REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes do góry nogami wywrócony - Richard Branson

Subskrybuj nas na Youtube
książki, nauka, szkoła/ fot. Fotolia
książki, nauka, szkoła/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To nie jest po prostu kolejna książka o biznesie. To rzecz o tym, jak na lepsze zmieniać świat. W tym swoistym manifeście naszych czasów Branson stawia generalną tezę, że na naszych oczach dobiega końca era industrialna a zaczyna era ludzi. Przywołuje historie przedsiębiorców, którzy wytyczają nowe szlaki przekształcając swoje firmy tak, by stanowiły siłę, czyniącą dobrobyt i społeczny pożytek z korzyścią dla nas i całego globu. „Pora postawić kapitalizm na głowie. Czas wywrócić biznes do góry nogami” – nawołuje Branson.

REKLAMA

Świat, w który żyjemy, przechodzi głębokie zmiany, które determinują takie zjawiska i wydarzenia jak arabska wiosna na Środkowym Wschodzie i Południu Afryki, brutalne konflikty i skrajna bieda w innych częściach świata, zmiany klimatyczne, powodujące ekstremalne zjawiska pogodowe i naturalne katastrofy oraz pogłębiający się kryzys finansowy. Wszystkie te wydarzenia oddziałują w wymiarze lokalnym i całej planety, na pojedynczych ludzi i na całe społeczności. Na maleńkie firmy i wielkie korporacje.

REKLAMA

Koncentracja na zyskach spowodowała znaczące, negatywne i niezamierzone konsekwencje. Choć same metody zarabiania pieniędzy nie są tak istotne jak często tych metod rezultaty. Albo świat biznesu stanie się społecznie odpowiedzialny, albo w niedalekiej przyszłości nie będzie gdzie i jak tego biznesu robić bo skończy się świat, który znamy i w którym żyjemy. Dlatego już dziś musimy zacząć pracować nad zmianą tego stanu rzeczy. Musimy zadziałać wspólnie, aby diametralnie zmienić podejście do wyzwań, z którymi mierzymy się na co dzień.„Nie powinniśmy już ograniczać się do „społecznej odpowiedzialności biznesu”, w której owa „odpowiedzialność” staje się coraz bardziej strywializowana – teraz wszyscy ludzie w firmie powinni brać odpowiedzialność za ulepszanie tego, co robią, zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym” – mówi Richard Branson.

REKLAMA

Świadomy społecznie biznes nie musi być wielki, aby zostawić po sobie pożytecznie znaczący ślad – musi tylko dysponować właściwymi ludźmi. To ludzie w poszczególnych organizacjach – małych i dużych – zjednoczeni, mają siłę huraganu, dzięki czemu powodują zmiany. „My w Virgin podążając tą drogą, wiele nauczyliśmy się od  towarzyszących nam w naszej podróży przedsiębiorców (takich jak Bill Gates) oraz społecznych wizjonerów (jak na przykład Auret Heerden, który miał swój udział w zniesieniu apartheidu)” – wspomina Richard Branson. Wielu z nich już dawno zrozumiało, że zrównoważony rozwój nie jest odrębną kwestią, niezwiązaną z ich interesami. Nie jest to abstrakcyjny lub filantropijny program. Zrównoważony rozwój to niezbędny element każdego biznesu chcącego ze swej działalności czerpać wymierne korzyści.

Ludzie zaczynają rozumieć, że nie jesteśmy na szczycie małego wzgórza zwanego »korporacyjną odpowiedzialnością społeczną«, ale stoimy u podnóża ogromnej góry zwanej »zrównoważonym rozwojem«

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mike Barry, kierownik działu zrównoważonego biznesu Marks & Spencer

Tym, którzy sądzą, że biznes istnieje jedynie po to by osiągać zysk, sugeruję, by pomyśleli jeszcze raz. Biznes osiąga zyski nie tylko, aby trwać. Z pewnością musi istnieć dla wyższego, bardziej szlachetnego celu niż jedynie pieniądze.

Ray Anderson, założyciel Interface Inc.

Richard Branson napisał książkę dla nowej generacji, świeżo upieczonych przedsiębiorców, ale również dla tych od dawna już działających, którzy przekształcają swoje organizacje, starają się rozwijać swój biznes i zarabiać pieniądze, jednocześnie pomagając ludziom i planecie, na której wszyscy żyjemy. Jak wskazuje na to wiele przykładów podanych w Biznes do góry nogami wywrócony, w nadchodzących dekadach będą prosperować te przedsiębiorstwa, które wiedzą, jak dobrze sobie radzić, czyniąc jednocześnie dobro. Te, które będą prowadzić tradycyjny biznes, skupiony wyłącznie na maksymalizacji zysków, nie przetrwają bo po prostu na to nie zasługują.

Fragmenty książki:

Zanim zaczniemy, chcę jasno wytłumaczyć, co rozumiem przez wywracanie biznesu do góry nogami.

Po pierwsze, wymaga to rezygnacji ze skupiania się na krótkoterminowych przychodach na rzecz szerszego zrozumienia, czym tak naprawdę jest tworzenie zysku. Mówię o tworzeniu wartości dla udziałowców, pracowników, klientów, środowiska i wszystkich, których nasz biznes dotyczy.

Po drugie, wywracanie biznesu do góry nogami oznacza włączenie ludzi do kluczowych zadań firmy – tak, aby nasze działania pozwalały tworzyć więcej lepszych miejsc pracy, chronić i odbudowywać zasoby naturalne oraz sprawiały, by ludzie byli zdrowsi i szczęśliwsi. Aby jednocześnie przynosi biznes solidne zyski.

Od dawna powtarzam, że nie ma sprzeczności między celami społecznymi i ekologicznymi a komercyjnymi. W rzeczywistości one się wzajemnie wzmacniają, a przyszła zyskowność biznesu zależy od uwzględnienia wartości społecznych i ekologicznych w kluczowych strategiach biznesu. Wywracanie biznesu do góry nogami zasadniczo oznacza więc, że czynienie dobra jest korzystne dla biznesu.

Kolejna idea, o której będę mówił, to Kapitalizm 24902 – nazwa pochodzi od obwodu Ziemi w milach. (…)Dla wielu firm oznacza to nie drobne poprawki, a wręcz fundamentalne zmiany w strategii i działaniach biznesowych – dotyczące sposobu zarabiania pieniędzy, nie tylko ich wydawania. Kapitalizm 24902 powstał z chęci zysku, ale też stanowi nową wizję tego, jak ten zysk tworzyć i jak rozpowszechniać wartości.(…) Jeśli szybko nie przestawimy się na Kapitalizm 24902, z pewnością będziemy świadkami kolejnych wielkich wojen, ponieważ ludzie będą bili się o ziemię, pożywienie, wodę i paliwo.

(…)W każdym rozdziale tej książki przytoczę przykłady na to, jak różne przedsięwzięcia od wielkich firm, po lokalne społeczne organizacje, mogą rozwijać się i radzić sobie na rynku, robiąc właściwe rzeczy – niezależnie od wielkości”.

Richard Branson jest założycielem Virgin Group. W wieku szesnastu lat stworzył gazetę „Student”. W 1970 roku powołał do życia Virgin, małe przedsiębiorstwo wysyłkowe sprzedające płyty, a wkrótce potem otworzył sklep muzyczny w Londynie. Dwa lata później uruchomił studio nagrań Virgin Records, które przeobraziło się wkrótce w jedną z sześciu najbardziej znanych wytwórni płytowych na świecie. Dziś Virgin Group obejmuje ponad czterysta firm obecnych w ponad trzydziestu krajach. Zaś Branson jest jedynym człowiekiem na świecie, który od zera zbudował warty osiem miliardów dolarów holding działający w ośmiu różnych sektorach. Jeden z jego podmiotów o nazwie Virgin Group Unite pracuje charytatywnie nad rozwijaniem nowego podejścia do problemów społecznych i środowiskowych.

Richard Branson Biznes do góry nogami wywrócony

Tytuł oryginału: Screw business as usual

Ilość str. 440, format: 145x220mm, oprawa miękka ze skrzydełkami,  cena: 39,00 zł

Premiera: 9 lutego 2015r

www.studioemka.com.pl

www.facebook.com/studioemka

Kontakt: Olga Błachnio, tel. 22/ 628 08 38 e-mail: olga@studioemka.com.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA