REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Który fundusz parasolowy wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bernard Waszczyk
Bernard Waszczyk
Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.
Godna uwagi jest oferta parasolowa funduszy BZ WBK TFI i KBC TFI.
Godna uwagi jest oferta parasolowa funduszy BZ WBK TFI i KBC TFI.

REKLAMA

REKLAMA

Pod parasolem można schronić się przed fiskusem. Ekspert wyjaśnia, na jakich zasadach działają fundusze parasolowe i doradza, który fundusz wybrać?

Arka BZ WBK FIO i KBC FIO to zwycięzcy aktualnej, piątej już edycji rankingu funduszy parasolowych. Obydwa uzyskały po 12,5 punktu. Parasol KBC był też liderem poprzedniego zestawienia, przygotowanego w lutym br. Z kolei Arka BZ WBK FIO oceniany jest po raz pierwszy, bo choć poszczególne, wchodzące obecnie w jego skład subfundusze mogą pochwalić się wieloletnią historią, to pod jednym parasolem skupione zostały dopiero przed kilkoma miesiącami, wcześniej działając jako odrębne fundusze. To przekształcenie było długo oczekiwane, bo BZ WBK TFI zdecydowało się na to bardzo późno, jako jedne z ostatnich towarzystw, choć pod względem wielkości zarządzanych aktywów (blisko 10 mld zł na koniec czerwca br.) jest jednym z pięciu największych graczy na tym rynku. Dla klientów jest to niewątpliwie zmiana na plus.

REKLAMA

REKLAMA

Głównymi atutami zwycięzców są dobre wyniki inwestycyjne (nieco lepiej pod tym względem wypadł KBC FIO) oraz bardzo do siebie zbliżone niskie koszty, zarówno te wynikające z opłat związanych z wynagrodzeniem za zarządzanie funduszem, jak i prowizje, naliczane przy zakupie jednostek uczestnictwa. Trzeba podkreślić, że na potrzeby rankingu zastosowano średnią maksymalnych (wynikających z tabeli opłat i prowizji) opłat manipulacyjnych, pobieranych przy zakupie jednostek uczestnictwa, czyli na wejściu, bo zdecydowana większość funduszy nalicza je właśnie w ten sposób. Arka jest tu wyjątkiem, bo każe sobie płacić także przy umarzeniu jednostek, jednak tylko w sytuacji, gdy od ich zakupu upłynęło mniej niż 12 miesięcy. Później tej opłaty nie pobiera.

Przewaga obydwu liderów zestawienia nad resztą konkurentów z czołówki nie była duża. Drugie miejsce, z 12 punktami, zajął Opera SFIO. Na trzecim miejscu, zdobywając 11,5 punktu, uplasowały się ex aequo aż cztery fundusze parasolowe: Amplico Światowy FIO, BPH FIO Parasolowy, ING SFIO i PZU FIO Parasolowy. Z kolei wśród najsłabszych znalazły się Alior SFIO (4 pkt.), PZU Globalne Inwestycje SFIO (6,5 pkt.) i Noble Funds FIO (7 pkt.).


Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Jaka strategia inwestycyjna sprawdza się w przypadku funduszy?

REKLAMA

Jednym z ważniejszych kryteriów, które wzięto pod uwagę przy ocenie funduszy parasolowych, są koszty. Przy czym większy nacisk położono na opłaty, związane z wynagrodzeniem za zarządzanie funduszem, bo pobierana jest ona stale, w przeciwieństwie do prowizji przy zakupie jednostek, płaconej jednorazowo. Skalę wynagrodzenia za zarządzanie przedstawiono jako średnią arytmetyczną wskaźników kosztów całkowitych (TER – total expense ratio) wszystkich subfunduszy, skupionych w ramach danego funduszu parasolowego. Wynik na poziomie poniżej 2,5 proc. należy uznać za bardzo dobry, a z przedziału od 2,5 do 3 proc za dobry.

Równie istotnym kryterium są też wyniki inwestycyjne. Większość funduszy o najwyższych ocenach regularnie notuje wyniki wyższe od median w swoich kategoriach. Obliczona przez ekspertów częstotliwość występowania takiego zjawiska wynosi w ich przypadku zazwyczaj przeszło 60-70 proc. Oceniając wyniki poszczególnych subfunduszy, pod uwagę wzięto stopy zwrotu kilku okresów: 1, 3, 6, 12, 24 i 36 miesięcy.

Polecamy serwis: Kredyty

Spory udział w ostatecznej ocenie ma także liczba subfunduszy, jakim może pochwalić się dany fundusz parasolowy – im jest ich więcej, tym lepiej. Inwestor ma do wyboru szersze spektrum strategii inwestycyjnych, a zyski cały czas są chronione przed fiskusem.

Za ważne uznano też obecność pod parasolem subfunduszu rynku pieniężnego lub choćby ochronę kapitału, co premiowano jednym dodatkowym punktem. Taki subfundusz jest swojego rodzaju bezpieczną przystanią na wypadek niekorzystnej koniunktury, dotykającej pozostałe, bardziej ryzykowne subfundusze. Pozwala zająć bezpieczną pozycję przy zachowaniu odroczenia podatkowego.

Fundusze parasolowe, skupiające tzw. subfundusze, których liczba może być dowolna, a każdy z nich ma prawo charakteryzować się odmienną strategią inwestycyjną i poziomem ryzyka, umożliwiają inwestorom odroczenie podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki). Fundusze te realizowanych są w przypadku konwersji, czyli zamiany środków pomiędzy subfunduszami. Wspomniane odroczenie może trwać dowolnie długo, pod warunkiem, że kapitał cały czas pozostaje w cieniu parasola. Ponieważ wybór funduszu parasolowego może być dokonywany na dłuższy czas, warto dobrze się nad nim zastanowić.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA