REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych w projekcie unijnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych w projekcie unijnym
Jak kwalifikować zakup używanych środków trwałych w projekcie unijnym
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Występując o przyznanie unijnej dotacji określamy wydatki, które powinny zostać uznane za kwalifikowane i tym samym podlegać refundacji ze środków UE. Spełnienie warunków kwalifikowalności wydatków następuje na etapie oceny projektu po złożeniu wymaganej dokumentacji aplikacyjnej.

Kwalifikowalność wydatków w projekcie unijnym

Zasady kwalifikowania wydatków są ściśle określone dla każdego programu operacyjnego i szczegółowo opisane w wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego. W zależności od programu operacyjnego w ramach, którego mamy zamiar realizować projekt, musimy obowiązkowo zapoznać się ze szczegółowymi wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków. Dokumenty te są dostępne pod adresem strony internetowej funduszeeuropejskie.gov.pl, po określeniu właściwego programu operacyjnego.

REKLAMA

Kwalifikowalność używanych środków trwałych

Wskazane przez wnioskodawcę w dokumentacji aplikacyjnej wydatki związane z zakupem używanych środków trwałych mogą zostać uznane co do zasady za kwaliifkowane, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. 

Po pierwsze – cena

Cena używanych środków trwałych, które zamierzamy umieścić w kategorii wydatków kwalifikowanych w naszym projekcie nie może przekraczać ich wartości rynkowej. Cena ta powinna zostać określona na dzień ich nabycia i powinna być niższa od ceny podobnych, nowych środków trwałych. W niektórych programach np. w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na tym etapie wymaga się wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę). W przypadku, gdy wydatek poniesiony na zakup sprzętu używanego przekracza jego wartość rynkową, za kwalifikowaną można uznać jedynie tę część poniesionego wydatku, która odpowiada jego wartości rynkowej.

Zapoznaj się również: Jakie są obowiązujące logotypy w Programie Kapitał Ludzki w latach 2007-2013?

Po drugie – oświadczenia

REKLAMA

Na sprzedającym środek trwały spoczywa obowiązek złożenia oświadczenia, w którym określony zostanie zbywca środków trwałych, miejsce i data ich zakupu. Ponadto wymaga się, aby sprzedający oświadczył, że e w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia środki trwałe nie były współfinansowane ze środków unijnych ani z krajowych środków pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że środki trwałe nabyte podczas realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjność Przedsiębiorstw (wdrażanego w poprzedniej perspektywie finansowej 2004-2006) nie będą mogły zostać uznane za kwalifikowane we wnioskach o dofinansowanie składanych obecnie.

Polecamy serwis Koszty

Po trzecie – użyteczność środka trwałego

Musimy pamiętać, że nabyty środek trwały, który chcemy uznać za kwalifikowany, musi posiadać właściwości techniczne niezbędne do realizacji projektu oraz spełniać obowiązujące normy i standardy. Pamiętajmy, że uznawalność poszczególnych wydatków za kwalifikowane nie zależy od woli oceniającego, ale znajduje swoje źródło w dokumentacji programowej. Aby zatem uniknąć sytuacji, w których określone przez nas wydatki są kwestionowane należy przed przygotowaniem aplikacji zawsze starannie zapoznać się z obowiązującą dokumentacją programową i konkursową.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA