REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim – część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim
Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców w województwie dolnośląskim

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój mikroprzedsiębiorstw w województwie dolnośląskim ma szansę nabrać tempa. Wszystko dzięki unijnym dotacjom inwestycyjnym. Pamiętajmy, jednak, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez nas w trakcie realizacji projektu będą mogły zostać objęte wsparciem.

Sprostanie przez wnioskodawców szeregowi wymogów formalnych związanych z kwalifikowalnością wydatków w ramach programów unijnych wymaga wiedzy i doświadczenia. W poprzednim artykule przedstawione zostały tylko podstawowe zasady kwalifikowalności w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Dolnośląskiego. Teraz nadszedł czas na szczegółowe zapoznanie się z zasadami i kategoriami wydatków kwalifikowanych, które mogą zostać poniesione na realizację projektów w ramach działania 1.1 E. Pamiętajmy jednak, że podstawowym i obowiązującym źródłem informacji o kwalifikowalności są dokumenty programowe oraz dokumentacja konkursowa.

REKLAMA

Podstawowa zasada jest taka, że wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki poniesione przez beneficjenta w okresie realizacji projektu, lecz nie wcześniej niż po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

W przypadku, gdy rozpoczęcie realizacji inwestycji następuje w terminie wcześniejszym niż po dniu złożenia wniosku, dyskwalifikuje to projekt do otrzymania dofinansowania.

REKLAMA

Za rozpoczęcie realizacji inwestycji należy uznać dzień rozpoczęcia robót budowlanych lub podjęcie pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji. Innymi słowy rozpoczęciem realizacji projektu może być np. wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie, wykonanie niwelacji terenu, zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów czy wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.

Jeszcze jedna ważna informacja – za dzień złożenia wniosku o dofinansowanie traktowany jest dzień rejestracji wniosku w Internetowym Rejestratorze Wniosków umieszczonym na stronie Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej, czyli w przypadku tego naboru 29 czerwca br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców

Do wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem zalicza się:

1. Wydatki poniesione na nabycie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego gruntu (nieruchomości niezabudowanej) do wysokości 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • grunt ten jest niezbędny do realizacji projektu,
  • opinia rzeczoznawcy majątkowego potwierdza, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej gruntu,
  • w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia grunt nie był nabyty z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.

Porównaj: Jak przygotować wnioskek o dofinansowanie projektu szkoleniowego dla pracowników firmy

2. Wydatki poniesione na nabycie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • nieruchomość jest niezbędna do realizacji projektu,
  • opinia rzeczoznawcy majątkowego potwierdza, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości,
  • w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia nieruchomość nie była nabyta z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej,
  • nieruchomość będzie używana wyłącznie zgodnie z celami projektu objętego wsparciem.

3. Nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym budowli i budynków pod warunkiem, że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu inwestycyjnego objętego pomocą, maszyn i urządzeń, narzędzi, przyrządów i aparatury, wyposażenia technicznego dla prac biurowych oraz infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją.

Taki wydatek taki będzie mógł zostać uznany za kwalifikowany pod warunkiem, że:

  • zostaną nabyte od strony trzeciej na warunkach rynkowych,
  • zostaną ujęte w aktywach nabywcy,
  • będą wykorzystywane wyłącznie przez nabywcę.

4. Wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz nieopatentowanej wiedzy technicznej.

Wydatki poniesione na nabycie wartości materialnych i prawnych będą mogły zostać uznane za kwalifikowane, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

  • będą wykorzystywane wyłącznie na cele projektu objętego wsparciem,
  • będą wykorzystywane wyłącznie w jednostce otrzymującej pomoc,
  • będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
  • będą stanowić aktywa przedsiębiorcy, który otrzymał wsparcie i pozostaną w jego przedsiębiorstwie przez co najmniej 3 lata od dnia zakończenia realizacji inwestycji.

5. Wydatki poniesione przez mikro przedsiębiorcę na zakup analiz przygotowawczych i usług doradczych związanych z inwestycją, przy czym usługi te nie mogą stanowić elementu stałej lub okresowej działalności przedsiębiorcy lub być związane z bieżącymi wydatkami operacyjnymi przedsiębiorcy.

Polecamy serwis Szkolenia

6. Wydatki na zakup szkoleń specjalistycznych koniecznych do prawidłowego wdrożenia inwestycji, do wysokości nie przekraczającej 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Szczegółowy wykaz wydatków kwalifikowanych w ramach tego konkursu zawiera dokumentacja programowa jak również Wytyczne dla Wnioskodawców, schemat 1.1 E Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA