REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak mierzyć sukces działań relacji inwestorskich?

Jak mierzyć sukces działań relacji inwestorskich?
Jak mierzyć sukces działań relacji inwestorskich?

REKLAMA

REKLAMA

Aby określić efektywność prowadzonych relacji inwestorskich, spółki generalnie nie opierają się na miarach ilościowych. Przede wszystkim bazują na informacjach zwrotnych od społeczności finansowej – formalnych i nieformalnych.

REKLAMA

Osoby zarządzające działami relacji inwestorskich wymieniają następujące sposoby mierzenia skuteczności swoich działań:
• nieformalny feedback od społeczności finansowej – 65%,
• jakość informacji w raportach analityków – 58%,
• jakość spotkań z interesariuszami (akcjonariusze, media) – 50%,
• efektywność wykorzystania czasu zarządu – 46%,
• zachowanie akcji – 42%,
• liczba spotkań indywidualnych – 37%,
• formalny feedback (ocena postrzegalna) – 33%,
• liczba analityków oceniających spółkę – 32%,
• struktura akcjonariuszy – 28%,
• wpływ IRO na decyzję zarządu – 24%,
• utrzymanie bieżącej struktury akcjonariuszy – 15%,
• liczba nowych akcjonariuszy – 15%.

REKLAMA

Interesujące są różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami: w spółkach z Ameryki Północnej najważniejsza jest jakość spotkań (72%) oraz wykorzystanie czasu zarządu (69%), natomiast nieformalny feedback z rynku uzyskał jedynie 65% wskazań. Na rynkach rozwijających się większy nacisk kładzie się natomiast na miary ilościowe: poziom kursu i zachowanie akcji (52%), liczbę spotkań indywidualnych oraz liczbę analityków monitorujących daną spółkę (50%).

Przeczytaj również: Jak inwestować w fundusze polskich akcji?

Warto przytoczyć kilka wypowiedzi sformułowanych przez respondentów:

REKLAMA

„Z miar ilościowych wykorzystujemy przede wszystkim udział procentowy poszczególnych typów inwestorów instytucjonalnych posiadających nasze akcje. Jeśli zaś chodzi o narzędzia jakościowe, sprawdzamy w raportach analityków, czy kluczowe informacje, które przekazaliśmy rynkowi, wracają do nas echem” (megaspółka z Ameryki Północnej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Szczerze – nie stosujemy miar ilościowych. Nie mierzymy np. liczby odbytych road shows czy zmienności kursu akcji albo poziomu zgodności ceny rekomendowanej przez analityków i naszych szacunków. Mamy natomiast bliski kontakt z zarządem, do którego feedback dociera różnymi drogami. Ponadto przeprowadzamy własne badania odbioru relacji inwestorskich na bazie feedbacku, jak nasze relacje inwestorskie są postrzegane na rynku i jak relacje inwestorskie same postrzegają swój odbiór na rynku” (duża spółka z Europy Zachodniej).

Polecamy serwis Lokaty

„Relacje inwestorskie są odpowiedzialne za to, aby zarząd był dobrze poinformowany na temat tego co się dzieje na rynku kapitałowym, jak spółka jest postrzegana, jakie są możliwości i ryzyko w związku z opinią rynku i jak firma jest wyceniana” (megaspółka z Ameryki Północnej).

„Przy takim określeniu relacji inwestorskich oczywiście najlepszym narzędziem oceny jakości tych działań jest opinia zarządu czy satysfakcjonują ich informacje dostarczane przez specjalistów ds. relacji inwestorskich. Prezes i dyrektor finansowy spotykają się z inwestorami i wówczas zadają pytania o jakość relacji inwestorskich” (średnia spółka z Rosji).

„Naszą efektywność mierzymy przez analizę raportów analityków – czy nasz przekaz wywołał rezonans, a także w ilu miejscach w raporcie popełniono błąd. Ponadto analizujemy, kto jest naszym akcjonariuszem i czy posiadamy dobrą listę akcjonariuszy” (megaspółka z Ameryki Północnej).

„Częściowo mierzymy to w ramach spotkań indywidualnych z dużymi inwestorami – czy zwiększyli swoje udziały w spółce, czy nie. Ponadto analizujemy wypowiedzi analityków na temat spółki – czy zrozumieli co chcieliśmy im przekazać. Sprawdzamy więc, czy inwestorzy polegają na tym, co im przekazujemy” (średnia spółka z regionu Pacyfiku).

Fragment pochodzi z książki „Relacje inwestorskie. Ewolucja – Funkcjonowanie – Wyzwania” Danuty Dziawgo (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA