REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają sieci transeuropejskie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie są koszty realizacji TEN?
Jakie są koszty realizacji TEN?

REKLAMA

REKLAMA

Program Trans-European Networks (TEN), który w Polsce znany jest pod nazwą sieci transeuropejskie, został przygotowany z myślą o rozbudowie oraz modernizacji infrastruktury drogowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej w krajach członkowskich. Na mocy Traktatu z Maastricht, podjęto decyzję o stworzeniu i ciągłej rozbudowie sieci, które zwiększyłyby stopień integracji państw członkowskich.

REKLAMA

Pomysł na stworzenie sieci transeuropejskich pojawił się pod koniec lat 80-tych. Miała ona być fundamentem do funkcjonowania jednolitego rynku na terenie Wspólnoty, umożliwić swobodny przepływ towarów, kapitału oraz ludzi. Sieci miały również przyczynić się do szybszego rozwoju polityki regionalnej. Mimo, iż z czasem uświadamiano sobie o coraz większych możliwościach jakie one dawały, początkowy rozwój hamowany był z powodu braku środków pieniężnych.

REKLAMA

Jak już wspomniano, w Traktacie z Maastricht wprowadzono zapis, zgodnie z którym Unia Europejska ma przyczynić się do rozwoju infrastruktury transportu, telekomunikacji oraz energetyki. O tym jak wielkim przedsięwzięciem jest realizacja projektów priorytetowych, świadczy fakt, iż okres realizacji pierwszych z nich (które ustalono w 1994 r. w tzw. liście z Essen - na liście znalazło się 14 projektów priorytetowych), miał trwać 16 lat i zakończyć się w roku 2010 (termin ten nie został jednak dotrzymany). Ponadto do tej pory dwukrotnie przeprowadzono rewizję tych projektów w latach 2001 oraz 2004, których celem było m.in. kontrola realizowanych działań oraz włączenie projektów z terenów nowych państw członkowskich. W wyniku aktualizacji, obecnie na liście projektów priorytetowych w sektorze transportu znajduje się 30 pozycji.

Obecnie rozwój sieci transeuropejskich uważany jest jako kluczowy element, do stworzenia wspólnego rynku oraz zapewnienia spójności gospodarczej i społecznej na terenie Unii Europejskiej. Nad prawidłowym rozwojem TEN czuwa Komisja Europejska. To właśnie organ wykonawczy Wspólnoty przygotowuje wytyczne związane z rozbudową Sieci Transeuropejskich, w których określa m.in. zakres, priorytetowe obszary, a także projekty z harmonogramem ich realizacji. O istocie TEN, świadczy m.in. fakt, iż UE stworzyła specjalny instrument finansowy, który ma zapewniać wsparcie realizacji realizowanych projektów.

Przeczytaj również: Duże dotacje dla podlaskich przedsiębiorców!

REKLAMA

Jak już wspomniano sieci transeuropejskie obejmują 3 podstawowe obszary:
• transeuropejskie sieci transportowe, (ang.) Trans-European Transport Networks (TEN-T)
• transeuropejskie sieci energetyczne, (ang.) Trans-European Energy Network (TEN-E lub TEN-Energy)
• transeuropejskie sieci telekomunikacyjne, (ang.) Trans-European telecommunications network (eTEN). Mają one łączyć europejskie usługi telekomunikacyjne. Są głównym elementem inicjatywy „eEuropa – społeczeństwo informacyjne dla wszystkich”
Transeuropejskie sieci transportowe (TEN-T)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T) tworzona jest zintegrowana struktura transportowa. Składać się na nią ma sieć budowanych autostrad, dróg szybkiego ruchu, kolei, dróg wodnych, portów oraz lotnisk, które połączą wszystkie państwa członkowskie ze sobą oraz krajami europejskiej polityki sąsiedztwa. Działania te mają przyczynić się do poprawy przepustowości dróg transportowych po to, aby eliminować utrudnienia w wymianie handlowej oraz swobodnym przemieszczaniu się.

Wielkie wyzwania w tym zakresie pojawiły się w momencie, gdy do UE zaczęły wstępować nowe państwa członkowskie, w których poziom rozwoju infrastruktury był słaby. Zintegrowanie tych krajów oraz krajów kandydujących wymagało (i nadal wymaga) zarówno znacznych nakładów kapitałów jak i czasu poświęconego na realizację. W celu zmniejszenia obciążenia finansów publicznych państw realizujących te kosztowne inwestycje, popularne jest zachęcanie sektora prywatnego do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu.

Polecamy serwis: Szkolenia unijne

Transeuropejskie sieci energetyczne (TEN-E)

Unia Europejska przywiązuje również dużą uwagę do rozwoju transeuropejskich sieci energetycznych. Do podstawowych elementów jej strategii w tym zakresie zaliczyć można:
• dbanie o zrównoważony rozwój – ma to na celu ograniczenie działań związanych z wytwarzaniem energii oraz jej zużywaniem, które negatywnie wpływają na środowisko naturalne. Realizuję się to przede wszystkim za pomocą dwóch podstawowych metod: stopniowe zastępowanie dotychczasowej energii „energią czystszą” oraz stopniowym ograniczaniem emisji dwutlenku węgla,
• zapewnienie konkurencyjności dostaw energii – energia odgrywa wielką rolę we współczesnej gospodarce, dlatego też jest jednym z głównych czynników rozwoju gospodarczego całej Unii,
• zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii – cel ten ma być osiągnięty poprzez promowanie zróżnicowanych źródeł energii, zwiększanie samowystarczalności energetycznej Unii, dzięki czemu Wspólnota w mniejszym stopniu zależna byłaby od gospodarek zewnętrznych, a to z kolei ma się przełożyć na ograniczenie czynników ryzyka, które wpływają na rynek energii.

Biorąc pod uwagę rolę, jaką Unia przywiązuje do zapewnienia własnej samowystarczalności energetycznej, oraz tworzenia wewnętrznego rynku energii, transeuropejskiej sieci energetyczne są priorytetem polityki ekonomicznej UE.

Koszty realizacji TEN

Spośród trzech obszarów wchodzących w skład TEN, najbardziej kosztowny jest obszar transportowy. Szacuje się, że koszt jego realizacji w latach 1996-2020 wyniesie łącznie około 900 mld euro, z czego nieco ponad połowa z tej sumy jest jeszcze do zainwestowania. Koszt samych projektów priorytetowych na te lata szacuję się na kwotę 400 mld euro. Aż 21 (z 30) projektów priorytetowych to projekty związane z koleją, pozostałe 9 dotyczy natomiast dróg, portów śródlądowych, szlaków wodnych oraz lotnisk.

Jak już wspomniano realizacja projektów sieci transeuropejskich jest wysoce kapitałochłonna. Projekty te finansowane są przede wszystkim z dwóch źródeł: z dotacji unijnych oraz z kredytów EBI (Europejski Bank Inwestycyjny). Unia Europejska wspiera realizację projektów głównie za pośrednictwem funduszy strukturalnych i funduszy spójności, które mają na celu wspomagać rozwój regionalny (w tym również w zakresie infrastruktury transportowej i informatycznej). Ponadto stworzona jest specjalna linia budżetowa dla TEN, w której środki przeznaczone są tylko i wyłącznie na realizację projektów TEN. EBI natomiast jest głównym źródłem kredytów bankowych dla sieci transeuropejskich w Unii oraz krajach kandydujących.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

REKLAMA

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

REKLAMA

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

REKLAMA