REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają sieci transeuropejskie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie są koszty realizacji TEN?
Jakie są koszty realizacji TEN?

REKLAMA

REKLAMA

Program Trans-European Networks (TEN), który w Polsce znany jest pod nazwą sieci transeuropejskie, został przygotowany z myślą o rozbudowie oraz modernizacji infrastruktury drogowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej w krajach członkowskich. Na mocy Traktatu z Maastricht, podjęto decyzję o stworzeniu i ciągłej rozbudowie sieci, które zwiększyłyby stopień integracji państw członkowskich.

Pomysł na stworzenie sieci transeuropejskich pojawił się pod koniec lat 80-tych. Miała ona być fundamentem do funkcjonowania jednolitego rynku na terenie Wspólnoty, umożliwić swobodny przepływ towarów, kapitału oraz ludzi. Sieci miały również przyczynić się do szybszego rozwoju polityki regionalnej. Mimo, iż z czasem uświadamiano sobie o coraz większych możliwościach jakie one dawały, początkowy rozwój hamowany był z powodu braku środków pieniężnych.

REKLAMA

REKLAMA

Jak już wspomniano, w Traktacie z Maastricht wprowadzono zapis, zgodnie z którym Unia Europejska ma przyczynić się do rozwoju infrastruktury transportu, telekomunikacji oraz energetyki. O tym jak wielkim przedsięwzięciem jest realizacja projektów priorytetowych, świadczy fakt, iż okres realizacji pierwszych z nich (które ustalono w 1994 r. w tzw. liście z Essen - na liście znalazło się 14 projektów priorytetowych), miał trwać 16 lat i zakończyć się w roku 2010 (termin ten nie został jednak dotrzymany). Ponadto do tej pory dwukrotnie przeprowadzono rewizję tych projektów w latach 2001 oraz 2004, których celem było m.in. kontrola realizowanych działań oraz włączenie projektów z terenów nowych państw członkowskich. W wyniku aktualizacji, obecnie na liście projektów priorytetowych w sektorze transportu znajduje się 30 pozycji.

Obecnie rozwój sieci transeuropejskich uważany jest jako kluczowy element, do stworzenia wspólnego rynku oraz zapewnienia spójności gospodarczej i społecznej na terenie Unii Europejskiej. Nad prawidłowym rozwojem TEN czuwa Komisja Europejska. To właśnie organ wykonawczy Wspólnoty przygotowuje wytyczne związane z rozbudową Sieci Transeuropejskich, w których określa m.in. zakres, priorytetowe obszary, a także projekty z harmonogramem ich realizacji. O istocie TEN, świadczy m.in. fakt, iż UE stworzyła specjalny instrument finansowy, który ma zapewniać wsparcie realizacji realizowanych projektów.

Przeczytaj również: Duże dotacje dla podlaskich przedsiębiorców!

REKLAMA

Jak już wspomniano sieci transeuropejskie obejmują 3 podstawowe obszary:
• transeuropejskie sieci transportowe, (ang.) Trans-European Transport Networks (TEN-T)
• transeuropejskie sieci energetyczne, (ang.) Trans-European Energy Network (TEN-E lub TEN-Energy)
• transeuropejskie sieci telekomunikacyjne, (ang.) Trans-European telecommunications network (eTEN). Mają one łączyć europejskie usługi telekomunikacyjne. Są głównym elementem inicjatywy „eEuropa – społeczeństwo informacyjne dla wszystkich”
Transeuropejskie sieci transportowe (TEN-T)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T) tworzona jest zintegrowana struktura transportowa. Składać się na nią ma sieć budowanych autostrad, dróg szybkiego ruchu, kolei, dróg wodnych, portów oraz lotnisk, które połączą wszystkie państwa członkowskie ze sobą oraz krajami europejskiej polityki sąsiedztwa. Działania te mają przyczynić się do poprawy przepustowości dróg transportowych po to, aby eliminować utrudnienia w wymianie handlowej oraz swobodnym przemieszczaniu się.

Wielkie wyzwania w tym zakresie pojawiły się w momencie, gdy do UE zaczęły wstępować nowe państwa członkowskie, w których poziom rozwoju infrastruktury był słaby. Zintegrowanie tych krajów oraz krajów kandydujących wymagało (i nadal wymaga) zarówno znacznych nakładów kapitałów jak i czasu poświęconego na realizację. W celu zmniejszenia obciążenia finansów publicznych państw realizujących te kosztowne inwestycje, popularne jest zachęcanie sektora prywatnego do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu.

Polecamy serwis: Szkolenia unijne

Transeuropejskie sieci energetyczne (TEN-E)

Unia Europejska przywiązuje również dużą uwagę do rozwoju transeuropejskich sieci energetycznych. Do podstawowych elementów jej strategii w tym zakresie zaliczyć można:
• dbanie o zrównoważony rozwój – ma to na celu ograniczenie działań związanych z wytwarzaniem energii oraz jej zużywaniem, które negatywnie wpływają na środowisko naturalne. Realizuję się to przede wszystkim za pomocą dwóch podstawowych metod: stopniowe zastępowanie dotychczasowej energii „energią czystszą” oraz stopniowym ograniczaniem emisji dwutlenku węgla,
• zapewnienie konkurencyjności dostaw energii – energia odgrywa wielką rolę we współczesnej gospodarce, dlatego też jest jednym z głównych czynników rozwoju gospodarczego całej Unii,
• zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii – cel ten ma być osiągnięty poprzez promowanie zróżnicowanych źródeł energii, zwiększanie samowystarczalności energetycznej Unii, dzięki czemu Wspólnota w mniejszym stopniu zależna byłaby od gospodarek zewnętrznych, a to z kolei ma się przełożyć na ograniczenie czynników ryzyka, które wpływają na rynek energii.

Biorąc pod uwagę rolę, jaką Unia przywiązuje do zapewnienia własnej samowystarczalności energetycznej, oraz tworzenia wewnętrznego rynku energii, transeuropejskiej sieci energetyczne są priorytetem polityki ekonomicznej UE.

Koszty realizacji TEN

Spośród trzech obszarów wchodzących w skład TEN, najbardziej kosztowny jest obszar transportowy. Szacuje się, że koszt jego realizacji w latach 1996-2020 wyniesie łącznie około 900 mld euro, z czego nieco ponad połowa z tej sumy jest jeszcze do zainwestowania. Koszt samych projektów priorytetowych na te lata szacuję się na kwotę 400 mld euro. Aż 21 (z 30) projektów priorytetowych to projekty związane z koleją, pozostałe 9 dotyczy natomiast dróg, portów śródlądowych, szlaków wodnych oraz lotnisk.

Jak już wspomniano realizacja projektów sieci transeuropejskich jest wysoce kapitałochłonna. Projekty te finansowane są przede wszystkim z dwóch źródeł: z dotacji unijnych oraz z kredytów EBI (Europejski Bank Inwestycyjny). Unia Europejska wspiera realizację projektów głównie za pośrednictwem funduszy strukturalnych i funduszy spójności, które mają na celu wspomagać rozwój regionalny (w tym również w zakresie infrastruktury transportowej i informatycznej). Ponadto stworzona jest specjalna linia budżetowa dla TEN, w której środki przeznaczone są tylko i wyłącznie na realizację projektów TEN. EBI natomiast jest głównym źródłem kredytów bankowych dla sieci transeuropejskich w Unii oraz krajach kandydujących.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA