Kiedy jesteś tym „nowym”
REKLAMA
REKLAMA
Ludzie stają się uczestnikami rynku pracy z kilku powodów: są absolwentami różnych typów szkół i w związku z zakończeniem edukacji poszukują pracy, utracili pracę, chcą zmienić dotychczasową. Bez względu na sytuację, w jakiej dochodzi do rozpoczęcia pracy, pierwsze dni zawsze bywają trudne. Nowe obowiązki, nawet jeśli podobne do wykonywanych wcześniej budzą niepewność. Sam układ budynku jest obcy i trzeba pytać się innych jak dojść do bufetu czy innego działu. Nie znasz współpracowników i przełożonych, nie wiesz jakie metody pracy wypracował zespół, którego członkiem stałeś się z dniem dzisiejszym. Nie wiesz komu można zaufać, a kogo lepiej omijać z daleka. Czeka cię wiele niespodzianek związanych nie tylko z obowiązkami – z nimi sobie poradzisz, ale także z wejściem w grupę osób, które się już znają. Wrażenie jakie wywrzesz na innych w tych pierwszych dniach będzie zależało od czynników, na które nie masz wpływu – okoliczności w jakich zwolniło się stanowisko i prezentacji twojej osoby przez przełożonego oraz od czynników zależnych od ciebie. Co możesz zrobić, by zyskać sympatię i uznanie współpracowników?
REKLAMA
Zobacz: Szef jest szefem bez względu na wiek
Oto lista cennych porad:
1. bądź pogodny i uśmiechnięty,
2. z szacunkiem odnoś się do wszystkich bez względu na stanowisko, pleć i wiek,
3. sumiennie wykonuj swoje polecenia,
4. bądź życzliwy,
5. bądź cierpliwy i każdemu z osobna z równym entuzjazmem odpowiadaj na pytania dotyczące poprzedniej pracy i wykształcenia – nie muszą być to szczegółowe informacje, wystarczy, że podasz ile lat pracowałeś jako menadżer w firmie XY,
6. jeśli potrzebna jest ci czyjaś pomoc – proś o nią różne osoby, za każdym razem wybieraj osobę najmniej zapracowaną,
7. nie zmieniaj zastanego porządku wzajemnych układów personalnych,
8. nie daj się wciągnąć w konflikt, ani też nie okazuj nadmiernej zażyłości tylko z jednym z pracowników,
9. ucz się imion, nazwisk i stanowisk współpracowników,
10. sam nie krytykuj, ale przyjmuj rzeczową krytykę skierowaną do ciebie, możesz też zareagować jeśli współpracownik krytykuje cię w sposób nieprzyjemny i niekulturalny – to że jesteś „nowy” nie znaczy, że masz stać się „kozłem ofiarnym”,
11. nie osądzaj i nie wydawaj pochopnych opinii o innych.
Zobacz serwis: Narady i spotkania
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.