REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jakie są koszty realizacji TEN?
Jakie są koszty realizacji TEN?

REKLAMA

REKLAMA

Program Trans-European Networks (TEN), który w Polsce znany jest pod nazwą sieci transeuropejskie, został przygotowany z myślą o rozbudowie oraz modernizacji infrastruktury drogowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej w krajach członkowskich. Na mocy Traktatu z Maastricht, podjęto decyzję o stworzeniu i ciągłej rozbudowie sieci, które zwiększyłyby stopień integracji państw członkowskich.

Pomysł na stworzenie sieci transeuropejskich pojawił się pod koniec lat 80-tych. Miała ona być fundamentem do funkcjonowania jednolitego rynku na terenie Wspólnoty, umożliwić swobodny przepływ towarów, kapitału oraz ludzi. Sieci miały również przyczynić się do szybszego rozwoju polityki regionalnej. Mimo, iż z czasem uświadamiano sobie o coraz większych możliwościach jakie one dawały, początkowy rozwój hamowany był z powodu braku środków pieniężnych.

REKLAMA

REKLAMA

Jak już wspomniano, w Traktacie z Maastricht wprowadzono zapis, zgodnie z którym Unia Europejska ma przyczynić się do rozwoju infrastruktury transportu, telekomunikacji oraz energetyki. O tym jak wielkim przedsięwzięciem jest realizacja projektów priorytetowych, świadczy fakt, iż okres realizacji pierwszych z nich (które ustalono w 1994 r. w tzw. liście z Essen - na liście znalazło się 14 projektów priorytetowych), miał trwać 16 lat i zakończyć się w roku 2010 (termin ten nie został jednak dotrzymany). Ponadto do tej pory dwukrotnie przeprowadzono rewizję tych projektów w latach 2001 oraz 2004, których celem było m.in. kontrola realizowanych działań oraz włączenie projektów z terenów nowych państw członkowskich. W wyniku aktualizacji, obecnie na liście projektów priorytetowych w sektorze transportu znajduje się 30 pozycji.

Obecnie rozwój sieci transeuropejskich uważany jest jako kluczowy element, do stworzenia wspólnego rynku oraz zapewnienia spójności gospodarczej i społecznej na terenie Unii Europejskiej. Nad prawidłowym rozwojem TEN czuwa Komisja Europejska. To właśnie organ wykonawczy Wspólnoty przygotowuje wytyczne związane z rozbudową Sieci Transeuropejskich, w których określa m.in. zakres, priorytetowe obszary, a także projekty z harmonogramem ich realizacji. O istocie TEN, świadczy m.in. fakt, iż UE stworzyła specjalny instrument finansowy, który ma zapewniać wsparcie realizacji realizowanych projektów.

Przeczytaj również: Duże dotacje dla podlaskich przedsiębiorców!

REKLAMA

Jak już wspomniano sieci transeuropejskie obejmują 3 podstawowe obszary:
• transeuropejskie sieci transportowe, (ang.) Trans-European Transport Networks (TEN-T)
• transeuropejskie sieci energetyczne, (ang.) Trans-European Energy Network (TEN-E lub TEN-Energy)
• transeuropejskie sieci telekomunikacyjne, (ang.) Trans-European telecommunications network (eTEN). Mają one łączyć europejskie usługi telekomunikacyjne. Są głównym elementem inicjatywy „eEuropa – społeczeństwo informacyjne dla wszystkich”
Transeuropejskie sieci transportowe (TEN-T)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T) tworzona jest zintegrowana struktura transportowa. Składać się na nią ma sieć budowanych autostrad, dróg szybkiego ruchu, kolei, dróg wodnych, portów oraz lotnisk, które połączą wszystkie państwa członkowskie ze sobą oraz krajami europejskiej polityki sąsiedztwa. Działania te mają przyczynić się do poprawy przepustowości dróg transportowych po to, aby eliminować utrudnienia w wymianie handlowej oraz swobodnym przemieszczaniu się.

Wielkie wyzwania w tym zakresie pojawiły się w momencie, gdy do UE zaczęły wstępować nowe państwa członkowskie, w których poziom rozwoju infrastruktury był słaby. Zintegrowanie tych krajów oraz krajów kandydujących wymagało (i nadal wymaga) zarówno znacznych nakładów kapitałów jak i czasu poświęconego na realizację. W celu zmniejszenia obciążenia finansów publicznych państw realizujących te kosztowne inwestycje, popularne jest zachęcanie sektora prywatnego do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu.

Polecamy serwis: Szkolenia unijne

Transeuropejskie sieci energetyczne (TEN-E)

Unia Europejska przywiązuje również dużą uwagę do rozwoju transeuropejskich sieci energetycznych. Do podstawowych elementów jej strategii w tym zakresie zaliczyć można:
• dbanie o zrównoważony rozwój – ma to na celu ograniczenie działań związanych z wytwarzaniem energii oraz jej zużywaniem, które negatywnie wpływają na środowisko naturalne. Realizuję się to przede wszystkim za pomocą dwóch podstawowych metod: stopniowe zastępowanie dotychczasowej energii „energią czystszą” oraz stopniowym ograniczaniem emisji dwutlenku węgla,
• zapewnienie konkurencyjności dostaw energii – energia odgrywa wielką rolę we współczesnej gospodarce, dlatego też jest jednym z głównych czynników rozwoju gospodarczego całej Unii,
• zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii – cel ten ma być osiągnięty poprzez promowanie zróżnicowanych źródeł energii, zwiększanie samowystarczalności energetycznej Unii, dzięki czemu Wspólnota w mniejszym stopniu zależna byłaby od gospodarek zewnętrznych, a to z kolei ma się przełożyć na ograniczenie czynników ryzyka, które wpływają na rynek energii.

Biorąc pod uwagę rolę, jaką Unia przywiązuje do zapewnienia własnej samowystarczalności energetycznej, oraz tworzenia wewnętrznego rynku energii, transeuropejskiej sieci energetyczne są priorytetem polityki ekonomicznej UE.

Koszty realizacji TEN

Spośród trzech obszarów wchodzących w skład TEN, najbardziej kosztowny jest obszar transportowy. Szacuje się, że koszt jego realizacji w latach 1996-2020 wyniesie łącznie około 900 mld euro, z czego nieco ponad połowa z tej sumy jest jeszcze do zainwestowania. Koszt samych projektów priorytetowych na te lata szacuję się na kwotę 400 mld euro. Aż 21 (z 30) projektów priorytetowych to projekty związane z koleją, pozostałe 9 dotyczy natomiast dróg, portów śródlądowych, szlaków wodnych oraz lotnisk.

Jak już wspomniano realizacja projektów sieci transeuropejskich jest wysoce kapitałochłonna. Projekty te finansowane są przede wszystkim z dwóch źródeł: z dotacji unijnych oraz z kredytów EBI (Europejski Bank Inwestycyjny). Unia Europejska wspiera realizację projektów głównie za pośrednictwem funduszy strukturalnych i funduszy spójności, które mają na celu wspomagać rozwój regionalny (w tym również w zakresie infrastruktury transportowej i informatycznej). Ponadto stworzona jest specjalna linia budżetowa dla TEN, w której środki przeznaczone są tylko i wyłącznie na realizację projektów TEN. EBI natomiast jest głównym źródłem kredytów bankowych dla sieci transeuropejskich w Unii oraz krajach kandydujących.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

REKLAMA

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

REKLAMA

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA