REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Turbulencje na rynkach giełdowych źle wróżą debiutowi PZU

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Duże spadki cen akcji na wszystkich parkietach giełdowych na kilka dni przed debiutem PZU nie tylko ograniczają szansę na duże zyski, ale podnoszą też ryzyko straty. Być może na zysk będzie trzeba trochę poczekać. Przykłady Lotosu i Enei pokazują, że taka strategia też może być opłacalna.

REKLAMA

Zniżka notowań na warszawskiej giełdzie w czasie pięciu sesji poprzedzających debiut walorów spółki Skarbu Państwa, nie jest przypadkiem rzadkim. To zwykle okres, jaki mija od zakończenia oferty publicznej do wprowadzenia akcji do obrotu giełdowego. Średnio WIG spadał w takim okresie o 0,7% (mediana, czyli wartość średnia wynosiła minus 0,1%). Dziesięciu z 19 firm, które wzięliśmy pod uwagę, koniunktura rynkowa w ostatnich dniach przed debiutem nie sprzyjała– wynika z analizy Home Broker Doradcy Finansowi. W czterech przypadkach inwestorzy odnotowali stratę na wchodzących na parkiet walorach (to wszystkie przypadki strat na debiucie). W kolejnych dwóch zanotowali zyski poniżej przeciętnych.

REKLAMA

Trzy ostatnie sesje na warszawskiej giełdzie oraz początek dzisiejszej przyniosły w sumie spadek o 6,9% w przypadku indeksu WIG i o 7,2% w przypadku WIG20. Jeżeli weźmiemy pod uwagę pięć minionych sesji, to zmiany wynoszą odpowiednio 5,21% i 5,14%. Coraz więcej skazuje na to, że trend na rynku odwraca się na dłużej. Mało prawdopodobne w tych okolicznościach wydaje się, aby rynek odrobił spore straty z ostatnich trzech sesji w ciągu dwóch dni pozostałych do debiutu zaplanowanego na 12 maja. Chociaż trzeba podkreślić, że w przypadku debiutantów bardziej niż sama skala spadku liczy się generalny klimat, w jakim przebiegają pierwsze notowania. Zły klimat ogranicza szanse przynajmniej na ponadprzeciętne zyski.

W najgorszych warunkach debiutowały Enea i Kogeneracja

Przed debiutem Enei i Kogeneracji indeks WIG w ciągu pięciu sesji tracił po ponad 7%. Jednak tylko debiut pierwszej z tych spółek przyniósł inwestorom straty na pierwszej giełdowej sesji. Eneę wyceniono 1% niżej niż w ofercie publicznej. Kogeneracja zyskała ponad 6%. Spadkowej atmosferze na parkiecie nie zdołał się jeszcze oprzeć w czasie debiutu Polmos Białystok, który stracił 3% względem ceny emisyjnej po tym, jak przez tydzień przez debiutem tych akcji WIG pozostawał pod presją.
Natomiast wśród firm, które wchodziły na giełdę, gdy koniunktura przed debiutem była korzystna, nie mamy żadnego przykładu straty. Poniżej przeciętnych zyski przyniosły Lotos i Police. 

Czytaj też: Długo oczekiwana oferta PZU

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oliwy do ognia może dolać złoty

W obecnej sytuacji, obok dużej przeceny akcji , sytuację pogarsza przecena złotego przysparzająca strat zagranicznym inwestorom, którzy zapisali się na papiery ubezpieczyciela. Na fali odwrotu od bardziej ryzykownych inwestycji część z nich może decydować się na szybkie ucinanie strat. Mniej prawdopodobne jest natomiast to, że by uniknąć strat będą wystawiać akcje na sprzedaż po wyższych cenach, co sprzyjałoby lepszemu debiutowi.

Liczy się atrakcyjność akcji

Widać wyraźnie, że koniunktura giełdowa w ostatnich dniach przed pierwszym notowaniem firm Skarbu Państwa ma bardzo istotne znaczenie. Trzeba też jednak pamiętać, że wpływ na to mają nie tylko warunki rynkowe, ale atrakcyjność samej firmy, przeprowadzającej ofertę publiczną i ceny, po jakiej plasuje papiery (jakie jest dyskonto względem wyceny fundamentalnej). 

Czytaj też: Akcje PZU dadzą zarobić przynajmniej 8%

Na zyski czasem warto poczekać

Równocześnie warto pamiętać, że nie wszyscy inwestorzy kupują akcje z myślą o pozbyciu się ich w czasie pierwszej lub kilku pierwszych sesji po wejściu firmy na giełdę. Z punktu widzenia zmian notowań w dłuższym terminie kupno walorów w czasie słabej koniunktury rynkowej, utrudniającej uzyskanie wysokiej ceny za sprzedawane papiery i duże przebicie na debiucie, może się okazać bardziej korzystne niż w momencie rozgrzania parkietu. Dobrymi przykładami są Lotos i Enea, które po kilku miesiącach były wyraźnie droższe niż w czasie debiutu. Wpływ na to jednak miała ogólnie korzystna koniunktura giełdowa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA