REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Źródła obowiązków z zakresu ochrony środowiska

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Mędras
Jakie są źródła obowiązków z zakresu ochrony środowiska?
Jakie są źródła obowiązków z zakresu ochrony środowiska?

REKLAMA

REKLAMA

Od chwili przystąpienia Polski do Unii Europejskiej rola przepisów związanych z ochroną środowiska stale wzrasta. Normy chroniące środowisko obejmują swym zasięgiem nowe rozległe obszary zagadnień – w tym tych dotyczących prowadzenia i wykonywania działalności gospodarczej.

Rosnąca ilość przepisów prawa ochrony środowiska wyznacza coraz większy zakres obowiązków dla przedsiębiorców. Proces częstych zmian prawa ochrony środowiska stał się standardem. Powstaje w ten sposób niesłychanie trudny do opanowania i stosowania gąszcz przepisów. Często są one niespójne, jak również zawierają pokaźny zasób treści technicznej obfitującej w ogromną liczbę pojęć specjalistycznych. Coraz częściej też zrozumienie tych przepisów wymaga od przedsiębiorców specjalistycznej wiedzy, np. z zakresu procesów technologicznych, chemicznych czy biologicznych zachodzących podczas korzystania ze środowiska.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstaw praw oraz obowiązków małych i średnich przedsiębiorców w zakresie ochrony środowiska są przepisy ustawy z 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.)  Przepisy tego aktu prawnego dość precyzyjnie określają, kto jest podmiotem korzystającym ze środowiska. W myśl art. 3 pkt 20 Prawa ochrony środowiska podmiotem takim może być:

  • przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności  gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193 oraz z  2001 r. Nr 49, poz. 509) oraz osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w  zakresie upraw rolnych, chowu lub hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i  rybactwa śródlądowego, oraz osoby wykonujące zawód medyczny w ramach indywidualnej  praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki,
  • jednostka organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy - Prawo  działalności gospodarczej ,
  • osobę fizyczną niebędącą podmiotem, o którym mowa w lit. a), korzystającą ze środowiska  w zakresie, w jakim korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia,

Na każdym przedsiębiorcy spoczywa szereg obowiązków w zakresie ochrony środowiska. Wymagania środowiskowe, którym muszą się oni podporządkować, wynikać mogą z trzech głównych źródeł:

  1. bezpośrednio z przepisów prawa (głównie aktów prawnych rangi ustawy i rozporządzenia);
  2. z decyzji administracyjnych (m.in. wymaganych prawem pozwoleń i zezwoleń);
  3. umów cywilnoprawnych, przy czym warunkowania środowiskowe mogą wynikać również z innych, niż typowo „środowiskowych” decyzji administracyjnych , jak np. z decyzji o pozwoleniu na budowę,
  4. prawa lokalnego, jakim jest np. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,  programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami.

Wymagania środowiskowe wynikające wprost z przepisów prawa

Wymagania środowiskowe wynikające wprost z przepisów prawa są to obowiązki, które można odczytać bezpośrednio z treści ustaw i rozporządzeń. Wśród nich najważniejsze to m.in.:

REKLAMA

  1. obowiązek uzyskania odpowiednich decyzji administracyjnych: pozwoleń, zezwoleń,  uzgodnień itp.,
  2. obowiązek ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska (np. w związku z wprowadzaniem  pyłów lub gazów do powietrza lub odprowadzaniem ścieków do odbiornika),
  3. obowiązek prowadzenia ewidencji rodzaju i wielkości korzystania ze środowiska (np.  ewidencja odpadów),
  4. obowiązek prowadzenia pomiarów emisji (zróżnicowany w zakresie w zależności od rodzaju  prowadzonej działalności),
  5. obowiązek opracowania dokumentów związanych z możliwością wystąpienia poważnych  awarii.

Polecamy: Kiedy firma nie poniesie opłat środowiskowych za pobór wody i wprowadzanie ścieków?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzje administracyjne, z których wynikają obowiązki środowiskowe

Przepisy nakładają na przedsiębiorców obowiązek uzyskania odpowiednich decyzji administracyjnych, pozwalających na wprowadzanie substancji lub energii do środowiska lub na inne rodzaje korzystania ze środowiska. Są to pozwolenia:

  1. na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  2. wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
  3. na wytwarzanie odpadów,
  4. zintegrowane.

Pozwoleń lub zezwoleń wymagają także prowadzenie działalności w zakresie:

  1. zbierania,
  2. transportu,
  3. odzysku lub
  4. unieszkodliwiania odpadów.

Obowiązki wynikać mogą też z innych decyzji, tak więc np. z:

  1. decyzji (starosty lub wojewody) zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
  2. decyzji starosty nakazującej ograniczenie negatywnego oddziaływania albo zagrożenia dla środowiska,
  3. faktu złożenia informacji o zamierzonym sposobie postępowania, tak więc np. z:
    1. przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami,
    2. przedłożenia przez prowadzącego zakład o zwiększonym ryzyku lub o dużym ryzyku programu zapobiegania awariom.

Umowy cywilnoprawne związane z zagadnieniami środowiskowymi

Do najczęściej spotykanych tego typu umów cywilno-prawnych należą umowy zawierane z przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi oraz z firmami zajmującymi się odbiorem odpadów, ich zagospodarowywaniem, czy też unieszkodliwianiem. Przepisy narzucają elementy takich umów, np. najwyższe dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń w ściekach lub dozwolone sposoby zagospodarowania odpadów.

Jednocześnie pamiętać należy, iż odpowiedzialność za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie ochrony środowiska istnieje niezależnie od wystąpienia skutku w postaci zanieczyszczenia środowiska.

Polecamy: Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 1

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA