REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korekta może zaszkodzić debiutowi PZU

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Inwestorzy zaczynają się niepokoić, czy naturalna korekta notowań po bezprecedensowych 10 tygodniach wzrostu nie zaszkodzi debiutowi akcji PZU na giełdzie.

Zniżka notowań na warszawskiej giełdzie w czasie 15 sesji poprzedzających debiut walorów spółki ze „stajni” Skarbu Państwa, nie jest przypadkiem rzadkim. To z grubsza okres, jaki mija od rozpoczęcia zapisów na akcje do wprowadzenia ich do obrotu giełdowego. Średnio WIG rósł w takim okresie o 0,2%. Jednak w 10 z 19 przypadków, które wzięliśmy pod uwagę, koniunktura rynkowa nie sprzyjała debiutantom – wynika z analizy Home Broker Doradcy Finansowi.

REKLAMA

W najgorszych warunkach debiutowały Puławy i ZA Tarnów

Przed debiutem Puław i ZA Tarnów indeks WIG w ciągu 15 sesji tracił odpowiednio 6,3% oraz 8,6%. Nie może dziwić, że obie spółki przyniosły inwestorom straty na pierwszej giełdowej sesji. Puławy wyceniono ponad 5% niżej niż w ofercie publicznej, ZA Tarnów – aż 18%. Spadkowej atmosferze na parkiecie nie zdołał się jeszcze oprzeć w czasie debiutu Polmos Białystok, który stracił 3% względem ceny emisyjnej po tym, jak przez 3 tygodnie przez debiutem tych akcji WIG poszedł w dół o 1,9%. Natomiast wśród firm, które wchodziły na giełdę, gdy koniunktura przed debiutem była korzystna, mamy tylko jeden przykład straty. Enea pierwszy dzień notowań zakończyła 1% poniżej ceny z oferty publicznej. Przyczyniło się do tego załamanie cen walorów w ostatnich dniach przed debiutem. Przez 5 sesji przed wejściem papierów Enei na rynek WIG stracił prawie 8%.

Zniżka na giełdzie nie musi szkodzić

REKLAMA

Można jednocześnie podać szereg przykładów, gdzie zniżka cen akcji na giełdzie nie przeszkadzała w udanym debiucie firmom, które na rynek wprowadzał Skarb Państwa. Bogdance, Ruchowi, Zelmerowi, a wcześniej KGHM oraz Pekao udanych pierwszych notowań wiele przedsiębiorstw pojawiających się na parkiecie w bardziej sprzyjających okolicznościach może pozazdrościć. Zyski sięgały w tych przypadkach 20-30%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Średnie przebicie podczas debiutu w warunkach, gdy w ciągu 15 sesji przed nim nasza giełda traciła, sięga 11,4%, a w sytuacji, gdy indeks WIG szedł w górę wynosiło 12,7%. Trudno więc stawiać tezę, że słaba koniunktura giełdowa uniemożliwia dobry debiut. Niemniej jednak wymowne jest, że wszystkie przypadki strat podczas pierwszych notowań miały miejsce, kiedy warunki rynkowe nie były sprzyjające.

Liczy się atrakcyjność akcji

Potwierdza to, że oprócz koniunktury giełdowej z punktu widzenia zysków na debiucie istotne są inne czynniki, jak na przykład to, jakim zainteresowaniem cieszyły się walory w ofercie publicznej (której przejawem są na przykład redukcje zapisów).

Wpływ na to mają nie tylko warunki rynkowe, ale atrakcyjność samej firmy, przeprowadzającej ofertę publiczną i ceny, po jakiej plasuje papiery. Bogdanka trafiła na zły okres na giełdzie, ale też tanio sprzedawała akcje. Cena emisyjna ustaliła się ponad 7% poniżej wyceny fundamentalnej, sporządzonej przez oferującego. Większe dyskonto pod tym względem oferował tylko Ciech.

Czytaj też: Gdzie kupić akcje PZU bez kolejki

Równocześnie warto pamiętać, że nie wszyscy inwestorzy kupują akcje z myślą o pozbyciu się ich w czasie pierwszej lub kilku pierwszych sesji po wejściu firmy na giełdę. Z punktu widzenia zmian notowań w dłuższym terminie kupno walorów w czasie słabej koniunktury rynkowej, utrudniającej uzyskanie wysokiej ceny za sprzedawane papiery, może się okazać bardziej korzystne niż w momencie rozgrzania parkietu.

Nazwa spółki

Zmiana na debiucie (%)

Zmiana WIG przez 15 sesji do debiutu

Zmiana WIG przez 10 sesji do debiutu

Zmiana WIG przez 5 sesji do debiutu

Bank Handlowy

8,3

-5,2

-6,7

-4,4

KGHM

23,7

-0,4

5,0

4,8

Pekao

28,5

-1,9

5,9

0,0

PKN

13,3

10,9

10,8

4,0

Kogeneracja

6,1

-5,2

-7,2

-7,1

WSiP

15,6

2,5

2,6

2,5

PKO BP

19,5

2,4

2,3

-0,2

Ciech

17,1

6,1

4,6

2,3

Lotos

3,4

5,1

4,7

2,7

PGNiG

27,9

4,0

3,6

-0,1

Police

3,9

4,2

4,2

3,3

Polmos Białystok

-3,0

-1,9

0,4

-0,5

Puławy

-5,4

-6,3

-7,2

-4,9

Zelmer

32,6

-0,8

-0,5

1,4

Ruch

21,3

-1,7

-4,7

-4,3

ZAT

-18,0

-8,6

-5,0

-2,7

Enea

-1,0

5,2

-6,6

-7,8

Bogdanka

19,8

-4,3

-5,7

-3,2

PGE

13,0

0,1

-4,3

0,3

 

 

 

 

 

Średnio

11,9

0,2

-0,2

-0,7

Mediana

13,3

-0,4

0,4

-0,1

Najgorszy przypadek

-18,0

-8,6

-7,2

-7,8

Najlepszy przypadek

32,6

10,9

10,8

4,8

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA