REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywniej wykorzystać środki unijne poprzez zastosowanie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 SmartConsulting S.K.A.
SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.
Dotacje a Partnerstwo Publiczno-Prywatne
Dotacje a Partnerstwo Publiczno-Prywatne

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska dostrzega możliwość łączenie w ramach inwestycji zarówno środków unijnych jak i partnerstwa publiczno – prywatnego czyli tak zwane hybrydowe PPP. Model ten okazać się może szczególnie efektywny dla nowych krajów członkowskich, które intensywnie wykorzystują środki unijne w celu wyrównania luki infrastrukturalnej.

Mimo iż nie istnieje jeden unijny akt prawny stanowiący ramy dla PPP, istnieje wiele dokumentów na poziomie unijnym określających wytyczne dla projektów PPP. Najważniejsze z nich to: Wytyczne dotyczące udanego Partnerstwa Publiczno-Prywatnego , które koncentrują się na zapewnieniu konkurencji przy wyborze partnera prywatnego, ochronie interesu publicznego, maksymalizacji korzyści, definiowaniu optymalnego dofinansowania ze środków unijnych oraz sposobie wyboru najbardziej efektywnego typu PPP.

REKLAMA

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Na czym polega model PPP

Hybrydowy model PPP polega na połączeniu w projekcie wykorzystania środków publicznych, prywatnych oraz pozyskanych z UE. Sektor publiczny może uzyskać dofinansowanie nawet w wysokości 85% wartości kosztów kwalifikowanych na realizowane projekty. Często zdarza się jednak, że nie dysponuje on już wystarczającym wkładem własnym, zwłaszcza gdy prowadzi kilka dużych projektów. Staje przed wyborem, które projekty wybrać, aby objąć je realizacją. W momencie, gdy pojawia się możliwość zaangażowania sektora prywatnego do współfinansowania i realizacji projektu, wynikają z tego dodatkowe korzyści.

Przed zastosowaniem tego typu rozwiązania należy dokładnie rozważyć wszelkie okoliczności przemawiające za i przeciw takiemu rozwiązaniu.

Początkowo głównym celem finansowania dotacyjnego było przeznaczenie go dla projektów mających pozostać (z powodów społecznych i politycznych) we władaniu władz publicznych, lub dla projektów, które ze względu na niską rentowność nie miały innej perspektywy finansowania. Odmiennie przedstawia się sytuacja w przedsięwzięciach komercyjnych, które muszą spełnić szereg rygorystycznych wymogów aby takie finansowanie otrzymać. Problem pojawia się przy łączeniu tych dwóch podmiotów w ramach jednego projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Czy partnerstwo publiczno-prywatne jest sposobem na dotacje

Obecnie postrzega się hybrydowy model PPP jako szansę na maksymalną absorpcję funduszy unijnych w państwach członkowskich. Jednak nie wszystkie „nowe” państwa członkowskie potrafią skorzystać z tej możliwości. Niektóre kraje ze względu na nieumiejętne wykorzystywanie PPP (zazwyczaj ze względu na ograniczone prawodawstwo w tym zakresie lub brak aktów wykonawczych) nie wykorzystują możliwości jakie stwarza hybrydowy model PPP. Irlandia, Portugalia czy Hiszpania są krajami, które z sukcesem wdrażały projekty PPP z dofinansowaniem unijnym.

Modele współpracy PPP

REKLAMA

Istnieją trzy modele współpracy partnera publicznego i prywatnego przy jednoczesnym wykorzystaniu środków unijnych. Pierwszy model „Klasyczna hybryda” dotyczy sytuacji, gdzie partner prywatny odpowiedzialny jest za budowę i eksploatację danej infrastruktury i to on zapewnia finansowanie i odpowiedzialny jest za ubieganie się o dotacje unijne i ich rozliczenie. Istnieje ryzyko nieuzyskania dofinansowania i jest ono uwzględniane przez partnera publicznego. Strona publiczna w przypadku nie uzyskania grantu może wziąć na siebie takie ryzyko, bądź anulować procedurę wyboru koncesjonariusza. Model taki często spotykany jest przy budowie dróg, gdzie finansowanie pochodzi z wkładu własnego od sektora prywatnego oraz wspomagany jest grantem unijnym.

Taki model pozwala na uniknięcie zaangażowania środków krajowych lub mocno ogranicza zaangażowanie środków publicznych i pozwala na pełne wykorzystanie zalet, jakie za sobą niesie PPP.

REKLAMA

Drugi model hybrydowego PPP to tzw. Ring-fencing czyli podział projektu na części. Jedna z nich realizowana jest metodą tradycyjną i dofinansowaną grantem z UE, druga natomiast realizowana jest metodą PPP. Na etapie eksploatacji oby dwie części koncesjonowane są na rzecz partnera prywatnego. Metoda ta jest prostsza od pierwszej przedstawionej, jednak ze względu na swój charakter nie oddaje w pełni charakteru ani PPP, ani też finansowania z UE. Występuje tu zaangażowanie środków publicznych na dofinansowanie wkładu do środków unijnych. Tylko w części realizowanej przez PPP korzysta z rozłożenia płatności na cały cykl projektu.

Trzeci, ostatni model dotyczy podziału projektu na fazy. Jest on najmniej powiązany z typowym modelem hybrydowym, a często też można się zastanawiać czy w ogóle uznać go za „hybrydę”. Etapy tego modelu kształtują się następująco: etap budowy prowadzony jest przez sektor publiczny, który zapewnia wkład finansowy, natomiast dopiero etap eksploatacji prowadzony jest przez partnera prywatnego. Wątpliwości czy jest to „hybryda” pojawiają się przy rozpatrywaniu całościowego podejścia do projektu. Nie osiągane są podstawowe korzyści płynące z PPP. Podmiot publiczny nie korzysta z doświadczeń i umiejętności podmiotu prywatnego, ale sam projekt jest łatwy do wykonania i zaimplementowania środków z UE.

Polecamy: serwis Umowy w firmie

Analizując hybrydowy model PPP należy zwrócić uwagę na niedoskonałości i przeszkody, które występują w UE uniemożliwiając pełne wykorzystanie tego modelu. Przede wszystkim w czasie kiedy fundusze strukturalne były tworzone, koncepcja PPP nie była jeszcze znana i praktykowana. Problem polega zatem na braku aktów wykonawczych w wielu krajach UE, oraz na niedostosowaniu odpowiednich ustaw do koncepcji PPP. Brak jest w UE jednolitego prawodawstwa dotyczącego PPP, istnieją jednak różne dokumenty określające pożądane ramy dla PPP.

Jedną z niezgodności, trudnych do pokonania jest to, iż granty z UE powinny być rozdysponowane w siedmioletnim okresie programowania. Projekty infrastrukturalne mogą być natomiast dzielone nawet na kilka okresów budżetowych kraju czy regionu, które często wykraczają poza terminy okresów programowania środków unijnych. Taka sytuacja wyraźnie ogranicza zastosowanie hybrydowego modelu PPP w projektach infrastrukturalnych i powoduje powstanie ryzyk zarówno po stronie partnera publicznego, jak i prywatnego. Innymi trudnościami mogą być np. różnice między systemem wypłat środków UE a płatnościami na rzecz partnera prywatnego (po zakończeniu faz projektu). Zazwyczaj rządy muszą z własnych środków regulować płatności wobec partnerów prywatnych i aplikować o zwrot z UE.

Katarzyna Fecko Kierownik Działu Doradztwa SmartConsulting S.K.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA