REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim – część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim
Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój mikroprzedsiębiorstw w województwie dolnośląskim ma szansę nabrać tempa. Wszystko dzięki unijnym dotacjom inwestycyjnym. Pamiętajmy, jednak, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez nas w trakcie realizacji projektu będą mogły zostać objęte wsparciem.

Sprostanie przez wnioskodawców szeregowi wymogów formalnych związanych z kwalifikowalnością wydatków w ramach programów unijnych wymaga wiedzy i doświadczenia. W poprzednim artykule przedstawione zostały tylko podstawowe zasady kwalifikowalności w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Dolnośląskiego. Teraz nadszedł czas na szczegółowe zapoznanie się z zasadami i kategoriami wydatków kwalifikowanych, które mogą zostać poniesione na realizację projektów w ramach działania 1.1 E. Pamiętajmy jednak, że podstawowym i obowiązującym źródłem informacji o kwalifikowalności są dokumenty programowe oraz dokumentacja konkursowa.

REKLAMA

Podstawowa zasada jest taka, że wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki poniesione przez beneficjenta w okresie realizacji projektu, lecz nie wcześniej niż po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

W przypadku, gdy rozpoczęcie realizacji inwestycji następuje w terminie wcześniejszym niż po dniu złożenia wniosku, dyskwalifikuje to projekt do otrzymania dofinansowania.

REKLAMA

Za rozpoczęcie realizacji inwestycji należy uznać dzień rozpoczęcia robót budowlanych lub podjęcie pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji. Innymi słowy rozpoczęciem realizacji projektu może być np. wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie, wykonanie niwelacji terenu, zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów czy wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.

Jeszcze jedna ważna informacja – za dzień złożenia wniosku o dofinansowanie traktowany jest dzień rejestracji wniosku w Internetowym Rejestratorze Wniosków umieszczonym na stronie Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej, czyli w przypadku tego naboru 29 czerwca br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców

Do wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem zalicza się:

1. Wydatki poniesione na nabycie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego gruntu (nieruchomości niezabudowanej) do wysokości 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • grunt ten jest niezbędny do realizacji projektu,
  • opinia rzeczoznawcy majątkowego potwierdza, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej gruntu,
  • w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia grunt nie był nabyty z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.

Porównaj: Jak przygotować wnioskek o dofinansowanie projektu szkoleniowego dla pracowników firmy

2. Wydatki poniesione na nabycie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • nieruchomość jest niezbędna do realizacji projektu,
  • opinia rzeczoznawcy majątkowego potwierdza, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości,
  • w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia nieruchomość nie była nabyta z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej,
  • nieruchomość będzie używana wyłącznie zgodnie z celami projektu objętego wsparciem.

3. Nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym budowli i budynków pod warunkiem, że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu inwestycyjnego objętego pomocą, maszyn i urządzeń, narzędzi, przyrządów i aparatury, wyposażenia technicznego dla prac biurowych oraz infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • zostaną nabyte od strony trzeciej na warunkach rynkowych,
  • zostaną ujęte w aktywach nabywcy,
  • będą wykorzystywane wyłącznie przez nabywcę.

4. Wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Wydatki poniesione na nabycie wartości materialnych i prawnych będą mogły zostać uznane za kwalifikowane, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

  • będą wykorzystywane wyłącznie na cele projektu objętego wsparciem,
  • będą wykorzystywane wyłącznie w jednostce otrzymującej pomoc,
  • będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
  • będą stanowić aktywa przedsiębiorcy, który otrzymał wsparcie i pozostaną w jego przedsiębiorstwie przez co najmniej 3 lata od dnia zakończenia realizacji inwestycji.

5. Wydatki poniesione przez mikro przedsiębiorcę na zakup analiz przygotowawczych i usług doradczych związanych z inwestycją, przy czym usługi te nie mogą stanowić elementu stałej lub okresowej działalności przedsiębiorcy lub być związane z bieżącymi wydatkami operacyjnymi przedsiębiorcy.

Polecamy serwis Szkolenia

6. Wydatki na zakup szkoleń specjalistycznych koniecznych do prawidłowego wdrożenia inwestycji, do wysokości nie przekraczającej 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Szczegółowy wykaz wydatków kwalifikowanych w ramach tego konkursu zawiera dokumentacja programowa jak również Wytyczne dla Wnioskodawców, schemat 1.1 E Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA