REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Wierzbowski Eversheds
Usługi prawne dla biznesu
Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku/Fot. Atlantic Polska
Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku/Fot. Atlantic Polska
Atlantic Polska
Atlantic Polska Sp z.o.o

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o OZE z dnia 22 czerwca 2016 roku wprowadziła zmiany związane z realizacją zielonego obowiązku OZE, polegającego na uzyskiwaniu i przedstawianiu do umorzenia świadectw pochodzenia. Przepisy regulują również realizację obowiązku za rok 2016 oraz 2017.

Konieczność ograniczenia istotnego wzrostu kosztów systemu wsparcia OZE, a w konsekwencji znacznej podwyżki cen energii dla odbiorców końcowych spowodowała, że Ministerstwo Energii zaproponowało projekt Rozporządzenia z dnia 8 lipca 2016 roku w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z OZE. Zasadniczym celem projektu jest zmiana wysokości udziału OZE w 2017 roku z 20 proc. na 16 proc.  

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku

W dniu 4 sierpnia 2016 roku Ministerstwo Energii zaproponowało projekt Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 8 lipca 2016 roku w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z OZE (dalej „projekt Rozporządzenia”). Zasadniczym celem projektu jest zmiana wysokości udziału OZE w 2017 roku z 20 proc. na 16 proc. Jest to uzasadnione koniecznością ograniczenia istotnego wzrostu kosztów systemu wsparcia OZE, a w konsekwencji znacznej podwyżki cen energii dla odbiorców końcowych.

Nowelizacja ustawy o OZE z dnia 22 czerwca 2016 roku (dalej „nowelizacja o OZE”) wprowadziła zmiany związane z realizacją zielonego obowiązku OZE, polegającego na uzyskiwaniu i przedstawianiu do umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, alternatywnie uiszczaniu opłaty zastępczej.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym)

REKLAMA

W nowelizacji o OZE przyjęto, że ogólny udział OZE od 2017 roku ma wynosić 20 proc., tj. 19,35 proc. udziału z OZE innych niż biogaz rolniczy lub uiszczonej opłaty zastępczej oraz 0,65 proc. udziału z biogazu rolniczego lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego lub uiszczonej opłaty zastępczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realizacja obowiązku w 2016 roku

W kontekście powyższego na szczególną uwagę zasługują przepisy regulujące realizację obowiązku za rok 2016 oraz 2017. Należy wskazać, że w 2016 roku wielkość udziału za pierwsze półrocze wynosi 15 proc. i obliczana jest na starych zasadach. Wykonanie obowiązku za pierwsze półrocze 2016 roku możliwe jest w terminie do dnia 30 czerwca 2017 roku.

Nowe zasady dotyczą wykonania obowiązku za drugie półrocze 2016 roku. W tym miejscu należy wskazać, że ogólny udział również wynosi 15 proc., w tym udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej; z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 lub innych niż biogaz rolniczy OZE, lub uiszczonej opłaty zastępczej wynosi 14,35 proc.; natomiast z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej wynosi 0,65 proc. Wykonanie obowiązku w zakresie uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego względnie uiszczenia opłaty zastępczej za drugie półrocze 2016 roku możliwe jest również w terminie do dnia 30 czerwca 2017 roku.


Realizacja obowiązku w 2017 roku

Mimo że nowelizacja ustawy o OZE wprowadziła 20 proc. udział OZE w 2017 roku, projekt Rozporządzenia wprowadza zmianę minimalnego udziału na 16 proc.

Oznacza to, że udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej; z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 lub innych niż biogaz rolniczy OZE lub uiszczonej opłaty zastępczej został ukształtowany na poziomie 15,50 proc. (obniżenie z poziomu 19,35 proc.), natomiast z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej na poziomie 0,50 proc. (obniżenie z poziomu 0,65 proc.).

Wykonanie obowiązku w zakresie uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, względnie uiszczenia opłaty zastępczej za 2017 rok możliwe jest w terminie do dnia 30 czerwca 2018 roku.

Warto przypomnieć, że zgodnie z art. 60 ustawy o OZE Minister właściwy do spraw energii może, w drodze rozporządzenia, zmienić wielkość udziału na kolejne lata kalendarzowe, biorąc pod uwagę rodzaj podmiotu zobowiązanego, ilość wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacjach i w małych instalacjach, zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych, dotychczasową wielkość udziału energii elektrycznej i paliw pozyskiwanych z odnawialnych źródeł energii w ogólnej ilości energii i paliw zużywanych w energetyce oraz w transporcie, ilość wytworzonego biogazu rolniczego, a także wysokość ceny energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym.

Z uzasadnienia do projektu Rozporządzenia wynika, że obniżenie wielkości przedmiotowego udziału łącznie do poziomu 16 proc. wynika po pierwsze z konieczności zabezpieczenia interesów odbiorców końcowych przed gwałtownym wzrostem cen energii wynikającej ze wsparcia dla OZE, po drugie jest konsekwencją przesunięcia terminu wejścia w życie rozdziału 4 ustawy o OZE z 1 stycznia na 1 lipca br. Na uwagę zasługuje jednak okoliczność, że zmniejszenie ww. udziału może negatywnie oddziaływać na podmioty wytwarzające energię elektryczną z OZE, gdyż zahamuje to potencjalny wzrost wartości praw majątkowych wynikających z tzw. zielonych certyfikatów.

Zgodnie z planem Rozporządzenie powinno wejść w życie 30 listopada 2016 roku. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Autor: Milena Kazanowska-Kędzierska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA