REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta rozliczeń z tytułu sprzedaży energii elektrycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Korekta rozliczeń z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. /fot. Fotolia
Korekta rozliczeń z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Specyfika obrotu energią elektryczną skutkuje tym, że faktyczna ilość sprzedanego prądu jest inna, niż wcześniej prognozowano i dokonywano wstępnych płatności. Pewne problemy pojawiają się u tych sprzedawców prądu, którzy są jednocześnie podatnikami podatku akcyzowego z tego tytułu i muszą dokonać korekt złożonych już deklaracji podatkowych.

Ostatnia nowelizacja miała umożliwić podatnikom rozliczanie faktur korygujących „in minus”, podobnie jak faktur „in plus”, na bieżąco. Jednak ustawodawca zapomniał o dokonaniu jednoczesnej zmiany art. 11 ustawy, który nadal uzależnia powstanie obowiązku podatkowego przy sprzedaży w kraju prądu od łącznego spełnienia dwóch warunków: wydania energii elektrycznej oraz wystawienia faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata za ten prąd.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawcy energii elektrycznej, którzy są podatnikami akcyzy z tego tytułu, są zobowiązani do składania do właściwego dla nich naczelnika urzędu celnego miesięcznych deklaracji podatkowych AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/H. Od 1 stycznia 2016 r. deklaracje należy składać w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym (art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie):

● upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej,

● upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, jeżeli termin ten nie został określony w umowie,

REKLAMA

● wystawiono fakturę lub inny dokument, jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju.

Jak z tego wynika, ustawodawca dokonał drobnej modyfikacji art. 24 ust. 1 pkt 2, poszerzając jego wersję o kolejny przypadek. Chodzi tu o sytuację, gdy z wystawionej przez podatnika faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie. W takich sytuacjach od 1 stycznia 2016 r. ilość prądu wynikającego z takiego dokumentu należy ująć w deklaracji za okres, w którym go wystawiono. Do przypadków, gdy będzie miała zastosowanie ta nowa regulacja, można zaliczyć przykładowo rozliczenie faktury za najem lokalu, zawierającą łączną kwotę, bez wyszczególnienia w niej poszczególnych kwot za czynsz i media, w tym zużytą energię elektryczną, którą dostarcza wynajmujący lokal, będący jednocześnie podatnikiem akcyzy prądowej (np. podnajęcie lokalu w budynku elektrowni dla innego podmiotu czy organizacji).

Zobacz serwis: Moja firma

Jak korygować rozliczenia akcyzy

Powstaje pytanie, czy nowa zasada rozliczania faktur i dokumentów, z których nie wynika należność do zapłaty, ma zastosowanie do rozliczania faktur korygujących „in minus”. Jak wynika z uzasadnienia do projektu, taki był cel wprowadzenia tych regulacji.

Dokładna analiza przepisów wskazuje, że sposób dokonania korekty deklaracji akcyzowej, a konkretnie to, który okres będzie korygowany, nadal określa się odmiennie w przypadkach korekt „in minus” i „in plus”.

Korekty „in minus”

Ustawa akcyzowa jednoznacznie określa, że obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju powstaje z momentem wydania tej energii nabywcy końcowemu. Zatem oczywiste jest, że obowiązek ten nie może powstać w stosunku do energii, której faktycznie nie wydano nabywcy. Tym samym w przypadku dokonywania korekty rozliczeń związanej ze sprzedażą mniejszej ilości energii, niż wynikało to z dotychczasowych prognoz, korektę należy rozliczyć za okres, za który rozliczono fakturę lub dokument pierwotny. Wymaga to złożenia korekty deklaracji za ten okres. Gdy wydamy dokument korygujący taką sprzedaż tylko w jednym miesiącu, to składamy korektę deklaracji za ten okres. A gdy z jakichś powodów dokonamy korekty obejmującej dwa lub więcej miesięcy, to musimy złożyć odpowiednią liczbę korekt deklaracji akcyzowych dotyczących tych właśnie miesięcy.

Takie zasady korekty obowiązywały do 31 grudnia 2015 r. i zdaniem autora nie zmieniła ich ostatnia nowelizacja.

W uzasadnieniu do ustawy zmieniającej brzmienie art. 24 znalazł się zapis, iż wprowadzana zmiana (czyli rozszerzenie treści tego przepisu o faktury, z których nie wynika płatność za energię elektryczną sprzedaną w danym okresie) ma doprowadzić do tego, aby faktury „in minus” mogły być ujmowane w rozliczeniach za miesiące, w których zostały wystawione (tak jak korekty „in plus”). Oznacza to, że podatnik mógłby rozliczyć fakturę korygującą „in minus” w deklaracji podatkowej złożonej do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym tę fakturę wystawił. Podkreślić jednak należy, że jednocześnie nie zmieniono art. 11 ustawy o akcyzie, który nadal uzależnia powstanie obowiązku podatkowego przy sprzedaży w kraju prądu od łącznego spełnienia dwóch warunków:

● wydania energii elektrycznej oraz

● wystawienia faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata za ten prąd.

Skoro zatem zobowiązanie podatkowe (czyli to, co płacimy) wynika wyłącznie z obowiązku podatkowego (a przecież nie powstaje obowiązek od faktycznie niewydanej energii) i tylko to, co wynika z obowiązku podatkowego, musimy zadeklarować za odpowiednie okresy (zgodnie z art. 24), to niestety, pomimo zmiany zapisu art. 24 ustawy akcyzowej, korekta „in minus” nadal potwierdza jedynie to, jakie zobowiązanie powinniśmy zadeklarować w pierwotnej deklaracji. Tak więc mimo dobrych chęci ustawodawcy znowelizowany przepis nie będzie mógł, niestety, spełnić pokładanych w nim nadziei. Konieczne wydaje się wprowadzenie innego przepisu, który jednoznacznie nakazywałby ujmować korekty „in minus” w deklaracjach za miesiące, w których byłyby one wystawiane, np. w drodze rozporządzenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 26 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Do czasu wprowadzenia stosownych zmian, w celu uniknięcia ewentualnych kłopotów z organami celnymi lub organami kontroli skarbowej, które mogłyby kwestionować prawo do ujmowania korekt „in minus” w deklaracjach za miesiące ich wystawienia, zasadne byłoby złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

Zapamiętać zatem należy, że wbrew pozorom nie można łączyć ze sobą terminów rozliczania i „płatności” faktur korygujących „in minus” z terminami rozliczania i płatności faktur normalnych i korekt „in plus”. Szersze podstawy prawne takiego właśnie korygowania „in minus” zawarto w przywołanej w końcowej części niniejszego artykułu interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, która niestety nadal zachowuje swoją ważność.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak od 1 stycznia 2016 r. korygujemy rozliczenia z tytułu sprzedaży energii elektrycznej

W artykule m.in.:

  • Korekty „in plus”
  • Jakie stanowisko dotyczące faktur korygujących reprezentują organy podatkowe
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA