REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim – część II

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim
Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój mikroprzedsiębiorstw w województwie dolnośląskim ma szansę nabrać tempa. Wszystko dzięki unijnym dotacjom inwestycyjnym. Pamiętajmy, jednak, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez nas w trakcie realizacji projektu będą mogły zostać objęte wsparciem.

Sprostanie przez wnioskodawców szeregowi wymogów formalnych związanych z kwalifikowalnością wydatków w ramach programów unijnych wymaga wiedzy i doświadczenia. W poprzednim artykule przedstawione zostały tylko podstawowe zasady kwalifikowalności w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Dolnośląskiego. Teraz nadszedł czas na szczegółowe zapoznanie się z zasadami i kategoriami wydatków kwalifikowanych, które mogą zostać poniesione na realizację projektów w ramach działania 1.1 E. Pamiętajmy jednak, że podstawowym i obowiązującym źródłem informacji o kwalifikowalności są dokumenty programowe oraz dokumentacja konkursowa.

REKLAMA

Podstawowa zasada jest taka, że wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki poniesione przez beneficjenta w okresie realizacji projektu, lecz nie wcześniej niż po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

W przypadku, gdy rozpoczęcie realizacji inwestycji następuje w terminie wcześniejszym niż po dniu złożenia wniosku, dyskwalifikuje to projekt do otrzymania dofinansowania.

REKLAMA

Za rozpoczęcie realizacji inwestycji należy uznać dzień rozpoczęcia robót budowlanych lub podjęcie pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji. Innymi słowy rozpoczęciem realizacji projektu może być np. wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie, wykonanie niwelacji terenu, zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów czy wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.

Jeszcze jedna ważna informacja – za dzień złożenia wniosku o dofinansowanie traktowany jest dzień rejestracji wniosku w Internetowym Rejestratorze Wniosków umieszczonym na stronie Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej, czyli w przypadku tego naboru 29 czerwca br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców

Do wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem zalicza się:

1. Wydatki poniesione na nabycie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego gruntu (nieruchomości niezabudowanej) do wysokości 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • grunt ten jest niezbędny do realizacji projektu,
  • opinia rzeczoznawcy majątkowego potwierdza, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej gruntu,
  • w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia grunt nie był nabyty z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.

Porównaj: Jak przygotować wnioskek o dofinansowanie projektu szkoleniowego dla pracowników firmy

2. Wydatki poniesione na nabycie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • nieruchomość jest niezbędna do realizacji projektu,
  • opinia rzeczoznawcy majątkowego potwierdza, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości,
  • w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia nieruchomość nie była nabyta z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej,
  • nieruchomość będzie używana wyłącznie zgodnie z celami projektu objętego wsparciem.

3. Nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym budowli i budynków pod warunkiem, że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu inwestycyjnego objętego pomocą, maszyn i urządzeń, narzędzi, przyrządów i aparatury, wyposażenia technicznego dla prac biurowych oraz infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • zostaną nabyte od strony trzeciej na warunkach rynkowych,
  • zostaną ujęte w aktywach nabywcy,
  • będą wykorzystywane wyłącznie przez nabywcę.

4. Wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Wydatki poniesione na nabycie wartości materialnych i prawnych będą mogły zostać uznane za kwalifikowane, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

  • będą wykorzystywane wyłącznie na cele projektu objętego wsparciem,
  • będą wykorzystywane wyłącznie w jednostce otrzymującej pomoc,
  • będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
  • będą stanowić aktywa przedsiębiorcy, który otrzymał wsparcie i pozostaną w jego przedsiębiorstwie przez co najmniej 3 lata od dnia zakończenia realizacji inwestycji.

5. Wydatki poniesione przez mikro przedsiębiorcę na zakup analiz przygotowawczych i usług doradczych związanych z inwestycją, przy czym usługi te nie mogą stanowić elementu stałej lub okresowej działalności przedsiębiorcy lub być związane z bieżącymi wydatkami operacyjnymi przedsiębiorcy.

Polecamy serwis Szkolenia

6. Wydatki na zakup szkoleń specjalistycznych koniecznych do prawidłowego wdrożenia inwestycji, do wysokości nie przekraczającej 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Szczegółowy wykaz wydatków kwalifikowanych w ramach tego konkursu zawiera dokumentacja programowa jak również Wytyczne dla Wnioskodawców, schemat 1.1 E Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA