REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finanse na start - case study - część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Talento
Firma konsultingowa
Finanse na start - case study
Finanse na start - case study

REKLAMA

REKLAMA

Koniecznie zapoznaj się jak pozyskać środki finansowe z Unii Europejskiej na realizację przedsięwzięcia biznesowego na przykładzie mikroprzedsiębiorstwa z województwa małopolskiego.

Genezą powstania firmy był pomysł biznesowy dwóch osób na stworzenie systemu controllingowego działającego zdalnie z ograniczeniem roli analityka finansowego. System ten miał być odpowiedzią przede wszystkim na potrzeby właścicieli firm MSP. Pomysł został poprzedzony analizą rynku systemów controllingowych i systemów klasy Business Inteligence. Analiza (2008 r.) wykazała, że obecne na rynku systemy są zdecydowanie za drogie dla przedsiębiorców, zbyt skomplikowane w obsłudze i często nie przystosowane do obsługi wielu firm.

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie podejmowania decyzji o wdrożeniu idei w życie szukano możliwości pozyskania kapitału na rozpoczęcie działalności. Ze względu na wcześniejsze doświadczenie jednego ze wspólników firmy w branży dotacji unijnych zdecydowano się aplikować o środki z funduszy europejskich. Planując „Projekt FINEUS - e-controlling finansowy dla MSP” przedsiębiorcy rozważali różne możliwości uzyskania wsparcia dla przedsięwzięcia biznesowego. Pomysł mógł być realizowany zarówno w ramach już istniejącej działalności gospodarczej, którą prowadził jeden z inicjatorów projektu, a także jako nowa firma.

Przeczytaj także Dofinansowanie na założenie własnego biznesu

Odrzucone możliwości na realizację projektu

1. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Działanie 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości oraz samozatrudnienia”.
Główne przyczyny rezygnacji z pomysłu:

REKLAMA

  • konieczność szkoleń biznesowych, podczas, gdy jeden ze wspólników już prowadził działalność gospodarczą,
  • zbyt mała kwota finansowania,
  • długotrwałość projektu (wieloetatowość).

2. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działanie 3.1.2 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw. Głównym powodem odrzucenia tej opcji zdobycia dofinansowania był brak naborów w okresie kiedy rozpoczynano projekt. Jako działalność od początku nakierowana na Internet z możliwością pracy zdalnej (niektórzy pracownicy) lokalizacja na terenie gminy wiejskiej nie była problemem. Rozważano zakup istniejącego mikroprzedsiębiorstwa (spółki z o.o. z siedzibą w gminie wiejskiej i rozpoczęcie nowego profilu działalności).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Dywersyfikacja działalności istniejącej firmy w ramach MRPO 2.1.A Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw. Z tej możliwości zrezygnowano ze względu na niski procent dofinansowania (40% - możliwe dofinansowanie jedynie sprzętu, brak dofinansowania wynagrodzeń osób zaangażowanych w projekt).

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 8.1. – program na realizację projektu

Celem priorytetu 8 jest wsparcie przedsiębiorstw innowacyjnej gospodarki.

Oznacza to, że projekty realizowane w ramach tej osi powinny cechować się innowacyjnością w skali krajowej lub międzynarodowej.

Innowacyjność, czyli wdrożenie nowości do praktyki gospodarczej jest rozumiana szeroko – jako innowacja produktowa (towar, usługa), procesowa, marketingowa lub organizacyjna. Innowacyjne rozwiązanie może być wynikiem własnej działalności B+R przedsiębiorstwa, współpracy z innymi przedsiębiorstwami i instytucjami lub może być wynikiem zakupu wiedzy w postaci niematerialnej lub materialnej. Innowacyjność nie oznacza więc, że nasz projekt nie może opierać się o już znane rozwiązania, powinien je jednak wykorzystywać w celu stworzenia nowej usługi, najlepiej nie występującej do tej pory na rynku polskim lub umożliwiający znaczące ulepszenie znanej już usługi .

Zapoznaj się z serwisem Umowy

Zdecydowano się na dofinansowanie Projektu „FINEUS – e-controlling finansowy dla MSP” z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka działania 8.1 głównie ze względu na:

  • wysoki procent dofinansowania możliwy do uzyskania w programie (85%),
  • założenia projektu dopasowane do założeń programu (produkt nowy na rynku krajowym, działalność realizowana w oparciu o sieć Internet),
  • możliwość uzyskania wsparcia na wszystkie niezbędne wydatki przewidziane w ramach projektu (w tym na wynagrodzenia, które stanowiły znaczną część projektu).

Po decyzji i wyborze programu stało się problemem szybkie zarejestrowanie firmy. Jako optymalną formę działalności wybrano spółkę jawną (możliwa stosunkowo szybka rejestracja przedsiębiorstwa, niskie koszty rejestracji). Firma, spółka jawna, została zarejestrowana w KRS w połowie sierpnia 2008 r. We wrześniu przedsiębiorstwo nie generowało jeszcze żadnych dochodów. Wniosek o dofinansowanie został złożony 15 września (prowadzony był nabór otwarty, więc istotne było szybkie złożenie wniosku).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA