REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywniej wykorzystać środki unijne poprzez zastosowanie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

SmartConsulting S.K.A.
SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.
Dotacje a Partnerstwo Publiczno-Prywatne
Dotacje a Partnerstwo Publiczno-Prywatne

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska dostrzega możliwość łączenie w ramach inwestycji zarówno środków unijnych jak i partnerstwa publiczno – prywatnego czyli tak zwane hybrydowe PPP. Model ten okazać się może szczególnie efektywny dla nowych krajów członkowskich, które intensywnie wykorzystują środki unijne w celu wyrównania luki infrastrukturalnej.

Mimo iż nie istnieje jeden unijny akt prawny stanowiący ramy dla PPP, istnieje wiele dokumentów na poziomie unijnym określających wytyczne dla projektów PPP. Najważniejsze z nich to: Wytyczne dotyczące udanego Partnerstwa Publiczno-Prywatnego , które koncentrują się na zapewnieniu konkurencji przy wyborze partnera prywatnego, ochronie interesu publicznego, maksymalizacji korzyści, definiowaniu optymalnego dofinansowania ze środków unijnych oraz sposobie wyboru najbardziej efektywnego typu PPP.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Na czym polega model PPP

Hybrydowy model PPP polega na połączeniu w projekcie wykorzystania środków publicznych, prywatnych oraz pozyskanych z UE. Sektor publiczny może uzyskać dofinansowanie nawet w wysokości 85% wartości kosztów kwalifikowanych na realizowane projekty. Często zdarza się jednak, że nie dysponuje on już wystarczającym wkładem własnym, zwłaszcza gdy prowadzi kilka dużych projektów. Staje przed wyborem, które projekty wybrać, aby objąć je realizacją. W momencie, gdy pojawia się możliwość zaangażowania sektora prywatnego do współfinansowania i realizacji projektu, wynikają z tego dodatkowe korzyści.

Przed zastosowaniem tego typu rozwiązania należy dokładnie rozważyć wszelkie okoliczności przemawiające za i przeciw takiemu rozwiązaniu.

REKLAMA

Początkowo głównym celem finansowania dotacyjnego było przeznaczenie go dla projektów mających pozostać (z powodów społecznych i politycznych) we władaniu władz publicznych, lub dla projektów, które ze względu na niską rentowność nie miały innej perspektywy finansowania. Odmiennie przedstawia się sytuacja w przedsięwzięciach komercyjnych, które muszą spełnić szereg rygorystycznych wymogów aby takie finansowanie otrzymać. Problem pojawia się przy łączeniu tych dwóch podmiotów w ramach jednego projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Czy partnerstwo publiczno-prywatne jest sposobem na dotacje

Obecnie postrzega się hybrydowy model PPP jako szansę na maksymalną absorpcję funduszy unijnych w państwach członkowskich. Jednak nie wszystkie „nowe” państwa członkowskie potrafią skorzystać z tej możliwości. Niektóre kraje ze względu na nieumiejętne wykorzystywanie PPP (zazwyczaj ze względu na ograniczone prawodawstwo w tym zakresie lub brak aktów wykonawczych) nie wykorzystują możliwości jakie stwarza hybrydowy model PPP. Irlandia, Portugalia czy Hiszpania są krajami, które z sukcesem wdrażały projekty PPP z dofinansowaniem unijnym.

Modele współpracy PPP

Istnieją trzy modele współpracy partnera publicznego i prywatnego przy jednoczesnym wykorzystaniu środków unijnych. Pierwszy model „Klasyczna hybryda” dotyczy sytuacji, gdzie partner prywatny odpowiedzialny jest za budowę i eksploatację danej infrastruktury i to on zapewnia finansowanie i odpowiedzialny jest za ubieganie się o dotacje unijne i ich rozliczenie. Istnieje ryzyko nieuzyskania dofinansowania i jest ono uwzględniane przez partnera publicznego. Strona publiczna w przypadku nie uzyskania grantu może wziąć na siebie takie ryzyko, bądź anulować procedurę wyboru koncesjonariusza. Model taki często spotykany jest przy budowie dróg, gdzie finansowanie pochodzi z wkładu własnego od sektora prywatnego oraz wspomagany jest grantem unijnym.

Taki model pozwala na uniknięcie zaangażowania środków krajowych lub mocno ogranicza zaangażowanie środków publicznych i pozwala na pełne wykorzystanie zalet, jakie za sobą niesie PPP.

Drugi model hybrydowego PPP to tzw. Ring-fencing czyli podział projektu na części. Jedna z nich realizowana jest metodą tradycyjną i dofinansowaną grantem z UE, druga natomiast realizowana jest metodą PPP. Na etapie eksploatacji oby dwie części koncesjonowane są na rzecz partnera prywatnego. Metoda ta jest prostsza od pierwszej przedstawionej, jednak ze względu na swój charakter nie oddaje w pełni charakteru ani PPP, ani też finansowania z UE. Występuje tu zaangażowanie środków publicznych na dofinansowanie wkładu do środków unijnych. Tylko w części realizowanej przez PPP korzysta z rozłożenia płatności na cały cykl projektu.

Trzeci, ostatni model dotyczy podziału projektu na fazy. Jest on najmniej powiązany z typowym modelem hybrydowym, a często też można się zastanawiać czy w ogóle uznać go za „hybrydę”. Etapy tego modelu kształtują się następująco: etap budowy prowadzony jest przez sektor publiczny, który zapewnia wkład finansowy, natomiast dopiero etap eksploatacji prowadzony jest przez partnera prywatnego. Wątpliwości czy jest to „hybryda” pojawiają się przy rozpatrywaniu całościowego podejścia do projektu. Nie osiągane są podstawowe korzyści płynące z PPP. Podmiot publiczny nie korzysta z doświadczeń i umiejętności podmiotu prywatnego, ale sam projekt jest łatwy do wykonania i zaimplementowania środków z UE.

Polecamy: serwis Umowy w firmie

Analizując hybrydowy model PPP należy zwrócić uwagę na niedoskonałości i przeszkody, które występują w UE uniemożliwiając pełne wykorzystanie tego modelu. Przede wszystkim w czasie kiedy fundusze strukturalne były tworzone, koncepcja PPP nie była jeszcze znana i praktykowana. Problem polega zatem na braku aktów wykonawczych w wielu krajach UE, oraz na niedostosowaniu odpowiednich ustaw do koncepcji PPP. Brak jest w UE jednolitego prawodawstwa dotyczącego PPP, istnieją jednak różne dokumenty określające pożądane ramy dla PPP.

Jedną z niezgodności, trudnych do pokonania jest to, iż granty z UE powinny być rozdysponowane w siedmioletnim okresie programowania. Projekty infrastrukturalne mogą być natomiast dzielone nawet na kilka okresów budżetowych kraju czy regionu, które często wykraczają poza terminy okresów programowania środków unijnych. Taka sytuacja wyraźnie ogranicza zastosowanie hybrydowego modelu PPP w projektach infrastrukturalnych i powoduje powstanie ryzyk zarówno po stronie partnera publicznego, jak i prywatnego. Innymi trudnościami mogą być np. różnice między systemem wypłat środków UE a płatnościami na rzecz partnera prywatnego (po zakończeniu faz projektu). Zazwyczaj rządy muszą z własnych środków regulować płatności wobec partnerów prywatnych i aplikować o zwrot z UE.

Katarzyna Fecko Kierownik Działu Doradztwa SmartConsulting S.K.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA