REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak mierzyć sukces działań relacji inwestorskich?

Jak mierzyć sukces działań relacji inwestorskich?
Jak mierzyć sukces działań relacji inwestorskich?

REKLAMA

REKLAMA

Aby określić efektywność prowadzonych relacji inwestorskich, spółki generalnie nie opierają się na miarach ilościowych. Przede wszystkim bazują na informacjach zwrotnych od społeczności finansowej – formalnych i nieformalnych.

REKLAMA

Osoby zarządzające działami relacji inwestorskich wymieniają następujące sposoby mierzenia skuteczności swoich działań:
• nieformalny feedback od społeczności finansowej – 65%,
• jakość informacji w raportach analityków – 58%,
• jakość spotkań z interesariuszami (akcjonariusze, media) – 50%,
• efektywność wykorzystania czasu zarządu – 46%,
• zachowanie akcji – 42%,
• liczba spotkań indywidualnych – 37%,
• formalny feedback (ocena postrzegalna) – 33%,
• liczba analityków oceniających spółkę – 32%,
• struktura akcjonariuszy – 28%,
• wpływ IRO na decyzję zarządu – 24%,
• utrzymanie bieżącej struktury akcjonariuszy – 15%,
• liczba nowych akcjonariuszy – 15%.

REKLAMA

Interesujące są różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami: w spółkach z Ameryki Północnej najważniejsza jest jakość spotkań (72%) oraz wykorzystanie czasu zarządu (69%), natomiast nieformalny feedback z rynku uzyskał jedynie 65% wskazań. Na rynkach rozwijających się większy nacisk kładzie się natomiast na miary ilościowe: poziom kursu i zachowanie akcji (52%), liczbę spotkań indywidualnych oraz liczbę analityków monitorujących daną spółkę (50%).

Przeczytaj również: Jak inwestować w fundusze polskich akcji?

Warto przytoczyć kilka wypowiedzi sformułowanych przez respondentów:

REKLAMA

„Z miar ilościowych wykorzystujemy przede wszystkim udział procentowy poszczególnych typów inwestorów instytucjonalnych posiadających nasze akcje. Jeśli zaś chodzi o narzędzia jakościowe, sprawdzamy w raportach analityków, czy kluczowe informacje, które przekazaliśmy rynkowi, wracają do nas echem” (megaspółka z Ameryki Północnej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Szczerze – nie stosujemy miar ilościowych. Nie mierzymy np. liczby odbytych road shows czy zmienności kursu akcji albo poziomu zgodności ceny rekomendowanej przez analityków i naszych szacunków. Mamy natomiast bliski kontakt z zarządem, do którego feedback dociera różnymi drogami. Ponadto przeprowadzamy własne badania odbioru relacji inwestorskich na bazie feedbacku, jak nasze relacje inwestorskie są postrzegane na rynku i jak relacje inwestorskie same postrzegają swój odbiór na rynku” (duża spółka z Europy Zachodniej).

Polecamy serwis Lokaty

„Relacje inwestorskie są odpowiedzialne za to, aby zarząd był dobrze poinformowany na temat tego co się dzieje na rynku kapitałowym, jak spółka jest postrzegana, jakie są możliwości i ryzyko w związku z opinią rynku i jak firma jest wyceniana” (megaspółka z Ameryki Północnej).

„Przy takim określeniu relacji inwestorskich oczywiście najlepszym narzędziem oceny jakości tych działań jest opinia zarządu czy satysfakcjonują ich informacje dostarczane przez specjalistów ds. relacji inwestorskich. Prezes i dyrektor finansowy spotykają się z inwestorami i wówczas zadają pytania o jakość relacji inwestorskich” (średnia spółka z Rosji).

„Naszą efektywność mierzymy przez analizę raportów analityków – czy nasz przekaz wywołał rezonans, a także w ilu miejscach w raporcie popełniono błąd. Ponadto analizujemy, kto jest naszym akcjonariuszem i czy posiadamy dobrą listę akcjonariuszy” (megaspółka z Ameryki Północnej).

„Częściowo mierzymy to w ramach spotkań indywidualnych z dużymi inwestorami – czy zwiększyli swoje udziały w spółce, czy nie. Ponadto analizujemy wypowiedzi analityków na temat spółki – czy zrozumieli co chcieliśmy im przekazać. Sprawdzamy więc, czy inwestorzy polegają na tym, co im przekazujemy” (średnia spółka z regionu Pacyfiku).

Fragment pochodzi z książki „Relacje inwestorskie. Ewolucja – Funkcjonowanie – Wyzwania” Danuty Dziawgo (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA