REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek międzynarodowy dla Polski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Rynek międzynarodowy
Rynek międzynarodowy

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2012 PKB w Europie spadło o 02-0,6%. Handel wewnętrzny spadł o 1,5-2,2% w tym okresie. Handel międzynarodowy w Europie spada, również na najsilniejszych rynkach exportowych i importowych. Wyniki exportu dla Polski są korzystne.

REKLAMA

Spada popyt w Niemczech, Czechach, Włoszech, Niderlandach i Francji, Hiszpanii, na Węgrzech.  Jednak oceniając okres 2008-2012 wartość exportu ocenia się na 143,5 mld EUR (wzrost o 23,4%). Import w latach 2008-2012 wzrósł o 8,1% (11,6 mld EUR). Poprawił się bilans handlowy z zagranicą. Dla państw rozwijających się i słabiej rozwiniętych  w Europie ważny jest handel z krajami Europy Wschodniej. Na rynku światowym zmiana PKB w roku 2012 jest oceniana na 2,5% wzrostu rocznie.

REKLAMA

Dla Polski w ostatnich latach ważny jest wzrost wymiany handlowej z zagranicą w zakresie FMCG. W roku 2012 export wzrósł o 17,5% (wartość 17,9 mld EUR). Poprawę salda handlu zagranicznego ocenia się w przemyśle chemicznym (wzrost exportu o 1,7 mld EUR, spadek importu o 1,2%). Najważniejsze dla polskiego exportu są produkty elektromaszynowe (wartość w 2012 56 mld EUR). W roku 2013 wzrost sprzedaży zagranicznej wycenia się na 6% (wobec 2012).  Wartość exportu ocenia się na 74,2 mld EUR.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W Polsce widać znaczny wzrost zainteresowania exportem do UE, Europy Wschodniej i Południowej. Szeroka różnorodność rynków pozwala na rozwój i wzrost handlu dla wielu firm krajowych. Rynki te wymagają innych produktów, o różnym wizerunku i sposobie logistyki, sprzedaży, promocji. Firmy muszą dopasować się do różnorodnych rynków, zasad certyfikacji i różnorodnych kultur, zwyczajów. Zgodnie z badaniami MG rok 2013 i kolejne są okresem zahamowania negatywnych tendencji oraz przyśpieszenia w handlu wewnętrznym i międzynarodowym. Spadek zapotrzebowania i popytu na rynkach europejskich jest znaczny. Widać również wzrost wartości handlu zagranicznego, wzrost wycenia się dla produktów gotowych, wysoko przetworzonych. Wzrasta wartość zamówień, produkty oferowane są oparte na nowych materiałach, nowych technologiach i nowych projektach.

IBAN - czym jest numer IBAN?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W Polsce zmiany technologii (ekologia, innowacje, usprawnienia, oszczędności w użytkowaniu) pozwoliły na produkcje produktów o nowej jakości. Wprowadzanie innowacji i nowoczesności w materiałach (szkło, laminat, dekory, wykończenia, akcesoria) pozwala na wprowadzenie droższych produktów, na nowe rynki, o innej charakterystyce. Innowacyjność była i jest sposobem na spełnienie wymagań rynków Zachodnich i Południowych oraz rozwój i ekspansje. Ważnym atutem jest wzornictwo, design i projekty dla produktów. W roku 2013 wyższe wyniki wzrostu ocenia się w krajach rozwijających się (Europa Środkowa i Południowa) oraz słabiej rozwiniętych (Europa Wschodnia).

Znacznym obciążeniem dla firm są problemy finansowania oraz zadłużenia. Trudne warunki finansowe zniechęcają potencjalnych współpracowników i konsumentów. Firmy szukają pewnych warunków i współpracowników, nie zgadzają się na finansowanie, kredytowanie czy długie przesunięcie płatności. Obciążeniem jest również obniżenie płynności w firmach, zagrożenia tego typu są negatywnie odbierane. Niska płynność transakcji może mieć wpływ na codzienną pracę firmy, jej działalność i pracowników. Wejście i działanie na zagranicznych rynkach wymaga trwałości i pewności współpracy, realizacji zamówień i transakcji.

Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

Rynek międzynarodowy dla Polski jest korzystny, rozwija się handel produktami wysoko przetworzonymi i gotowymi. Ważny jest sektor FMCG, maszyn, chemiczny (tradycyjni polski przemysł). Na rynku międzynarodowym szanse na rozwój ma sektor produktów i akcesoriów dla domu, biura i lokali oraz sektor kosmetyków, ubrań, dodatków.

Niższe opłaty interchange od 2014 roku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA