REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek międzynarodowy dla Polski

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Rynek międzynarodowy
Rynek międzynarodowy

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2012 PKB w Europie spadło o 02-0,6%. Handel wewnętrzny spadł o 1,5-2,2% w tym okresie. Handel międzynarodowy w Europie spada, również na najsilniejszych rynkach exportowych i importowych. Wyniki exportu dla Polski są korzystne.

REKLAMA

Spada popyt w Niemczech, Czechach, Włoszech, Niderlandach i Francji, Hiszpanii, na Węgrzech.  Jednak oceniając okres 2008-2012 wartość exportu ocenia się na 143,5 mld EUR (wzrost o 23,4%). Import w latach 2008-2012 wzrósł o 8,1% (11,6 mld EUR). Poprawił się bilans handlowy z zagranicą. Dla państw rozwijających się i słabiej rozwiniętych  w Europie ważny jest handel z krajami Europy Wschodniej. Na rynku światowym zmiana PKB w roku 2012 jest oceniana na 2,5% wzrostu rocznie.

REKLAMA

Dla Polski w ostatnich latach ważny jest wzrost wymiany handlowej z zagranicą w zakresie FMCG. W roku 2012 export wzrósł o 17,5% (wartość 17,9 mld EUR). Poprawę salda handlu zagranicznego ocenia się w przemyśle chemicznym (wzrost exportu o 1,7 mld EUR, spadek importu o 1,2%). Najważniejsze dla polskiego exportu są produkty elektromaszynowe (wartość w 2012 56 mld EUR). W roku 2013 wzrost sprzedaży zagranicznej wycenia się na 6% (wobec 2012).  Wartość exportu ocenia się na 74,2 mld EUR.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W Polsce widać znaczny wzrost zainteresowania exportem do UE, Europy Wschodniej i Południowej. Szeroka różnorodność rynków pozwala na rozwój i wzrost handlu dla wielu firm krajowych. Rynki te wymagają innych produktów, o różnym wizerunku i sposobie logistyki, sprzedaży, promocji. Firmy muszą dopasować się do różnorodnych rynków, zasad certyfikacji i różnorodnych kultur, zwyczajów. Zgodnie z badaniami MG rok 2013 i kolejne są okresem zahamowania negatywnych tendencji oraz przyśpieszenia w handlu wewnętrznym i międzynarodowym. Spadek zapotrzebowania i popytu na rynkach europejskich jest znaczny. Widać również wzrost wartości handlu zagranicznego, wzrost wycenia się dla produktów gotowych, wysoko przetworzonych. Wzrasta wartość zamówień, produkty oferowane są oparte na nowych materiałach, nowych technologiach i nowych projektach.

IBAN - czym jest numer IBAN?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W Polsce zmiany technologii (ekologia, innowacje, usprawnienia, oszczędności w użytkowaniu) pozwoliły na produkcje produktów o nowej jakości. Wprowadzanie innowacji i nowoczesności w materiałach (szkło, laminat, dekory, wykończenia, akcesoria) pozwala na wprowadzenie droższych produktów, na nowe rynki, o innej charakterystyce. Innowacyjność była i jest sposobem na spełnienie wymagań rynków Zachodnich i Południowych oraz rozwój i ekspansje. Ważnym atutem jest wzornictwo, design i projekty dla produktów. W roku 2013 wyższe wyniki wzrostu ocenia się w krajach rozwijających się (Europa Środkowa i Południowa) oraz słabiej rozwiniętych (Europa Wschodnia).

Znacznym obciążeniem dla firm są problemy finansowania oraz zadłużenia. Trudne warunki finansowe zniechęcają potencjalnych współpracowników i konsumentów. Firmy szukają pewnych warunków i współpracowników, nie zgadzają się na finansowanie, kredytowanie czy długie przesunięcie płatności. Obciążeniem jest również obniżenie płynności w firmach, zagrożenia tego typu są negatywnie odbierane. Niska płynność transakcji może mieć wpływ na codzienną pracę firmy, jej działalność i pracowników. Wejście i działanie na zagranicznych rynkach wymaga trwałości i pewności współpracy, realizacji zamówień i transakcji.

Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

Rynek międzynarodowy dla Polski jest korzystny, rozwija się handel produktami wysoko przetworzonymi i gotowymi. Ważny jest sektor FMCG, maszyn, chemiczny (tradycyjni polski przemysł). Na rynku międzynarodowym szanse na rozwój ma sektor produktów i akcesoriów dla domu, biura i lokali oraz sektor kosmetyków, ubrań, dodatków.

Niższe opłaty interchange od 2014 roku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA