REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pozyskiwać fundusze europejskie, czyli regionalne programy operacyjne w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Regionalne programy operacyjne
Regionalne programy operacyjne

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i planujesz realizację nowoczesnego przedsięwzięcia, zainteresuj się już dziś możliwościami wsparcia, które oferuje Unia Europejska w ramach tzw. regionalnych programów operacyjnych.

Co to są regionalne programy operacyjne?

REKLAMA

W ramach obecnej perspektywy finansowej, czyli do 2013 roku, Unia Europejska wspiera przedsiębiorców w ramach tzw. regionalnych programów operacyjnych. Regionalne programy operacyjne stanowią obok programów krajowych, dodatkowy instrument wspierania rozwoju. Przyjęto, iż każde województwo posiada swój własny regionalny program operacyjny. Jednakże w odróżnieniu od programów krajowych takich jak Innowacyjna Gospodarka ustalono, iż regionalne programy operacyjne będą zarządzane regionalnie przez marszałków województw, a nie centralnie przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Podczas programowania funduszy unijnych na obecny okres, przyjęto, bowiem założenie, że nikt jak władze regionalne nie potrafi lepiej rozwiązywać problemów lokalnych społeczności. Tak, więc w obecnej perspektywie mamy do dyspozycji 16 regionalnych programów operacyjnych, które wspierają w różnym zakresie i stopniu przedsiębiorców. 

REKLAMA

Kompendium informacji dla potencjalnych wnioskodawców regionalnych programów operacyjnych powinny być, w pierwszej kolejności, strony internetowe instytucji zarządzających tymi programami, czyli urzędów marszałkowskich. 

Zobacz także: Ile możesz zyskać dzięki dofinansowaniu z UE

Na co można otrzymać środki z regionalnych programów operacyjnych?

Struktura regionalnych programów operacyjnych jest różna w zależności od specyfiki i problemów danego województwa. W przypadku przedsiębiorców, środki unijne kierowane są przede wszystkim na inwestycje związane z podnoszeniem konkurencyjności i innowacyjności w regionie. Co to znaczy? W zależności od regionalnego programu operacyjnego możemy otrzymać dofinansowanie na działania związane np. z rozbudową lub nabyciem przedsiębiorstwa, dostosowaniem do wymogów ochrony środowiska, wprowadzeniem zmian w procesie produkcyjnym, promocją produktów, wzmocnieniem współpracy z ośrodkami naukowymi w dziedzinie B+R, modernizacją środków trwałych itp. Katalog potencjalnych możliwości jest dość bogaty.

Zapoznaj się z serwisem Zakładam firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Szczegółowe typy projektów, które mogą otrzymać wsparcie zostały sprecyzowane w dokumentach tj. szczegółowe opisy priorytetów dla danych programów operacyjnych. Dokumenty te znajdują się do pobrania na stronach internetowych urzędów marszałkowskich dla danego województwa.

W przypadku niektórych programów zostały wyznaczone instytucje pośredniczące II stopnia – to one są odpowiedzialne za nabór wniosków. Zatem szukając potencjalnego źródła sfinansowania naszej inwestycji w pierwszej kolejności powinniśmy zaznajomić się ze stronami internetowymi IP II, gdyż tam znajdują się najbardziej aktualne informacje dotyczące konkursów, w tym harmonogramy ich ogłaszania.

Dofinansowanie przyznawane jest w wysokości określonej w dokumentach strategicznych oraz w zależności od tego czy projekt jest objęty pomocą publiczną czy nie.

Szczegółowe informacje odnośnie wysokości potencjalnego wsparcia, typów projektów, beneficjentów, minimalnych wartości projektów znajduje się zawsze w ogłoszeniu oraz regulaminie konkursu. W tym kontekście warto zaznaczyć, iż zgodnie z linią demarkacyjną wartość wydatków kwalifikowanych projektów dla przedsiębiorców w ramach regionalnych programów operacyjnych nie może przekroczyć 8 mln złotych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA