REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo właściwie dla zobowiązań umownych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
umowa Fot. Fotolia
umowa Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku umów zawieranych między kontrahentami z tego samego kraju sprawa jest prosta – zastosowanie ma tutaj prawo polskie oraz w określonym zakresie unijne. Jednak sytuacja komplikuje się, gdy strony zobowiązania mieszkają na terenie dwóch różnych państw.

Najprostszym rozwiązaniem dla zapewnienia stabilności zobowiązania jest wskazanie w samej umowie jakim prawem będą posługiwać się kontrahenci. Mogą wybrać prawo ojczyste jednej ze stron, lecz mogą także wybrać prawo państwa trzeciego. Strony mogą dokonać wyboru prawa dla całej umowy, lecz także tylko dla jej wyraźnie określonej części. W każdym czasie trwania umowy reżim prawny może zostać zmieniony za zgodą wszystkich stron kontraktu.

REKLAMA

Rozwód międzynarodowy - jakie prawo?

Brak wybranego reżimu prawnego

Nie zawsze jednak strony pamiętają, by zastrzec w umowie konkretny reżim prawny. Wówczas sytuację reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych, zwane krócej Rzym I. Należy jednak pamiętać, że rozporządzenie to nie dotyczy każdego rodzaju zobowiązań, a jedynie umów kupna-sprzedaży, świadczenia usług, umów franczyzowych lub dystrybucyjnych. Wszelkie inne zobowiązania, szczególnie z zakresu prawa rodzinnego lub prawa spółek, pozostają poza zasięgiem Rozporządzenia Rzym I.

Rozporządzenie Rzym I ustala fundamentalne zasady dla określenia które prawo będzie stosowane przy danych postanowieniach umownych:

- prawem właściwym dla danej umowy jest prawo kraju zamieszkania głównego uczestnika zawierającego umowę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- gdy przepis dotyczy nieruchomości, stosowane będzie prawo właściwe dla miejsca położenia tej nieruchomości, chyba że nieruchomość została oddana do korzystania na okres krótszy niż 6 miesięcy, wówczas właściwe jest prawo kraju zamieszkania osoby, która oddała nieruchomość do użytku,

- jeżeli umowa jest powiązana ściśle z innym państwem, stosuje się prawo tego państwa,

- w umowach konsumenckich stosowane jest prawo miejsca zamieszkania konsumenta, pod warunkiem że także przedsiębiorca prowadzi tam swoją działalność gospodarczą,

- w umowach ubezpieczenia stosuje się prawo państwa zamieszkania ubezpieczyciela,

- w umowach przewozu pasażerów stosuje się prawo miejsca zamieszkania pasażera, pod warunkiem że w tym miejscu rozpoczęła się podróż lub jest to miejsce docelowe.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Pomocna klauzula arbitrażowa

W konflikcie o wybór stosowanego prawa z pomocą może przyjść zawarta w umowie klauzula arbitrażowa, czyli zapis na sąd polubowny, do którego strony udają się w razie wystąpienia sporu. Wyrok arbitrażowy ma zasięg międzynarodowy i wartość taką, jak wyrok sądu powszechnego, stąd często łatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z takiego rozwiązania, aniżeli szukanie różnych rozwiązań prawnych z wielu systemów.

Umowa międzynarodowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA