REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korekta może zaszkodzić debiutowi PZU

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Inwestorzy zaczynają się niepokoić, czy naturalna korekta notowań po bezprecedensowych 10 tygodniach wzrostu nie zaszkodzi debiutowi akcji PZU na giełdzie.

Zniżka notowań na warszawskiej giełdzie w czasie 15 sesji poprzedzających debiut walorów spółki ze „stajni” Skarbu Państwa, nie jest przypadkiem rzadkim. To z grubsza okres, jaki mija od rozpoczęcia zapisów na akcje do wprowadzenia ich do obrotu giełdowego. Średnio WIG rósł w takim okresie o 0,2%. Jednak w 10 z 19 przypadków, które wzięliśmy pod uwagę, koniunktura rynkowa nie sprzyjała debiutantom – wynika z analizy Home Broker Doradcy Finansowi.

REKLAMA

W najgorszych warunkach debiutowały Puławy i ZA Tarnów

Przed debiutem Puław i ZA Tarnów indeks WIG w ciągu 15 sesji tracił odpowiednio 6,3% oraz 8,6%. Nie może dziwić, że obie spółki przyniosły inwestorom straty na pierwszej giełdowej sesji. Puławy wyceniono ponad 5% niżej niż w ofercie publicznej, ZA Tarnów – aż 18%. Spadkowej atmosferze na parkiecie nie zdołał się jeszcze oprzeć w czasie debiutu Polmos Białystok, który stracił 3% względem ceny emisyjnej po tym, jak przez 3 tygodnie przez debiutem tych akcji WIG poszedł w dół o 1,9%. Natomiast wśród firm, które wchodziły na giełdę, gdy koniunktura przed debiutem była korzystna, mamy tylko jeden przykład straty. Enea pierwszy dzień notowań zakończyła 1% poniżej ceny z oferty publicznej. Przyczyniło się do tego załamanie cen walorów w ostatnich dniach przed debiutem. Przez 5 sesji przed wejściem papierów Enei na rynek WIG stracił prawie 8%.

Zniżka na giełdzie nie musi szkodzić

REKLAMA

Można jednocześnie podać szereg przykładów, gdzie zniżka cen akcji na giełdzie nie przeszkadzała w udanym debiucie firmom, które na rynek wprowadzał Skarb Państwa. Bogdance, Ruchowi, Zelmerowi, a wcześniej KGHM oraz Pekao udanych pierwszych notowań wiele przedsiębiorstw pojawiających się na parkiecie w bardziej sprzyjających okolicznościach może pozazdrościć. Zyski sięgały w tych przypadkach 20-30%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Średnie przebicie podczas debiutu w warunkach, gdy w ciągu 15 sesji przed nim nasza giełda traciła, sięga 11,4%, a w sytuacji, gdy indeks WIG szedł w górę wynosiło 12,7%. Trudno więc stawiać tezę, że słaba koniunktura giełdowa uniemożliwia dobry debiut. Niemniej jednak wymowne jest, że wszystkie przypadki strat podczas pierwszych notowań miały miejsce, kiedy warunki rynkowe nie były sprzyjające.

Liczy się atrakcyjność akcji

Potwierdza to, że oprócz koniunktury giełdowej z punktu widzenia zysków na debiucie istotne są inne czynniki, jak na przykład to, jakim zainteresowaniem cieszyły się walory w ofercie publicznej (której przejawem są na przykład redukcje zapisów).

Wpływ na to mają nie tylko warunki rynkowe, ale atrakcyjność samej firmy, przeprowadzającej ofertę publiczną i ceny, po jakiej plasuje papiery. Bogdanka trafiła na zły okres na giełdzie, ale też tanio sprzedawała akcje. Cena emisyjna ustaliła się ponad 7% poniżej wyceny fundamentalnej, sporządzonej przez oferującego. Większe dyskonto pod tym względem oferował tylko Ciech.

Czytaj też: Gdzie kupić akcje PZU bez kolejki

Równocześnie warto pamiętać, że nie wszyscy inwestorzy kupują akcje z myślą o pozbyciu się ich w czasie pierwszej lub kilku pierwszych sesji po wejściu firmy na giełdę. Z punktu widzenia zmian notowań w dłuższym terminie kupno walorów w czasie słabej koniunktury rynkowej, utrudniającej uzyskanie wysokiej ceny za sprzedawane papiery, może się okazać bardziej korzystne niż w momencie rozgrzania parkietu.

Nazwa spółki

Zmiana na debiucie (%)

Zmiana WIG przez 15 sesji do debiutu

Zmiana WIG przez 10 sesji do debiutu

Zmiana WIG przez 5 sesji do debiutu

Bank Handlowy

8,3

-5,2

-6,7

-4,4

KGHM

23,7

-0,4

5,0

4,8

Pekao

28,5

-1,9

5,9

0,0

PKN

13,3

10,9

10,8

4,0

Kogeneracja

6,1

-5,2

-7,2

-7,1

WSiP

15,6

2,5

2,6

2,5

PKO BP

19,5

2,4

2,3

-0,2

Ciech

17,1

6,1

4,6

2,3

Lotos

3,4

5,1

4,7

2,7

PGNiG

27,9

4,0

3,6

-0,1

Police

3,9

4,2

4,2

3,3

Polmos Białystok

-3,0

-1,9

0,4

-0,5

Puławy

-5,4

-6,3

-7,2

-4,9

Zelmer

32,6

-0,8

-0,5

1,4

Ruch

21,3

-1,7

-4,7

-4,3

ZAT

-18,0

-8,6

-5,0

-2,7

Enea

-1,0

5,2

-6,6

-7,8

Bogdanka

19,8

-4,3

-5,7

-3,2

PGE

13,0

0,1

-4,3

0,3

 

 

 

 

 

Średnio

11,9

0,2

-0,2

-0,7

Mediana

13,3

-0,4

0,4

-0,1

Najgorszy przypadek

-18,0

-8,6

-7,2

-7,8

Najlepszy przypadek

32,6

10,9

10,8

4,8

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA