REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Źródła obowiązków z zakresu ochrony środowiska

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Mędras
Jakie są źródła obowiązków z zakresu ochrony środowiska?
Jakie są źródła obowiązków z zakresu ochrony środowiska?

REKLAMA

REKLAMA

Od chwili przystąpienia Polski do Unii Europejskiej rola przepisów związanych z ochroną środowiska stale wzrasta. Normy chroniące środowisko obejmują swym zasięgiem nowe rozległe obszary zagadnień – w tym tych dotyczących prowadzenia i wykonywania działalności gospodarczej.

Rosnąca ilość przepisów prawa ochrony środowiska wyznacza coraz większy zakres obowiązków dla przedsiębiorców. Proces częstych zmian prawa ochrony środowiska stał się standardem. Powstaje w ten sposób niesłychanie trudny do opanowania i stosowania gąszcz przepisów. Często są one niespójne, jak również zawierają pokaźny zasób treści technicznej obfitującej w ogromną liczbę pojęć specjalistycznych. Coraz częściej też zrozumienie tych przepisów wymaga od przedsiębiorców specjalistycznej wiedzy, np. z zakresu procesów technologicznych, chemicznych czy biologicznych zachodzących podczas korzystania ze środowiska.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstaw praw oraz obowiązków małych i średnich przedsiębiorców w zakresie ochrony środowiska są przepisy ustawy z 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.)  Przepisy tego aktu prawnego dość precyzyjnie określają, kto jest podmiotem korzystającym ze środowiska. W myśl art. 3 pkt 20 Prawa ochrony środowiska podmiotem takim może być:

  • przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności  gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193 oraz z  2001 r. Nr 49, poz. 509) oraz osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w  zakresie upraw rolnych, chowu lub hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i  rybactwa śródlądowego, oraz osoby wykonujące zawód medyczny w ramach indywidualnej  praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki,
  • jednostka organizacyjną niebędącą przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy - Prawo  działalności gospodarczej ,
  • osobę fizyczną niebędącą podmiotem, o którym mowa w lit. a), korzystającą ze środowiska  w zakresie, w jakim korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia,

Na każdym przedsiębiorcy spoczywa szereg obowiązków w zakresie ochrony środowiska. Wymagania środowiskowe, którym muszą się oni podporządkować, wynikać mogą z trzech głównych źródeł:

  1. bezpośrednio z przepisów prawa (głównie aktów prawnych rangi ustawy i rozporządzenia);
  2. z decyzji administracyjnych (m.in. wymaganych prawem pozwoleń i zezwoleń);
  3. umów cywilnoprawnych, przy czym warunkowania środowiskowe mogą wynikać również z innych, niż typowo „środowiskowych” decyzji administracyjnych , jak np. z decyzji o pozwoleniu na budowę,
  4. prawa lokalnego, jakim jest np. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,  programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami.

Wymagania środowiskowe wynikające wprost z przepisów prawa

Wymagania środowiskowe wynikające wprost z przepisów prawa są to obowiązki, które można odczytać bezpośrednio z treści ustaw i rozporządzeń. Wśród nich najważniejsze to m.in.:

REKLAMA

  1. obowiązek uzyskania odpowiednich decyzji administracyjnych: pozwoleń, zezwoleń,  uzgodnień itp.,
  2. obowiązek ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska (np. w związku z wprowadzaniem  pyłów lub gazów do powietrza lub odprowadzaniem ścieków do odbiornika),
  3. obowiązek prowadzenia ewidencji rodzaju i wielkości korzystania ze środowiska (np.  ewidencja odpadów),
  4. obowiązek prowadzenia pomiarów emisji (zróżnicowany w zakresie w zależności od rodzaju  prowadzonej działalności),
  5. obowiązek opracowania dokumentów związanych z możliwością wystąpienia poważnych  awarii.

Polecamy: Kiedy firma nie poniesie opłat środowiskowych za pobór wody i wprowadzanie ścieków?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzje administracyjne, z których wynikają obowiązki środowiskowe

Przepisy nakładają na przedsiębiorców obowiązek uzyskania odpowiednich decyzji administracyjnych, pozwalających na wprowadzanie substancji lub energii do środowiska lub na inne rodzaje korzystania ze środowiska. Są to pozwolenia:

  1. na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  2. wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
  3. na wytwarzanie odpadów,
  4. zintegrowane.

Pozwoleń lub zezwoleń wymagają także prowadzenie działalności w zakresie:

  1. zbierania,
  2. transportu,
  3. odzysku lub
  4. unieszkodliwiania odpadów.

Obowiązki wynikać mogą też z innych decyzji, tak więc np. z:

  1. decyzji (starosty lub wojewody) zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
  2. decyzji starosty nakazującej ograniczenie negatywnego oddziaływania albo zagrożenia dla środowiska,
  3. faktu złożenia informacji o zamierzonym sposobie postępowania, tak więc np. z:
    1. przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami,
    2. przedłożenia przez prowadzącego zakład o zwiększonym ryzyku lub o dużym ryzyku programu zapobiegania awariom.

Umowy cywilnoprawne związane z zagadnieniami środowiskowymi

Do najczęściej spotykanych tego typu umów cywilno-prawnych należą umowy zawierane z przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi oraz z firmami zajmującymi się odbiorem odpadów, ich zagospodarowywaniem, czy też unieszkodliwianiem. Przepisy narzucają elementy takich umów, np. najwyższe dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń w ściekach lub dozwolone sposoby zagospodarowania odpadów.

Jednocześnie pamiętać należy, iż odpowiedzialność za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie ochrony środowiska istnieje niezależnie od wystąpienia skutku w postaci zanieczyszczenia środowiska.

Polecamy: Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 1

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA