REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady budowania projektu Metodą Fiszek

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady budowania projektu Metodą Fiszek
Zasady budowania projektu Metodą Fiszek

REKLAMA

REKLAMA

Budowanie struktury projektu można rozpocząć, stosując Metodę Fiszek. Metoda ta opiera się na przygotowaniu dla każdego z działań fiszki według określonych zasad.

Zasada 1. Minimalny czas zadań

Ze względu na pozycje kosztowe minimalny czas zadań nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc.

REKLAMA

REKLAMA

Zasada 2. Dostosowanie do kwartałów

Ze względu na strukturę wniosków o dofinansowanie projektów ważne jest, aby zadania pokrywały się z kwartałami, półroczami lub latami kalendarzowymi. Zdecydowanie odradza się budowanie zadań „siedzących okrakiem” na kwartale (np. zadanie X trwa od stycznia do maja) lub latach (np. zadanie Y trwa od listopada 2010 do kwietnia 2011). Spowoduje to niepotrzebne utrudnienia w montażu finansowym projektu, ponieważ wzory dokumentów aplikacyjnych wymagają planowania finansowego z dokładnością do kwartałów.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Zasada 3. Charakterystyka zasobów

Charakterystyka zasobów powinna obejmować koszty jednostkowe oraz liczbę jednostek danego zasobu niezbędną do zrealizowania zadania. Zasoby obejmują zarówno środki trwałe, materiały, wyposażenie, jak i zatrudnienie pracowników.

REKLAMA

Zasada 4. Poziom kosztów jednostkowych

Poziom kosztów jednostkowych jest szczególnie drażliwym i trudnym tematem. Warto pamiętać, że koszty powinny odzwierciedlać przeciętne wartości rynkowe, w przypadku rozbieżności in plus, ale także in minus doradza się dodatkowe uzasadnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada 5. Przejrzystość struktury działań

W ramach projektu może zdarzyć się, że niektóre działania realizowane są równolegle, sugeruje się jednak, aby ze względu na potrzebę czytelności projektu nie nadużywać zbytnio tej formuły.

Zasada 6. Spójność wewnętrzna działań

Działania powinny być spójnie wewnętrznie i najlepiej, aby obejmowały podobne grupy pozycji kosztowych. Raczej odradza się łączenie w ramach jednego działania zróżnicowanych i odległych od siebie pozycji kosztów.

Zasada 7. Liczba działań

Oczywiście nie ma „jedynej słusznej” liczby zadań, warto jednakże pamiętać, aby nie było ich zbyt dużo, ponieważ mocno utrudni to dalsze efektywne prace nad wnioskiem o dofinansowanie projektu.

Polecamy: Jaką drogą pozyskiwać fundusze unijne

Kończąc część analityczną Metody Fiszek: wnioskodawca dysponuje wartościowym zestawieniem, które obejmuje charakterystykę działań, analizę zagrożeń, strukturę kosztów, czas trwania działania, strukturę zasobów. Po zakończeniu analiz można przejść do zbudowania harmonogramu działań.

Harmonogram projektu przedstawia kolejność i czas trwania poszczególnych działań na osi czasowej, w niektórych przypadkach sugerowane (a nawet wymagane) jest, aby w ramach działań wyodrębnione zostały etapy. Przykładowy harmonogram przedstawiono poniżej.

Pracując nad harmonogramem, warto pamiętać o brzmieniu drugiej zasady Metody Fiszek i dostosować czas trwania poszczególnych działań do kwartałów. Zbudowanie harmonogramu projektu umożliwia wnioskodawcy rozpoczęcie prac nad kosztorysem projektu.

Polecamy: Regulamin przeprowadzenia konkursu

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA