Rynek międzynarodowy dla Polski
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Spada popyt w Niemczech, Czechach, Włoszech, Niderlandach i Francji, Hiszpanii, na Węgrzech. Jednak oceniając okres 2008-2012 wartość exportu ocenia się na 143,5 mld EUR (wzrost o 23,4%). Import w latach 2008-2012 wzrósł o 8,1% (11,6 mld EUR). Poprawił się bilans handlowy z zagranicą. Dla państw rozwijających się i słabiej rozwiniętych w Europie ważny jest handel z krajami Europy Wschodniej. Na rynku światowym zmiana PKB w roku 2012 jest oceniana na 2,5% wzrostu rocznie.
REKLAMA
Dla Polski w ostatnich latach ważny jest wzrost wymiany handlowej z zagranicą w zakresie FMCG. W roku 2012 export wzrósł o 17,5% (wartość 17,9 mld EUR). Poprawę salda handlu zagranicznego ocenia się w przemyśle chemicznym (wzrost exportu o 1,7 mld EUR, spadek importu o 1,2%). Najważniejsze dla polskiego exportu są produkty elektromaszynowe (wartość w 2012 56 mld EUR). W roku 2013 wzrost sprzedaży zagranicznej wycenia się na 6% (wobec 2012). Wartość exportu ocenia się na 74,2 mld EUR.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
W Polsce widać znaczny wzrost zainteresowania exportem do UE, Europy Wschodniej i Południowej. Szeroka różnorodność rynków pozwala na rozwój i wzrost handlu dla wielu firm krajowych. Rynki te wymagają innych produktów, o różnym wizerunku i sposobie logistyki, sprzedaży, promocji. Firmy muszą dopasować się do różnorodnych rynków, zasad certyfikacji i różnorodnych kultur, zwyczajów. Zgodnie z badaniami MG rok 2013 i kolejne są okresem zahamowania negatywnych tendencji oraz przyśpieszenia w handlu wewnętrznym i międzynarodowym. Spadek zapotrzebowania i popytu na rynkach europejskich jest znaczny. Widać również wzrost wartości handlu zagranicznego, wzrost wycenia się dla produktów gotowych, wysoko przetworzonych. Wzrasta wartość zamówień, produkty oferowane są oparte na nowych materiałach, nowych technologiach i nowych projektach.
REKLAMA
W Polsce zmiany technologii (ekologia, innowacje, usprawnienia, oszczędności w użytkowaniu) pozwoliły na produkcje produktów o nowej jakości. Wprowadzanie innowacji i nowoczesności w materiałach (szkło, laminat, dekory, wykończenia, akcesoria) pozwala na wprowadzenie droższych produktów, na nowe rynki, o innej charakterystyce. Innowacyjność była i jest sposobem na spełnienie wymagań rynków Zachodnich i Południowych oraz rozwój i ekspansje. Ważnym atutem jest wzornictwo, design i projekty dla produktów. W roku 2013 wyższe wyniki wzrostu ocenia się w krajach rozwijających się (Europa Środkowa i Południowa) oraz słabiej rozwiniętych (Europa Wschodnia).
Znacznym obciążeniem dla firm są problemy finansowania oraz zadłużenia. Trudne warunki finansowe zniechęcają potencjalnych współpracowników i konsumentów. Firmy szukają pewnych warunków i współpracowników, nie zgadzają się na finansowanie, kredytowanie czy długie przesunięcie płatności. Obciążeniem jest również obniżenie płynności w firmach, zagrożenia tego typu są negatywnie odbierane. Niska płynność transakcji może mieć wpływ na codzienną pracę firmy, jej działalność i pracowników. Wejście i działanie na zagranicznych rynkach wymaga trwałości i pewności współpracy, realizacji zamówień i transakcji.
Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy
Rynek międzynarodowy dla Polski jest korzystny, rozwija się handel produktami wysoko przetworzonymi i gotowymi. Ważny jest sektor FMCG, maszyn, chemiczny (tradycyjni polski przemysł). Na rynku międzynarodowym szanse na rozwój ma sektor produktów i akcesoriów dla domu, biura i lokali oraz sektor kosmetyków, ubrań, dodatków.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.