REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego dla pracowników firmy

Talento
Firma konsultingowa
Jak przygotować wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego dla pracowników firmy
Jak przygotować wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego dla pracowników firmy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Innym sposobem skorzystania ze środków Programu Kapitał Ludzki jest samodzielne zaplanowanie, przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu szkoleniowego dla pracowników firmy.

Wnioski na ponadregionalne i ogólnopolskie projekty szkoleniowe (działanie 2.1.1) przyjmuje w ramach ogłaszanych raz w roku konkursów Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Minimalna wartość takiego projektu to 50.000 PLN, a maksymalna długość trwania to 24 miesiące. Projekt szkoleń zamkniętych, przeznaczonych dla konkretnej firmy lub grupy firm musi mieć charakter ponadregionalny, czyli obejmować pracowników przedsiębiorstw posiadających struktury organizacyjne (np. filie, oddziały), w co najmniej 2 województwach, a uczestnikami szkoleń muszą być osoby pracujące w ramach struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa znajdujących się w co najmniej 2 województwach.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy (w tym firmy szkoleniowe), którzy chcieliby świadczyć usługi szkoleniowe dla innych przedsiębiorstw mogą złożyć wniosek o dofinansowanie projektu przewidującego organizację szkoleń otwartych, czyli takich, w których udział mogą wziąć wszyscy zainteresowani pracownicy przedsiębiorstw. W tym przypadku szkolenia muszą być przeznaczone do pracowników przedsiębiorstw, z co najmniej 5 województw i odbywać się w co najmniej 5 województwach.

Z nieoficjalnych jeszcze informacji wynika, że już w tegorocznym naborze, zaplanowanym na II kwartał bieżącego roku mają zostać zaostrzone kryteria dotyczące charakteru i tematyki szkoleń otwartych. W celu bardziej efektywnego wykorzystania środków w najbardziej prorozwojowych gałęziach gospodarki zdecydowano, że tego typu szkolenia maja albo dotyczyć tylko umiejętności technicznych albo dotyczyć umiejętności społecznych ale w takim przypadku adresowane maja być do kadr z wykształceniem technicznym.

Porównaj: Jakie są możliwości szkolenia pracowników ze środków unijnych

REKLAMA

Firmy prowadzące działalność w granicach 1 województwa korzystać mogą ze środków działania 8.1.1 Programu Kapitał Ludzki, które realizowane jest na szczeblu regionalnym przez wojewódzkie urzędy pracy lub urzędy marszałkowskie. Pełna lista instytucji znajduje się na stronie internetowej poświęconej POKL www.efs.gov.pl, zakładka „Instytucje realizujące Program”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskodawcami mogą być samodzielnie firmy chcące szkolić własnych pracowników, jak i firmy szkoleniowe, które na bazie przeprowadzonej analizy potrzeb szkoleniowych danej firmy przygotują dla niej projekt i złożą wniosek o dofinansowanie. Jednak część regionów wprowadza ograniczenia dotyczące ilości wniosków składanych przez 1 wnioskodawcę (najczęściej do 1 wniosku na konkurs), tak, aby przedsiębiorcy sami występowali w roli. Minimalna wartość takiego projektu to najczęściej 50.000 PLN, chociaż w niektórych regionach może być znacznie wyższa, np. w woj. podkarpackim jest to 300.000 PLN. Maksymalny okres trwania to 24 miesiące.

Tematyka szkoleń w zasadzie nie jest ograniczona, musi tylko odpowiadać na zdiagnozowane potrzeby szkoleniowe firmy i jej pracowników.

Dokumenty POKL wymieniają jako przykładowe szkolenia z zakresu zarządzania, identyfikacji potrzeb w zakresie kwalifikacji pracowników, organizacji pracy, zarządzania BHP, elastycznych form pracy, wdrażania technologii produkcyjnych przyjaznych środowisku, wykorzystania w prowadzonej działalności technologii ICT. Dodatkowo premiowane są szkolenia i kursy, które kończą się uzyskaniem przez uczestników powszechnie uznawanych, wydawanych przez zewnętrzne instytucje dyplomów i certyfikatów, np. językowych lub tzw. ECDL – komputerowego prawa jazdy.

Dla przedsiębiorstw i pracowników przedsiębiorstw stojących przed koniecznością przeprowadzenia restrukturyzacji firmy, z którą wiąże się często konieczność przekwalifikowania części kadry i redukcji zatrudnienia przeznaczone jest działanie 8.1.2 POKL „Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie”. Dofinansowanie mogą uzyskać projekty mające na celu podnoszenie świadomości pracowników i kadr zarządzających modernizowanych firm w zakresie możliwości i potrzeby realizacji projektów wspierających procesy zmian poprzez szkolenia i doradztwo. Poziomy wsparcia na projekty szkoleniowe są identyczne jak w w/w opisanych działaniach. Projekty mogą obejmować szkolenia dla zwalnianych pracowników, dzięki którym łatwiej znajdą pracę w innych przedsiębiorstwach, szkolenia dla pracowników restrukturyzowanych firm lub działów firm w celu przygotowania do zmiany profilu działalności lub produkcji, a nawet mogą przewidywać wsparcie szkoleniowo-doradcze i finansowe w formie jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozpoczęcie własnej działalności dla zwalnianych osób.

Polecamy serwis Zakładam firmę

Do kosztów kwalifikowanych w projektach szkoleniowych należeć mogą właściwie wszystkie koszty wiążące się z organizacją szkoleń, tj. wynagrodzenia trenerów i instruktorów, wynajem pomieszczeń na szkolenia, koszty egzaminów i certyfikatów, zakup materiałów szkoleniowych oraz koszty ogólne w części związanej z projektem (obsługa księgowa, materiały biurowe, media, telefony itp.), koszty niezbędnych prac adaptacyjnych i zakupu środków trwałych związanych z projektem. Wszystkie koszty muszą zostać zaplanowane we wniosku o dofinansowanie i uzasadnione musi być ich poniesienie w kontekście realizacji projektu.

Konkursy na projekty ogłaszane są w 2 formach: konkursów otwartych i zamkniętych. Różnią się one czasem trwania naboru wniosków. W konkursach zamkniętych określone są daty początkowe i końcowe, pomiędzy którymi można składać wnioski. Dopiero po zamknięciu naboru wniosków rozpoczyna się proces ich oceny. W konkursach otwartych określona jest tylko data otwarcia naboru i wnioski przyjmowane są do momentu osiągnięcia określonej kwoty wnioskowanej łącznie w złożonych wnioskach, np. jako 150% kwoty przeznaczonej na dany nabór. Dokumentacja konkursowa w przypadku konkursów otwartych, określająca zasady naboru, typy projektów i kryteria oceny, publikowana jest z wyprzedzeniem. Ma to dać Wnioskodawcom czas na przygotowanie wniosków, ponieważ najlepiej złożyć wniosek jak najwcześniej po otwarciu konkursu, gdyż nie znana jest data jego zamknięcia. Dodatkowo w konkursach otwartych pierwsza ocena, ocena formalna, przeprowadzana jest na bieżąco. Jeżeli okaże się że nasz wniosek nie spełnia założonych kryteriów, a konkurs nie został jeszcze zamknięty, można po poprawie złożyć go ponownie.

Z początkiem 2010 r. weszły w życie nowe zasady dokonywania wyboru projektów w ramach POKL. Skracają one czas oceny wniosków do 80 dni. Zdarzały się sytuacje, kiedy ocena projektów trwała nawet ponad 6 miesięcy, co najczęściej uzasadniano dużą liczbą złożonych projektów. Następnie od uzyskania decyzji o przyznaniu dofinansowania mijały kolejne 3-4 miesiące. Powodowało to w najlepszym przypadku konieczność dokonania przesunięć w założonym harmonogramie realizacji projektu. Nowe zasady wyporu projektów wprowadzają też minimalny okres trwania naboru projektów w ramach konkursów otwartych wynoszący 20 dni kalendarzowych. Dotychczas dochodziło do sytuacji, kiedy w konkursie otwartym w pierwszych 2-3 dniach wpływało tyle wniosków, że nabór został zawieszany.

Jak wynika z list rankingowych projektów i podsumowań firmy małe i średnie rzadko korzystają ze wsparcia na szkolenia pracowników. Powody wymienia się najczęściej dwa.

Po pierwsze firma ubiegająca się o dofinansowanie projektu szkoleniowego musi wykazać się odpowiednią kondycją finansową. Kwota łączna projektu jest porównywana z wysokością obrotów firmy za ostatni rok. M.in. na tej podstawie oceniany jest potencjał Wnioskodawcy niezbędny do zapewnienia płynnej realizacji projektu. Ma być zabezpieczeniem w okresie oczekiwania na kolejne transze dotacji. Poszczególne instytucje w różny sposób podchodzą do tego kryterium. Jedne pozytywnie oceniają potencjał wnioskodawcy, jeżeli budżet projektu nie przekracza 1,5-krotności przychodów wnioskodawcy za okres porównywalny z okresem realizacji projektu. W województwie mazowieckim w tym roku obowiązywać będzie zasada odwrotna, tj. przychody beneficjenta za jeden z dwóch ostatnich zamkniętych lat obrotowych są co najmniej półtora razy wyższe niż całkowita wartość projektu. Pewnym wyjściem może być realizacja projektu w partnerstwie.

Po drugie problemem bywa konieczność wniesienia wkładu własnego. Może on być co prawda wnoszony w formie czasu pracy osób zaangażowanych w realizacje projektu, jednak muszą one wtedy odbywać się w godzinach pracy.

Problematyczne jest również samo wypełnianie formularza wniosku. Konieczna jest duża precyzja i uwaga przy wypełnianiu, ponieważ nie wypełnienie bądź błędne wypełnienie nawet 1 pola może skutkować odrzuceniem wniosku na pierwszym etapie oceny. Nie można po złożeniu wniosku tego typu błędów poprawiać, co jest możliwe w większości pozostałych programów. Od początku wdrażania POKL podręczniki, wytyczne i regulaminy rozrastają się o kolejne nowelizacje. Z początkiem 2010 r. weszły w życie zmiany w kilku najważniejszych dokumentach. Przygotowując się do napisania wniosku koniecznie trzeba opierać się na aktualnie obowiązujących wytycznych. Najważniejszymi dokumentami są: zasady finansowania POKL, szczegółowy opis priorytetów, podręcznik wskaźników oraz od 2009r. standard minimum wniosku PO KL z perspektywy realizacji zasady równości szans. Łącznie dokumenty te zajmują już ponad 1000 stron, a standardowy wniosek o dofinansowanie projektu w ramach PO KL ma ok. 20-25 stron.

Mimo opisanych wyżej problemów warto sięgnąć po dofinansowania z POKL. Pozwolą one m.in. uporządkować i usystematyzować politykę szkoleniową firmy. Pracownicy z kolei chętnie wezmą udział w szkoleniach dostępnych za niewielkie pieniądze lub nawet „ufundowanych’ przez pracodawcę.

Sposobem na ominięcie złożoności procedur złożonych z wnioskowaniem, zarządzaniem i rozliczaniem projektów szkoleniowych i uniknięcie problemów na każdym z tych etapów jest skorzystanie z doświadczenia i wiedzy ekspertów z zakresu pozyskiwania i zarządzania projektami współfinansowanymi ze środków unijnych.

Szymon Woźniak - koordynator projektów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA