REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku

 Kancelaria Wierzbowski Eversheds
Usługi prawne dla biznesu
Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku/Fot. Atlantic Polska
Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku/Fot. Atlantic Polska
Atlantic Polska
Atlantic Polska Sp z.o.o

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o OZE z dnia 22 czerwca 2016 roku wprowadziła zmiany związane z realizacją zielonego obowiązku OZE, polegającego na uzyskiwaniu i przedstawianiu do umorzenia świadectw pochodzenia. Przepisy regulują również realizację obowiązku za rok 2016 oraz 2017.

Konieczność ograniczenia istotnego wzrostu kosztów systemu wsparcia OZE, a w konsekwencji znacznej podwyżki cen energii dla odbiorców końcowych spowodowała, że Ministerstwo Energii zaproponowało projekt Rozporządzenia z dnia 8 lipca 2016 roku w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z OZE. Zasadniczym celem projektu jest zmiana wysokości udziału OZE w 2017 roku z 20 proc. na 16 proc.  

REKLAMA

Realizacja obowiązku OZE w 2016 oraz 2017 roku

REKLAMA

W dniu 4 sierpnia 2016 roku Ministerstwo Energii zaproponowało projekt Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 8 lipca 2016 roku w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z OZE (dalej „projekt Rozporządzenia”). Zasadniczym celem projektu jest zmiana wysokości udziału OZE w 2017 roku z 20 proc. na 16 proc. Jest to uzasadnione koniecznością ograniczenia istotnego wzrostu kosztów systemu wsparcia OZE, a w konsekwencji znacznej podwyżki cen energii dla odbiorców końcowych.

Nowelizacja ustawy o OZE z dnia 22 czerwca 2016 roku (dalej „nowelizacja o OZE”) wprowadziła zmiany związane z realizacją zielonego obowiązku OZE, polegającego na uzyskiwaniu i przedstawianiu do umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, alternatywnie uiszczaniu opłaty zastępczej.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym)

W nowelizacji o OZE przyjęto, że ogólny udział OZE od 2017 roku ma wynosić 20 proc., tj. 19,35 proc. udziału z OZE innych niż biogaz rolniczy lub uiszczonej opłaty zastępczej oraz 0,65 proc. udziału z biogazu rolniczego lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego lub uiszczonej opłaty zastępczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realizacja obowiązku w 2016 roku

W kontekście powyższego na szczególną uwagę zasługują przepisy regulujące realizację obowiązku za rok 2016 oraz 2017. Należy wskazać, że w 2016 roku wielkość udziału za pierwsze półrocze wynosi 15 proc. i obliczana jest na starych zasadach. Wykonanie obowiązku za pierwsze półrocze 2016 roku możliwe jest w terminie do dnia 30 czerwca 2017 roku.

Nowe zasady dotyczą wykonania obowiązku za drugie półrocze 2016 roku. W tym miejscu należy wskazać, że ogólny udział również wynosi 15 proc., w tym udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej; z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 lub innych niż biogaz rolniczy OZE, lub uiszczonej opłaty zastępczej wynosi 14,35 proc.; natomiast z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej wynosi 0,65 proc. Wykonanie obowiązku w zakresie uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego względnie uiszczenia opłaty zastępczej za drugie półrocze 2016 roku możliwe jest również w terminie do dnia 30 czerwca 2017 roku.


Realizacja obowiązku w 2017 roku

Mimo że nowelizacja ustawy o OZE wprowadziła 20 proc. udział OZE w 2017 roku, projekt Rozporządzenia wprowadza zmianę minimalnego udziału na 16 proc.

Oznacza to, że udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej; z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 lub innych niż biogaz rolniczy OZE lub uiszczonej opłaty zastępczej został ukształtowany na poziomie 15,50 proc. (obniżenie z poziomu 19,35 proc.), natomiast z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej na poziomie 0,50 proc. (obniżenie z poziomu 0,65 proc.).

Wykonanie obowiązku w zakresie uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, względnie uiszczenia opłaty zastępczej za 2017 rok możliwe jest w terminie do dnia 30 czerwca 2018 roku.

REKLAMA

Warto przypomnieć, że zgodnie z art. 60 ustawy o OZE Minister właściwy do spraw energii może, w drodze rozporządzenia, zmienić wielkość udziału na kolejne lata kalendarzowe, biorąc pod uwagę rodzaj podmiotu zobowiązanego, ilość wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacjach i w małych instalacjach, zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych, dotychczasową wielkość udziału energii elektrycznej i paliw pozyskiwanych z odnawialnych źródeł energii w ogólnej ilości energii i paliw zużywanych w energetyce oraz w transporcie, ilość wytworzonego biogazu rolniczego, a także wysokość ceny energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym.

Z uzasadnienia do projektu Rozporządzenia wynika, że obniżenie wielkości przedmiotowego udziału łącznie do poziomu 16 proc. wynika po pierwsze z konieczności zabezpieczenia interesów odbiorców końcowych przed gwałtownym wzrostem cen energii wynikającej ze wsparcia dla OZE, po drugie jest konsekwencją przesunięcia terminu wejścia w życie rozdziału 4 ustawy o OZE z 1 stycznia na 1 lipca br. Na uwagę zasługuje jednak okoliczność, że zmniejszenie ww. udziału może negatywnie oddziaływać na podmioty wytwarzające energię elektryczną z OZE, gdyż zahamuje to potencjalny wzrost wartości praw majątkowych wynikających z tzw. zielonych certyfikatów.

Zgodnie z planem Rozporządzenie powinno wejść w życie 30 listopada 2016 roku. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Autor: Milena Kazanowska-Kędzierska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej warto złożyć do 3 czerwca 2024 r.

Przedsiębiorcy do 3 czerwca 2024 r. mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Co, jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty?

Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

REKLAMA

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

REKLAMA

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

REKLAMA