski poniżej przeciętnych.

REKLAMA

Trzy ostatnie sesje na warszawskiej giełdzie oraz początek dzisiejszej przyniosły w sumie spadek o 6,9% w przypadku indeksu WIG i o 7,2% w przypadku WIG20. Jeżeli weźmiemy pod uwagę pięć minionych sesji, to zmiany wynoszą odpowiednio 5,21% i 5,14%. Coraz więcej skazuje na to, że trend na rynku odwraca się na dłużej. Mało prawdopodobne w tych okolicznościach wydaje się, aby rynek odrobił spore straty z ostatnich trzech sesji w ciągu dwóch dni pozostałych do debiutu zaplanowanego na 12 maja. Chociaż trzeba podkreślić, że w przypadku debiutantów bardziej niż sama skala spadku liczy się generalny klimat, w jakim przebiegają pierwsze notowania. Zły klimat ogranicza szanse przynajmniej na ponadprzeciętne zyski.

W najgorszych warunkach debiutowały Enea i Kogeneracja

Przed debiutem Enei i Kogeneracji indeks WIG w ciągu pięciu sesji tracił po ponad 7%. Jednak tylko debiut pierwszej z tych spółek przyniósł inwestorom straty na pierwszej giełdowej sesji. Eneę wyceniono 1% niżej niż w ofercie publicznej. Kogeneracja zyskała ponad 6%. Spadkowej atmosferze na parkiecie nie zdołał się jeszcze oprzeć w czasie debiutu Polmos Białystok, który stracił 3% względem ceny emisyjnej po tym, jak przez tydzień przez debiutem tych akcji WIG pozostawał pod presją.
Natomiast wśród firm, które wchodziły na giełdę, gdy koniunktura przed debiutem była korzystna, nie mamy żadnego przykładu straty. Poniżej przeciętnych zyski przyniosły Lotos i Police. 

Czytaj też: Długo oczekiwana oferta PZU

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oliwy do ognia może dolać złoty

W obecnej sytuacji, obok dużej przeceny akcji , sytuację pogarsza przecena złotego przysparzająca strat zagranicznym inwestorom, którzy zapisali się na papiery ubezpieczyciela. Na fali odwrotu od bardziej ryzykownych inwestycji część z nich może decydować się na szybkie ucinanie strat. Mniej prawdopodobne jest natomiast to, że by uniknąć strat będą wystawiać akcje na sprzedaż po wyższych cenach, co sprzyjałoby lepszemu debiutowi.

Liczy się atrakcyjność akcji

Widać wyraźnie, że koniunktura giełdowa w ostatnich dniach przed pierwszym notowaniem firm Skarbu Państwa ma bardzo istotne znaczenie. Trzeba też jednak pamiętać, że wpływ na to mają nie tylko warunki rynkowe, ale atrakcyjność samej firmy, przeprowadzającej ofertę publiczną i ceny, po jakiej plasuje papiery (jakie jest dyskonto względem wyceny fundamentalnej). 

Czytaj też: Akcje PZU dadzą zarobić przynajmniej 8%

Na zyski czasem warto poczekać

Równocześnie warto pamiętać, że nie wszyscy inwestorzy kupują akcje z myślą o pozbyciu się ich w czasie pierwszej lub kilku pierwszych sesji po wejściu firmy na giełdę. Z punktu widzenia zmian notowań w dłuższym terminie kupno walorów w czasie słabej koniunktury rynkowej, utrudniającej uzyskanie wysokiej ceny za sprzedawane papiery i duże przebicie na debiucie, może się okazać bardziej korzystne niż w momencie rozgrzania parkietu. Dobrymi przykładami są Lotos i Enea, które po kilku miesiącach były wyraźnie droższe niż w czasie debiutu. Wpływ na to jednak miała ogólnie korzystna koniunktura giełdowa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA